Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hård och mjuk sync?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-06-11 04:18

Vad jag förstått sync som så är det att oscilatorerna syncar sig med varandra, men vad är skillnaden mellan hard-sync och soft-sync?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-11 07:07

What do you choose, a hard or soft option? Ett lysande citat från de lysande Pet Shop Boys.

Hittade denna text i ämnet t ex:

Citat:

Playing two oscillators together is not the only configuration possible. Some synthesizers have a syncronise input. By connecting the sync-output or pulse-output of the first oscillator with the sync-input of the second, the two oscillators will be 'synced'. This means that the second oscillator is forced to restart its wave when the first does so. It cancels any 'beating' between the oscillators even if the two are not running the same frequency. But if the frequency difference is not harmonic, a raw (distorted gitar?) sound is the result.There are two types of sync, Hard-sync and Soft-sync. Most common is the hard-sync which always forces the second oscillator in restart. The soft-sync has a variable 'hardness', where lower setting give less sync moments. The soft-sync allowes the difference between oscillator frequences to be greater while still syncing. But soft-sync requires stable oscillators and some patience by setting up the sound.

Och på denna URL:

http://www.sequencer.de/synthesizer-basics.html

- så finns soft sync också beskriven - i en något trevande, diskuterande form.

Vanligast är helt klart "hard sync", som vanligen benämns "sync" kort och gott.

Detta svar är inte utförligt, jag bara snodde från de två översta fynden i min sökning på Google. Finns med all säkerhet bättre svar att hitta i samma sökning, kolla här:

http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=hard+sync+soft+sync+synthesizer&ie=UTF-8&oe=UTF-8

- bland annat kan man hitta en 99musik-medlem... med ett nicknamn jag glömt bort (!) - men den schyssta syntsajten (och även bandet?) heter Unease!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-11 07:20

The thick plottens; Electronic Musician skriver så här:

Citat:

In Hard Sync, the sync jack acts as an input only. In Soft Sync, it acts as both an input and output simultaneously. The harmonic richness that results from Hard Sync, in which the pitches of the oscillators are locked together, is part of what gives an analog synth its characteristic sound. On the other hand, Soft Sync, a rare innovation that first appeared on the E-mu modular synth, latches two oscillators together when they are close in frequency but allows for drift when the frequencies are farther apart.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-11 08:59

I hardsync låser sig den synkade slavoscillatorn helt till masteroscillatorn, dvs den startar om så fort masteroscillatorn startar om och får således samma grundfrekvens som denna. Övertonerna varieras sedan med frekvensen på slavoscillatorn.

I softsync låser sig den synkade slavoscillatorn bara vid vissa frekvenser. Dessa frekvenser är vanligen i någorlunda jämna multiplar av masteroscillatorns frekvens, men implementationerna av softsync varierar vilket bl a PF:s länkar visar. Man måste i alla fall i regel stämma även slavoscillatorn för att det skall låta bra. På några synthar kan man t o m variera mängden softsync.

Vilken synth som var först vet jag inte säkert. Moog 921B som kom 1972 har det i alla fall och lär ha varit en av de första, men Buchlas 259 som jag tror kom ett par år tidigare har också sync. Jag vet dock inte om det är hård eller mjuk.

FWIW: På någon nord-modular-tutorial på Clavias sida menas att Soft sync är att man vänder riktning på slave-oscillatorn vid nollgenomgång på master-oscillatorn (istället för att resetta slaven). Tror att de bara pratar om triangelvåg. Det blir iaf märkliga ljud!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-11 19:29

(ot) - fwiw? for what I ... wish, want, wash, wear?

• Medlem
  • 2005-06-11 21:25

For What It's Worth tror jag...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-11 21:56

Naturellement, quel imbécile je suis! :rolleyes:

• Medlem
  • 2005-06-12 00:49
Ursprungligen av PF:

Naturellement, quel imbécile je suis! :rolleyes:

Snälla, skriv inte på franska. Ser jag mer sånt så spyr jag snart... (Arbetar i två projekt som är helfranska. Ingen på jobbet kan franska men alla på projektet har börjat bryta på franska numera ) Je suis un festis!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 23:28

Hmm Andromedan har soft-sync men jag har aldrig använt det då jag inte lyckas få till nått skönt ljud. Kanske borde gå och testa...

MVH
Demokid

1
Bevaka tråden