Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärda klenoder!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-09 21:00

Tänkte det kunde vara kul att lista prisvärda syntalternativ.............'

Själv har jag ett par favoriter

1. Roland Juno60 En fantastisk polysynt, visserligen dco´s men väldigt välljudande. Grejjar de flesta standard polysounds, en fattigmans juppe8. Då jag har min juno60 så kompleterar jag upp den med en P5 och om jag hittar en fin ob8/obxa så är jag i mål!

2. Korg Polysix (suprise PF) en going med ett eget sound, excelerar på pads! Underbart modulationeffekt och arpeggio
3. Yamaha cs5 Nybörjar analog som kan mkt. Så otroligt kul att leka och ratta med. Alla borde ha en (jag har ingen längre, snyft)

Kom on, fyll på med edra egna listor.

/Mr Gekko

• Medlem
  • 2005-06-09 21:08

Korg DW 8000. Rätt fläskig i unisont läge. Balla klockljud.

/Mein

• Medlem
  • 2005-06-09 21:13

Japp

DW8000 är en riktigt trevlig maskin

ESQ1 är en favorit med.

Både dw8000 och Esq1 har jag själv kommit över för under 2000:- (iofs 2-3år sedan) Mkt synt för pengarna.

Är cs5 verkligen prisvärd? De jag sett har annonserats ut för sådär 3000,- .. får man inte en större modell för ganska lite mer pengar?

• Medlem
  • 2005-06-09 21:15
Ursprungligen av sisältää:

Är cs5 verkligen prisvärd? De jag sett har annonserats ut för sådär 3000,- .. får man inte en större modell för ganska lite mer pengar?

De går att hitta från 1500 upp till 3000:-. Jag sålde själv en fin cs5a till en 99a för 2500:- för ett tag sedan. Gillar cs5 bättre än cs15 i det hänseendet att cs5 är extremt snabbrattad och välljudande. Visst är cs15 mer allsidig men det cs5 kan göra gör den bra.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-09 21:16

Yamaha CS-15, ännu roligare än CS-5...
Korg Wavestation, fortfarande unik...
Waldorf Microwave XT, alla borde ha en wavetable-maskin...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-09 21:19

Antingen har du levt i en bubbla, Steve, eller så har du... levt i en bubbla. Alla syntar tillverkade före... 2004... är prisvärda. I princip. Alla priser har rasat som sjutton. Det är inte längre bara gammalt som är prisvärt. Finns enormt mycket fynd på hårdvarumarknaden. Ja, fasen... nästan exakt varenda pinal är ett fynd, om man bara har lite pengar till övers. Eller menar du analogsyntar som trots den vansinniga "boomen" fortfarande är överkomliga i pris? I så fall är jag mer med på vad du säger. Men som jag och en kompis kom fram till för några år sedan, för ca 10.000:- kan man köpa en hel påse full med kul syntar. Framför allt är det förstås kul för oss som växte upp med dem och vet vad de har för psykologiska värden (= keyboardsampler, över 10.000 för inte länge sedan t ex... sett en EPS nyligen för 800:-...).

• Medlem
  • 2005-06-09 21:24
Ursprungligen av PF:

Antingen har du levt i en bubbla, Steve, eller så har du... levt i en bubbla. Alla syntar tillverkade före... 2004... är prisvärda. I princip. Alla priser har rasat som sjutton. Det är inte längre bara gammalt som är prisvärt. Finns enormt mycket fynd på hårdvarumarknaden. Ja, fasen... nästan exakt varenda pinal är ett fynd, om man bara har lite pengar till övers. Eller menar du analogsyntar som trots den vansinniga "boomen" fortfarande är överkomliga i pris? I så fall är jag mer med på vad du säger. Men som jag och en kompis kom fram till för några år sedan, för ca 10.000:- kan man köpa en hel påse full med kul syntar. Framför allt är det förstås kul för oss som växte upp med dem och vet vad de har för psykologiska värden (= keyboardsampler, över 10.000 för inte länge sedan t ex... sett en EPS nyligen för 800:-...).

