Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cubase flyttar noter utan att jag vill det

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:30

Någon här som lider att samma sjuka problem som jag?

Ursäkta tonen nedan, men jag är så jävla less på skiten just nu, och dels är jag stressad oxå.

Det är så att Cubase SX 3 (jaa, jag har licens för programmet så tänk inte ens tanken) flyttar mina MIDI-events 13 trettioandradelar åt vänter. Alltså. När jag trycker ned en tangent på min masterklaviatur på ett slag så kommer den 13 32:a-delar för tidigt.

MIDI-sync är bara att glömma. Alla synthar säger 146 BPM. När jag slår igång Cubase och låter den skicka klocka säger min microQ allt mellan 441 BPM och 870. G2:an säger 300 och Supernova II:an får tokfnatt (ser inte hur fort den spelar, men det är dryga 200 i alla fall).

Datorn är en Pentium 4 i 2.8GHz, 1GB dubbelkanalsminne och 500GB hårddisk. Jag har ett Motu 2408 mk3, ett UAD-1-kort och ett Unitor8-interface.

Jag orkar inte mer. Varför kan inte skiten bara fungera?

Ge mig ett bud. En slant och en middag till den som kommer hit och fixar problemet. Snart åker skiten ur genom fönstret

Nu blöder jag visst näsblod oxå. Så bra då

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-29 23:53

Låter som att någon inspelningskvantifiering är påslagen. Jag har till exempel lite latency i Ableton Live, som jag kan kompensera i programmet (Flyttar inspelade noter lite åt vänster för att kompensera). Låter lite som att det är problemet för mig, men jag använder inte kobajs så...

Stackars dig som blöder näsblod nu också.

MIDI-syncproblemet låter ju helt stört för övrigt. Nu när jag känner till det problemet så lär det ju nå min dator nu också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:59

Näe, jag har inget sånt på. Har aldrig det. Och jag har dubbelkollat nu när du tipsade mig om det, men det är avslaget. Och, om jag nu hade auto-quantize på .. varför skulle den då lägga noterna helt off? Sååå illa spelar jag inte. Faktiskt. Jag är ändå pianist i grund och botten

Jag har inte gjort något. Bara låtit Cubase vara en stund och pratat med Volle via MSN. Nu flyttar Cubase bara noterna 1 (!!) 16-del tillbaka, och då går det ju faktiskt att flytta dem i efterhand .. även om det är jävligt störigt.

MIDI-syncproblem sprider sig via det högre planet. Det plan där kroppen saknar utsträckning, men där själen är, eller vad herr Descartius sa. Så, pass dig Clase. Annars kommer syncproblemen och äter upp din Micro Modular.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-30 00:04

Rizzo: Har du kikat om nån svär över samma problem på VST-forumet?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-30 00:08

för tidigt?
du har hamnat i ett tidsvävhål som gör att alla dina viljor kommer ut för tidigt....
annars... ja... hur fan kan datorn veta innan dig vad du vill spela?
tidsvävhål....
cubase on the rox!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 00:18

Encore: Nej, inte helhjärtat. Har sökt där ett par gånger, men det är ett så rörigt forum att jag tröttnade efter ett par timmar. Tar och skriver till MI-7 i morgon istället.

reSet: Datorn vet inte om det innan. Den ligger ju nu en 16-del efter, det är därför noten hamnar för tidigt. Det är är himla kul att sitta och flytta noter i ett avancerat pianoarrangeman skd du veta

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-05-30 01:34

Att midi kommer för tidigt, brukar bero på att man har emulerade portar. Flytta ignoreport-filtret och avaktivera alla emulerade portar, så blir det nog bra. Vissa ljudkort är lite skummare och kräver att man kopierar ignoreport-filtret, i stället för att flytta det, så du kan prova det också...

Finns en kryssruta som heter "Use system timestamp" som jag tror ska åtgärda ditt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 09:08

Claes: Jag hade ett jäkla meck med timing förut, och allt var otajt. Numera är det tight, men inte på rätt slag. Den flyttar alla toner lika mycket. Men jag ska definitivt kika på det. Tack!

Peter: Tack för tipset! Ska kika på det med. Och tack för telefonnumret i fredags

1
Bevaka tråden