Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagringsmedia, vad gäller?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-31 18:04

Det börjar bli panik!
Vilket är säkraste sättet att spara sina filer, vilket börjar bli ett större problem hela tiden. Det handlar lixom inte om 28mb längre.

Man kan förlora ett livsverk i en crash!

Vad skall man välja.

1. Hårddiskar - crashar då och då! Köpa flera för backup?
2. DVD+-R - kanske, men det blir en hel del diskar!

Vad finns mer, det måste vara tillförlitligt?!?

Kanske en bank för filer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 18:05

Skriv ner som noter. Arkivbeständigt papper och så vidare. Bankfack!

  • Medlem
  • 2005-05-31 18:11
Ursprungligen av PF:

Skriv ner som noter. Arkivbeständigt papper och så vidare. Bankfack!

Very funny!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 18:10

Själv zippar/rar´ar jag ner dom och bränner ut på dvd. Blir väl lite diskar efter ett tag but it´s worth it. Man får ju ner rätt bra i storlek också ifall man gör så först, ska bränna ut en Vinter/Vår backup nu och fick ner mappen från 9,37 gig till 3,82 gig.

Har även funderat på att ta ett bankfack där man kan förvara dom, mindre kul ifall man har flera skivor backups och sedan börjar lägenheten brinna hehe.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 18:15

Ok, då finns det kanske en bättre metod. Döp låtarna till något som hör till albumet Black Velocity (Limited Album) med Depeche Mode, och sprid med Direct Connect!

  • Medlem
  • 2005-05-31 18:18
Ursprungligen av PF:

Ok, då finns det kanske en bättre metod. Döp låtarna till något som hör till albumet Black Velocity (Limited Album) med Depeche Mode, och sprid med Direct Connect!

Där har man 10år iofs.

  • Medlem
  • 2005-05-31 18:22

Tråden kan lätt bli filosofisk.

Hur länge finns wav, mp3, rar, zip, iso, img, bin / cue etc??????????

Nu får jag ångest!!!

  • Medlem
  • 2005-05-31 18:24

Raidade hårddiskar hemma, bandbackup, synkad överföring till något ställe på nätet som har backuptjänst åt hemanvändare.

Visst, det här kommer kosta, så det är bara att avväga det mot smärtan av förlusten...

  • Medlem
  • 2005-05-31 18:30
Ursprungligen av jgb:

synkad överföring till något ställe på nätet som har backuptjänst åt hemanvändare. Visst, det här kommer kosta, så det är bara att avväga det mot smärtan av förlusten...

Hur många gb?

Spara så mycket som går i standardformat, tex mp3 eller wav. Jag skulle inte komprimera ljudfilerna om de ska arkiveras - det är bara att inbjuda skapa fler källor till problem. Jag har själv ett par filer sparade i Amiga-LHA-format som jag inte kan packa upp.

En riktlinje för backup av digitala medier är att filer som inte finns på två separata lagringmedia inte existerar. Om en digital kopia börjar bråka så är det lätt hänt att den är förlorad för evigt. Om man ska vara riktigt seriös så sparar man i olika format (CD/DVD och hårddisk, tex inte bara det ena) och dessutom förvara kopiorna på olika platser. Med digitala filer är det lätt att flytta till nyare media när de dyker upp, så man inte står där om 5-10 år med ett gäng urmodiga hårddiskar som ingen kan läsa.

Jag har i stort sett allt som jag verkligen vill spara lagrat på minst 2 datorer.. utöver det så bränns det en del cd/dvd-backups.

  • Medlem
  • 2005-05-31 18:39

Kloon: Ingen aning faktiskt. Har inte stött på någon vad jag vet som faktiskt använder sig av något liknande.

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=%22online+backup%22+sverige&btnG=Search kanske kan ge lite ledtrådar om man söker vidare?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-05-31 19:09

Jag bränner dvd+rw eller vanliga +r, jag fick en bunt +rw i julklapp därav kör jag på dom, jag har nån ide om en extra hår-disk att dunka in allt på men dit har jag inte kommit än.

  • Medlem
  • 2005-05-31 19:49

Bränn multipla kopior av allt etc.

Annars är det bandbackup som gäller.
Fast då blir det riktigt dyrt om du inte vill sitta och mata band.
En LTO-2 bandare som klarar av 200GB på ett band kostar ca: 30.000, sen behöver du ett SCSI kort och band som kostar från 1000:- / st

Om du inte känner någon som har tillgång till allt på ex. jobbet, då räcker det med att köpa band.
Jobbigt att restore'a dock om man inte har utrustningen tillgänglig.

Om det är bandvägen du vill gå så skaffa något "riktigt".
Inget DAT eller Travan skräp.
DLT1 alt. DLT7000 är väl det lägsta jag skulle rekommendera.
Inte gratis.

Jag har allt på en BackupHD i samma dator. Jag rarade även hela musikmappen och brände på DVD för ett tag sen. känns lite tryggare.
rar tryckte ihop det ganska bra... 30någonting GB blev fyra DVD.

Jag kör speglade hårddiskar, så att allt alltid finns på två ställen i den senaste vesionen. Kanske skulle börja bränna dvd:er också - då borde man vara duktigt safe?