Tänkte faktiskt på "analoga rackare" PF. Men jag håller med dig till 100% om hårdvarumarknaden. Men för samma pris som en ny Triton Extreme eller liknande kan man ju få samma utrustning som en favoritplattor är inspelat med idag (nästan ialla fall
:kaaaka!: )

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-09 21:21

Ett tips, det finns en CS-5:a + case för 2500:- på IOL just nu ifall någon är sugen...(det är alltså inte jag som säljer)...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-09 21:29

Precis, det som kostar är i så fall mer lokalhyra och underhåll av prylarna. Nästan som om det skett en omvändning, någonting resten av svenskarna kanske ska tacka stockholmarna för: här har ju hyror och priser på bostäder gått upp så in i bomb-planet-imperialism-magnet-fan-helvetet (typex kanske ngt i stil med: 1 rok kungsholmen; 120.000:- 1990, 2,2 milj 2005). Och när de priserna går upp har folk mindre att lägga på hobbys, prutar ner och prutar ner. Till slut kostar EPSen bara 800:- "eller högstbjudande", trots att nypriset var 21.760 inklusive två tomma disketter. Typ. Och samma för de som köpt dyrt boende och behöver sälja grejerna för att ha råd med hyra, pizza, mjölk, schampoo. Då vräks priserna. En slags fördelning av slantarna. Eller en variant på ordspråket "hur man än vänder sig har man arsl^t där bak"... hur man än gör har man ändå lika lite deg till övers... or something... hehe.

• Medlem
  • 2005-06-09 21:39

Blir extra glad över vårt klockrena boende............ger lite slantar över till syntköp + att barnen får växa upp i en extremt lugn och trygg miljö

Blir nästan sjuk över hur mkt kul man kan köpa på sig för vettiga slantar idag :eek:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-09 21:46

Jo, absolut... eller inte... beroende på var man bor osv, som sagt... Men visst är det galet, hur billiga våra favvissyntar är idag. Samtidigt är det galet hur lite de kan sett i paritet med ny dator & mjukvara. Eller hur sjukt förbannat svindyr en semester uppe i Sälen kan bli. It's a crazy world.

• Medlem
  • 2005-06-09 21:50
Ursprungligen av PF:

Jo, absolut... eller inte... beroende på var man bor osv, som sagt... Men visst är det galet, hur billiga våra favvissyntar är idag. Samtidigt är det galet hur lite de kan sett i paritet med ny dator & mjukvara. Eller hur sjukt förbannat svindyr en semester uppe i Sälen kan bli. It's a crazy world.

Kollade på att åka med familjen upp till säle i våras. De skulle bli billigare att åka till ett varmt land:kaaaka!: Crazy World, word!

Håller med om Polysix.

Akai AX60 måste jag självklart säga. Kawai SX240 är även trevlig.

Hm, 1500? Inte illa. Säg gärna till om du hittar en sådan annons, jag har aldrig sett någon.

• Medlem
  • 2005-06-09 22:14

Har sett 2, och de båda har jag köpt (båda på vendolin)

Ah. Jag får alltså börja leta själv.

Crumar BIT-serien för runt 1500:- är också rätt prisvärd. Jag skulle vilja ha en Korg DW6000, tycker den ser koolare ut än DW8000 på något sätt. Casio CZ-serien är inte analog, men den är extremt prisvärd och låter som de fullfjädrade syntar de är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 13:32

Siel Opera-6 tycker jag låter rätt okej.

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2005-06-10 13:33

Håller med Steve om CS-5 (Köpte min för 2200 kr i höstas). Den mest lättrattade synth jag spelat på och ger mig otrolig spelglädje!
En annan favorit är Waldorf Microwave I (prisbild runt 2 500 kr) tack vare dess analoga filter som låter helt underbart. Som PF sa, man kommer långt med 10 000 kr på fickan och händerna på tangentbordet surfandes på IOL, Blocket, Tradera, Vendolin mm...

Polysix och Juno 60 som redan nämnts.
SH-101/-09 till rimliga priser (inga femtusendårar)
TR-606, DR-110 och framför allt CR-8000....kanske nån gammal korgtrummis också.

CS-syntarna har alltid legat lågt i pris, varför?

korg polysix
waldorf pulse
oberheim matrix1000

..är väl de analoga syntar som jag anser är mest prisvärda just nu rent generellt sett. Men sen så har ju nästan alla olika tycke.. så mer "specialicerade" burkar känns inte värt att nämna.

1
Bevaka tråden