Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clavia Nord Modular G2, version 1.4

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 20:17

Så var det dags för en nu version av G2-operativet. Numret är 1.4 och det är ett par skoj nyheter på studiotapeten.

Läs vidare här: http://www.clavia.se/news/G2v14.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 20:18

"The main feature of the 1.4 revision is an evolutionary patch mutator developed by Clavia associate, composer and researcher Palle Dahlstedt.

The generator is an implementation of Dahlstedts MutaSynth concept, a result of several years of research at Chalmers University of Technology, Sweden.

This new tool greatly simplifies the programming of modular patches, by effectively turning the knobs for you. Listen to the results and simply select the the best sounds. A family of new patch variations can be generated from any existing sound, and two different variations can even be mated, to produce exciting new sounds. Using evolutionary computation, a subdiscipline of the research field "artificial life", the process is similar to the selective breeding of plants. The process can be repeated in any number of generations, greatly simplifying the creation of novel sounds and the exploration of the vast potential of the Nord Modular G2 line of synthesizers.

It may sound complicated, but it is really easy to use, and it will be a real boost to what is already the most flexible hardware synthesizer on the market. Producing great sounds have never been this easy."

Intressant koncept, men det jag hört av hans exempelljud har inte direkt imponerat. Fast det är kanske en annan grej när man kör sina egna monstermodulära patchar?

Coolt, låter som en perfekt sak att ta till när inspirationen tryter.

Det jag hört av Palle Dahlstedt är tämligen akademiskt, men ideérna kan ju vara användbara även i andra sammanhang. Hans installation utanför Storan var lite ball, 6 Micromodularer som bla reagerade på vädret... Lät väl sådär, men kul koncept.

Nån mer än jag som kollar clavia.se minst en gång i veckan?

Bättre att dom håller tyst innan dom kan säga ett säkert datum, är rätt trött på att det ska offentliggöras innan dom ens har börjat beta-testa...

Ursprungligen av Peter H:

Nån mer än jag som kollar clavia.se minst en gång i veckan?

en gång i veckan? Jag kollar nog varje hel timma :eek:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-11 19:04

Yes, ska bli kul

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-11 19:07

Jag vet inte jag..hade varit roligare med lite fler moduler istället...

Har samplermodulen kommit ännu?

Citat:

Jag vet inte jag..hade varit roligare med lite fler moduler istället...

Jo, men dom har ju inte sagt att det *inte* blir några nya moduler. Bara att patchgrejen är det stora dragplåstret... Finns dussintals moduler redan som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-11 21:03

Fast jag greppar inte vad det är som är så cool med det där...ok, den slumpar fram variationer...vad är det för speciellt med det? Det gör min Q och min Pulse också...
Hade det varit så att den slumpat fram hela patcher hade det varit en annan sak...

Tror den är mycket smartare än så. Känns inte som om det skulle behövas flera års forskning för att slumpa fram patchar? Men jag vet inte, kan ju vara så simpelt...

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-11 21:53

Fast vi måste ju skilja på variationer och patcher...vad jag har förstått så slumpar den alltså variationer d.v.s parametrarna i modulerna i den aktuella patchen...
Det är ju möjligt att den använder en väldigt intelligent metod för att göra det men den känns ändå inte så användbar för mig...
När jag väl har byggt en patch har jag inga problem med att ställa in den så att jag får intressanta ljud...
Ge mig istället något som hjälper mig att bygga en patch och att förstå hur man kan använda de olika modulerna...

Kolla in videon på:
http://www.clavia.se/news/em2005event.htm

Tycker inte heller att det är att slumpa fram ljud, mer ett hjälpmedel att få ljud att låta som man själv vill utan att man måste veta vilka parametrar som ska ändras. Skitbra om de funkar.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-11 22:03

Tack för länken Timothy...

Tjaa, efter att ha sett videon så känns det ännu mer som en "kul" grej som jag kommer att leka med i någon timme och sedan aldrig använda mer...

Men den verkar ju faktiskt riktigt användbar. Frågan är bara när den kommer... :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 16:26

Säkert innan nyår, något år.

Dom släppte precis nytt OS till Stage... Torde innebära att dom kanske kan lägga lite tid på G2 nu?

Som sagt, jag förväntar mej inga nya funktioner, allt är ren bonus, men det stör mej att dom ska lägga ut teasers så j*vla långt i förväg...

• Oregistrerad
  • 2005-09-28 17:23

Jag lyssnade lite på G2 mp3 demolåtarna och blev inte direkt imponerad. Ljuden låter lite plastiga. Det kan vara för att det var många tranceljud i låtarna men säg att det finns mer värme och botten i G2:an!! Kan inte någon föra ett par fläskiga och djupa basljud på G2:an så jag får jämföra. Spela gärna in utan effekter. Jag vill höra hur grundljudet låter, inte effekterna för det är ju ingen Roland D50.

\\Gnutten

Det är bara att plocka hem mjukvarudemot så kan du skruva hur mycket du vill. Jag skulle säga att den har rätt tydlig Clavia-grundkaraktär, men det går att skruva fram varmare ljud om man jobbar lite. Det är ju en mycket kompetent modulsynt, så man kan till och med skruva ihop egna filter om man önskar.

Jaha tror ni vi får den jävla uppdateringen innan jul? Så jäkla ruttet att gå ut med en "nyhet" att det snart kommer en uppdatering när dom inte är i närheten att släppa den. Har gått ett halvår nu. Vad är det med clavia igentligen? Skulle inte förvåna mig om dom struntar i uppdateringen som dom gjorde med den gamla modularen så vi ska köpa en Nord Modular G3 istället.
Visst gör clavia helt klart skyssta produkter men att vara så här nonchalanta mot sina kunder är riktigt dåligt tycker jag. Hade de varit lite smarta kunde dom åtminstånde skrytit lite mer om vad som väntar eller ge oss en publik beta.

De har snickrat på Nord Stage misstänker jag. Det finns tydligen betaversioner av 1.4 hos vissa, så helt avlägset kan det inte vara.

Såvitt jag kan se har dom tagit bort all info om 1.4 från hemsidan dessutom...

Korkat att gå ut med den så tidigt, irritationen pyr...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 23:32

Den som lever får se, men något borde vara på gång. När är NAMM nu igen?

Jag kan inte annat än hålla med om irritationen, även om jag inte är irriterad själv. Men visst har jag önskningar om både ett 1.4 och ett 2.0 till min älskade Modular G2. Varför inte banka in wavetables i den exempelvis? Några nya filtermoduler, och lite sånt skoj. Det är vad jag önskar mig till min röda älskling av en rödklädd tomte

Snälla tomten, jag vill ha ett expansionskort med flashRAM så jag kan sampla med min G2:a. Gärna ett nytt OS också, men det är inte så viktigt. Eller jo, om det innehåller en samplermodul till kortet jag bad om. Tack på förhand!

1
Bevaka tråden