Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om EMU e64

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag sitter i detta nu och funderar på att köpa en emu e64 sampler av en kille och har några frågor som jag vill att en opartisk skall svara på innan jag slår till.

Jag ska använda den i livesammanhang och ha ett antal presets färdiga inför varje spelning. nu undrar jag. Hur är det med hårdiskutrymme? Finns det en orginalhårdisk och hur stor är den? Är det lätt och inte för dyrt att skaffa mer hårdiskutrymme och vad är det för hårddiskar man har? Hur pass lättjobbad är den?(Jag måste snabbt kunna byta ljud mitt under en låt på en livespelning)

Och bara lite allmänt om vad folk tycker om den hade varit kul att höra. Jag ska få köpa den med 64mb ram för 2500:- är det ett rimligt pris?

Jag tycker det låter lite dyrt - e64 är av den äldre generationen Emu-samplers, och har en del begränsningar jämfört med nyare modeller (e6400, Ultra osv) och jag tycker du borde kunna pruta åtminstone 500kr, kanske upp till 1000kr. (Nu verkar alla riktigt billiga Emuer ha försvunnit från annonssajterna, men jag såg tex en Akai S5000 för 2500kr som jämförelse.)

Hårddisk är SCSI, och det borde gå att hitta en SCSI-disk billigt. Jag tror det går att stoppa in den internt rakt av, men eventuellt kan du behöva ett monteringskit.

• Oregistrerad
  • 2005-06-13 20:43

Jag köpte min e64 år 1998 och äger den fortfarande. Den jag köpte har en inbyggd 2gb hårddisk, som nu är fylld med trevliga ting. En inbyggd hårddisk rekommenderas starkt, laddar mycket fortare än scsi cdrom etc...
E64 har ingen effektdel, men effektdelen i Ultran är inte mycket att hurra för.

Byta ljud?
När jag lirar live med ultran så lägger jag upp olika presets på olika midikanaler, så jag byter aldrig ljud, utan bara midikanal från keyboarden. Det funkar ju om man har max 16 olika presets under giget. I en preset ingår ju splittar och allt sånt oxå.

Den är lättjobbad, buggfri och JÄVLIGT SNYGG oxå.

Jag köpte en e4xt ultra för 8500 för ett par år sen, men jag har sett ännu billigare.
Ultran är snabbare på att ladda banker och utföra saker och ting (klippa, reversa, fejda, pitcha, timestretcha och sånt som en sampler gör), MEN när man väl står på scen har man ju redan gjort allt det där klart. Ultran har en ljusare och tydligare display som uppdaterar snabbare.

Jag använder fortfarande min e64 när jag spelar in i studio eftersom jag har så otroligt många bra banker med ljud i den.

Den gör sej perfekt på livegiget, i ett rack med ett bra reverb.

Länge leve hårdvarusamplers.

Jag tror det inte är så svårt att hitta en ULTRA för ~3papp.. det skulle iaf jag försöka mig på att skaffa istället.

Jepp. 2,5k för en e64 är alldeles för mycket. 1,5k är mer rimligt. Men det beror ju lite på vad du får på köpet. Den Akai S5000 som false messiah nämnde ger mycket mer sampler för 2,5k än e64. Kanske värt att kolla upp?

Men annars är ULTRA-generationen grejen. De är mycket snabbare och inte mycket dyrare än de äldre modellerna. Jag har en e6400 som jag nästan aldrig använder längre eftersom den är så långsam, det är helt frustrerande att jobba med den. Men som the last ninja sa så spelar det ingen roll när du väl är på scen.

e64, liksom e6400, kräver ett särskilt HD-monteringskit. Finns det inte redan i så blir det nog ganska meckigt att stoppa i en HD.

HD-monteringskitet (för IDE iaf) är jätteenkelt att göra själv.. iaf till ULTRA-serien
Jag tror jag har alla delar som behövs ifall någon här behöver ett.

Hur mkt tycker ni jag ska pruta ner priset för en EMU E-64 utan intern HD, utgångspris 2500:-

Volantiz: Är det samma HD kit tror du för e64, alltså inte ultra?

Jag gav 1900:- för en e64 med intern 4 GB-disk, en externs SCSI-CD samt en packe (kopierade) samplingsskivor. Men e64 har i och för sig bara 34 MB minne. Så runt eller strax under 2000:- kan din tilltänkta sampler kanske vara.

Använd Real Parakeets pris (vilket var ett bra pris för den kombinationen) som argument och bjud 1500. Kolla dock upp det där med HD-montering ifall det är viktigt för dig med intern HD.

Jag köpte den. Jag använde parakeets deal som argument och fick den för 1700:-. Jag är nog ganska nöjd med det.

• Oregistrerad
  • 2005-06-18 13:16

Gratulerar dej till en bra sampler.
Har som sagt använt min i 7 år, så har du frågor så...

1700:- är ett bra pris. Det är den absolut värd.

Men tro inte att tråden är slut för det, nu börjar steg två. Att hjälpa Kallerdahl med HD montering kommer bli ett mysigt projekt. Hoppas ni stannar kvar till uppföljaren.

• Oregistrerad
  • 2005-06-18 13:20

*poff*

Jag får den imorgon. Så då kommer det nog komma ett antal frågor.

Grattis. Hoppas du kommer använda din mer än jag använder min. Jag använder den bara till en handklapp. Men sedan ser den ju också kool och svindyr ut där den står.

Men pippin då! :eek: Nu blir jag alldeles chockad. Vilket missbruk! Om du fick CD-ROM med klassiska Emulatorljud så finns det fantastiska Mellotronsamplingar. Testa dem och mickla lite med e64:ans übergrymma phaserfilter = instant Tangerine Dream! & det gillar väl du?

men det är ju egentligen bara grejen att ha mycket prylar som spelar roll. till vad och hur mycket man använder dem känns ju ändå sekundärt.

Hehe. Jo, det är förstås sant.

Va..? Tangerine Dream? Mellotroner? Nu måste jag verkligen ha tag på en SCSI-kabel mellan CD:n och samplern.

"Volantiz: Är det samma HD kit tror du för e64, alltså inte ultra?"

Jag är väldigt osäker på om e64 käkar IDE.. men med lite tur så kanske det är samma.

Jag är nästan helt säker på att det krävs SCSI. Men hårddisken i sig har val samma fysiska form vare sig det är SCSI eller IDE?

Jag har fått samplern nu och den är det jag tänkte att den skulle vara. