Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tagga i iTunes

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag skrivit in låttitel, artistnamn och sådant i iTunes.. hur får jag då detta att skrivas till filerna? Som det verkar nu är det bara iTunes som vet vad låtarna heter.

Du menar i filnamnet? Det går inte vad jag vet. iTunes taggar med id3-taggar eller vad det nu heter, och det är en (av flera) standard som andra program borde kunna läsa.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-13 19:19

Mac eller PC?
På Mac är väl standardinställningen på iTunes att den kopierar filerna till sitt eget hemska lilla bibliotek så då finns väl den ändrade filen där. Jag har då för mig att det funkade att tagga direkt i iTunes på min dator (PC) och att den skrev till filen då.

Så om jag kopierar från itunes till en ny mapp borde inställningarna hänga med? Ahh.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-13 19:42

Ställ in iTunes så den inte kopierar musiken till sitt eget bibliotek utan låter låtarna ligga där dom ligger också, sparar både diskutrymme och konfundering

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-13 19:42

Håller inte med dig, Arete.

Menyval iTunes -> Inställningar -> Avancerat

Välj där: Ordna mappen iTunes Music

Programmet byter inte nödvändigtvis till ett fulltäckande namn på filerna, utan skapar mappar med respektive artist & respektive album. Filerna heter som låtnamnen: "Release The Joy.m4a", sorterad under mappen "Guru Mother", under mappen "Opus III".

Oberoende av plattform.

Jag förespråkar naturligtvis att iTunes sköter sorteringen, det blir nämligen skitbra. Alla mp3:or och m4a:or (AAC) under mappen iTunes Music helt enkelt. Sorterar man själv blir det däremot skit, åtminstone om man har mycket musik och inte vill lägga all sin tid på iTunes-sortering.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-13 23:51
Ursprungligen av PF:

Håller inte med dig, Arete.

Menyval iTunes -> Inställningar -> Avancerat

Välj där: Ordna mappen iTunes Music

Programmet byter inte nödvändigtvis till ett fulltäckande namn på filerna, utan skapar mappar med respektive artist & respektive album. Filerna heter som låtnamnen: "Release The Joy.m4a", sorterad under mappen "Guru Mother", under mappen "Opus III".

Oberoende av plattform.

Jag förespråkar naturligtvis att iTunes sköter sorteringen, det blir nämligen skitbra. Alla mp3:or och m4a:or (AAC) under mappen iTunes Music helt enkelt. Sorterar man själv blir det däremot skit, åtminstone om man har mycket musik och inte vill lägga all sin tid på iTunes-sortering.

hähä, jag har lagt ner iTunes igen. Hittade lite fina pluggar till winamp så jag är tillbaka på min älsklingsspelare igen Jag har dessutom alla mp3s ganska väl sorterade så jag blir mest irriterad på itunes dumheter att kopiera och flytta låtar hit och dit. Dock ett bra val för dom som inte orkar sortera själv, det kan jag hålla med om

@Set: Förstärka biblioteket? Nu yrar du väl ändå?
iTunes på PC är i det närmaste exakt som på Mac.

Jag ville bara tagga filer som jag inte ska ha i iTunes framöver.. jag hoppas att det fungerade nu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-13 20:00

ID3-taggarna fixar iTunes alltid, om det är så du menar, Sis. Men varför inte ha dem i iTunes? Det är bara att kontextklicka på låtnamnet (ctrl + musklick eller vanligt högerklick om man har mus med flera knappar), samt välja Visa fil. There it is.

Jag gjorde det men när jag sedan öppnade filen i ett annat program så var taggen inte med. Nu när jag kopierat filerna från itunes verkar det fungera bättre, dock. Filerna ska upp på festivalsidan.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-13 22:07

PC måste man "förstärka biblitoeket" eller något liknande... i typ avancerat menyn.. iTunes är tricky på pc....
fixa en mac som kvinnan din! : D

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 02:19

konsolidate library. den kopierar alltså filarna sen på samma vis som mac i ordning:
itunes
|->artist
|->->album
|->->->song.mp3
|->compilations
|->->compilation name
|->->->tsong.mp3

och då skriver den om alla taggarna till filerna.
ja.

prutt

förlåt det var jag

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 02:26

du vet förstärka consolidate
men dina mp3 flygger väl som Winden®©?

rap

indey.phpeace=?p=rodnar

Fast det fina i kråksången är att om du har en låt i iTunes på Mac, färdigtaggad och klar och sedan byter namn på den, så hittar iTunes den i alla fall. Det gäller iofs bara om man flyttar den till annan mapp i samma volym. Funkar t.o.m perfekt att flytta den till en annan mapp samtidigt som filen (låten) spelas. Det funkar inte på Windows-versionen.

Naturligtvis måste man ha inställt att man själv kontrollerar hur musiken på hårddisken ska vara strukturerad. Tyvärr är iTunes lite väl fascistisk i sitt sätt att sköta strukturen. Tycker jag alltså. Och tro mig, första gången (och den enda) jag använde den inbyggda funktionen så sabbades mitt bibliotek fullständigt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 14:35

det handlar väl om att om man ska använda itunes sätt att sortera,
så ska det vara första gången man sorterar mp3:or...

vana

1
Bevaka tråden