Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

P4 3.2 Ghz 64bit?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 14:23

Hur funkar dessa till musikproduktion?
Tänkte eventuellt köpa en sådan och dunka in 4st DDR2 512 533Mhz-minnen.

1. På vilket sätt kan 64bitars-processorn hjälpa mig om jag troligen inte kommer att införskaffa Windows XP64 (väntar till Longhorn)?

2. Är det bättre att satsa på en P4 3.4Ghz 32bitars?

3. Är det mer prisvärt med en AMD Athlon 64 3500+ kanske?

Har plockat ihop dessa tre alternativ. På de två sistnämda har jag kostat på mig minnesmoduler med betydligt kortare svarstid (2-2-2-5), dock DDR.

Som macmänniska upplever jag mig vara väldigt vilsen i den eviga PC-djungeln

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 14:27

AMD 64 är nog både billigare för samma prestanda, och säkrare för framtiden, för 64 stödet är inte såå långt bort ändå... surt att köpa en 32bit för att strax efter byta igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 14:39

"Microsoft says that the transition to a 64-bit desktop OS will take a few years, and that 64-bit computing will be mainstream only with Longhorn"

Longhorn ligger väl med stor sannolikhet ett och ett halvt år bort.... men visst, jag köper ditt argument gällande prisvärdheten. Alla min kompisar är ju inne på AMD när det gäller lite mer krävande applikationer så...

Bör man satsa på DDR2-minnen nuförtiden eller?
Jag hittar nämligen inget lämpligt moderkort till AMDn som stödjer DDR2

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 14:42

Tack Arete! kanske ska gå på AMDn då

Någon annan med någon annan åsikt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-03 14:38

Om du inte tänker köra 64bits OS tjänar du inget på att köra en 64bit cpu. Men XP64 känns väldigt stabilt så du kan köra det utan problem (vad jag vet) så fort det kommit drivare till all hårdvara du har (ljudkort t.ex.). AMD A64 är mer prisvärt än P4 64, skulle nog rekommendera en sån. Det är ingen större skillnad i prestanda på DDR och DDR2 i dagsläget. Men skaffar du en 64bit cpu så bör du köra XP64, bara vänta ett litet tag så att det finns stabila drivare till allt.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-03 20:32
Ursprungligen av Arete:

Om du inte tänker köra 64bits OS tjänar du inget på att köra en 64bit cpu. Men XP64 känns väldigt stabilt så du kan köra det utan problem (vad jag vet) så fort det kommit drivare till all hårdvara du har (ljudkort t.ex.). AMD A64 är mer prisvärt än P4 64, skulle nog rekommendera en sån. Det är ingen större skillnad i prestanda på DDR och DDR2 i dagsläget. Men skaffar du en 64bit cpu så bör du köra XP64, bara vänta ett litet tag så att det finns stabila drivare till allt.

*bip bop bop bop*(Citat Lingo)
Wrong!
En 64-bitars CPU ger ca 22% prestandaökning på 32-bitarsprogram & upp till 46% ökning på 64-bitars, utöver den ökning som större cachestorlek, effektivare minneshantering & högre FSB ger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-04 01:42
Ursprungligen av Zwopper:

*bip bop bop bop*(Citat Lingo)
Wrong!
En 64-bitars CPU ger ca 22% prestandaökning på 32-bitarsprogram & upp till 46% ökning på 64-bitars, utöver den ökning som större cachestorlek, effektivare minneshantering & högre FSB ger.

Öhm, kan jag få källa på den tack 22% prestandökning på 32-bitars program jämfört med vad? Är det jämförelser mellan två olika P4or eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-04 01:49
Ursprungligen av Arete:

Öhm, kan jag få källa på den tack 22% prestandökning på 32-bitars program jämfört med vad? Är det jämförelser mellan två olika P4or eller?

du e nog lika full som jag... lingo säger han ju.....
jävla matte ..öhhh!.. jag menar mathe!

Ursprungligen av zeblar:

Longhorn *Dräggel*, jag väntar med spänning på denna.

Testade 64 bitars windows med hade problem att köra en del program så jag bytte tillbaks till XP igen. Har det blivit mer bakåtkompatibelt nu?

windows 64 bitar?
bara nu?
woaw trodde dom skulle bli ännu senare!
stamp:dizmereset

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 02:08

Haha... tackar... jag blev inte ett dugg klokare, men nu vet jag ju iaf att jag klarar mig MINST lika bra själv

"Microsoft says that the transition to a 64-bit desktop OS will take a few years, and that 64-bit computing will be mainstream only with Longhorn"

Nu kanske jag missuppfattade det där lite.. men osx kör numera på 64 bit. Digital Performer skeppas nu t.om. med 64 bitars-plugins.. och det lär väl inte dröja länge innan i stort sett alla stora applikationerna börjar med sånt också. 64 bit bör inte vara så långt härifrån..

Longhorn *Dräggel*, jag väntar med spänning på denna.

Testade 64 bitars windows med hade problem att köra en del program så jag bytte tillbaks till XP igen. Har det blivit mer bakåtkompatibelt nu?

Sänder P4 på 3.2Ghz i 64 bitar?

...förlåt, kunde inte låta bli. :rolleyes:

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-03 23:39

Jag har hört att Longhorn kommer att innebära en del problem för musikapplikationer, så att latency kommer att bli längre på grund av I/O-hanteringen. Vi får hoppas att det kommer lösningar för att gå runt det innan OS:et ser dagens ljus...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-04 12:08
Ursprungligen av Claes:

Jag har hört att Longhorn kommer att innebära en del problem för musikapplikationer, så att latency kommer att bli längre på grund av I/O-hanteringen.

Tveksam till det där...tror att det rör sig om missförstånd kring att Longhorn skulle vara .NET-baserat vilket det till mycket stora delar inte kommer att vara...

reSet: Windows XP Professional x64. Finns att ladda ner som 120 dagars trial från Micrsofts hemsida... misstänker oxå att du bör uppgradera till ny dator om du skall använda det

1
Bevaka tråden