  • Medlem
  • 2005-06-02 22:09

Speglade hårddiskar är inget man ska se som "backup".
Du kan inte vara säker på att båda diskarna inte går sönder samtidigt.
Det kanske låter mer ovanligt än vad det är.
Det skydder inte heller mot virus eller korruption av data eftersom det skrivs samtidigt till diskarna.

Så ta och bränn det som är viktigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 22:22

Hur pass säkert är ett bankfack? Är det verkligen 100% säkert? Om det exempelvis kraschar en jumbojet över valvet, visst otroligt men det kan ju faktiskt hända. Vad har man för garantier? Vad står banken för i ersättning? Lite långsökt men ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-02 23:40

Banken skriver nya låtar åt en om valvet kraschar!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-02 23:48

glöm inte att dvd- och cdskivor lätt kan repas... så akta akta!

spela in på kasettband?! :kaaaka!:

Installerade just en Iomega REV här på jobbet. Ingen proffslösning direkt, men prisvärt och enkelt. Finns på Dustin...

Iomega Rev USB

Ska väl främst jämföras med att backa upp till extern hårddisk, och då är detta klart bättre, man kan sprida backuperna geografiskt på ett enklare sätt...

Jupp, de tar in Max Martin en halvdag.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-03 08:30

RAID 5

Citat:

RAID 5

Är skeptisk till alla lösningar som förutsätter att blixten inte slår ner i datorn och smälter ner hela innanmätet till en geggig plast & metallmassa.

Halva vitsen med backup är ju att den ska förvaras på en annan plats än maskinen.

  • Medlem
  • 2005-06-03 15:59
Ursprungligen av Zwopper:

RAID 5

Ett av dom kanske vanligaste missförstånden är att RAID har något som helst med backup att göra.
RAID != Backup
RAID oavsett nivå är ett sätt att öka "uptime" / performance , inget annat.
RAID5 medger att en enda disk kan gå sönder (samma sak med RAID1, spegling) utan att allt kraschar, det är fortfarande inget skydd mot datakorruption / virus / etc.

Den bästa backup lösningen för minst pengar måste ju vara att köra HD's i docka - och ha några av dom som man enbart sparar ner original på och sen lägger åt sidan. Med tanke på hur många cycles en hd ska klara så lär den ju inte ens ha gått en vecka totalt när den är full och du börjar spara på nästa 300GB disk (eller nåt). Det är iaf minst lika hållbart som skröpliga dvdr's som man inte har en susning om när lagren degraderas. Nu när lagringsmedia ska höjas i pris ligger hd's ännu bättre till per GB.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-03 11:53

Jag kör med DriveImage och har en extern hårddisk på Firewire-interfacet till detta ändamål. På så sätt kan jag återställa allt så fort jag har skaffat en ny disk, om systemdisken skulle gå till de sälla jaktmarkerna. Pågående projekt sparas också med DriveImage på detta sätt. Gamla projekt ligger på ett antal DVD i olika färdighetsgrad, så där är det inget stort problem. Alla ljudbibliotek kan installeras om från originalen, så dem bryr jag mig faktiskt inte om att göra backup på...
DriveImage-backupen bränner jag på DVD lite då och då, för att ha en backup på backupen.

Denna lösning tycker jag är helt perfekt, eftersom min externa backupdisk och mina backup-DVD finns i förrådet i stället för samma rum som datorn är i. Om det skulle börja brinna i huset, så är det alltså stor chans att kunna rädda backupen - och om åskan skulle slå ihjäl datorn, så finns backupen också kvar.
Kanske skulle man skaffa ett bankfack att förvara backuper i också...?

Fast spegling är ju ändå en halvering av risken för en hårddiskkrasch.

  • Medlem
  • 2005-06-03 22:06
Ursprungligen av babyarrogant:

Fast spegling är ju ändå en halvering av risken för en hårddiskkrasch.

Nja, inte riktigt så man kan / ska se det.
RAID1 har den fördelen att man inte tappar performance om en disk går sönder, vilket man gör om en RAID5 blir "degraderad".
Det går snabbare att göra en rebuild av en RAID1 än RAID5 etc.
I en RAID5 så räknar man bara ut vad som fanns på den saknade disken om en disk går sönder. Vilket ger en förlust av performance men inte data i sig självt.
Anledningen till att välja RAID5 framför RAID1 är kostnad, en RAID1 kostar hälften av totalt utrymme medan en RAID5 tappar en disk i utrymme, oavsett antal diskar i RAID5'an.

Risken för att en RAID5 tappar två diskar är ju inte mycket större (givetvis beroende på antal diskar) än att tappa två diskar i en RAID1.
Men shit happens, det är bara att inse.
Och att skicka diskar till IBAS för recovery kostar mucho grande stolares

Precis som nämndes tidigare det skyddar inte mot att diskarna går sönder av olyckor eller andra orsaker. Samt korruption av data.

Men det hjälper ju inte så mycket om datorn brinner upp, blir stulen, eller på annat sätt förstörs. Kopior på två olika platser, annars är det inte backup som man kan lita på.

Bevaka tråden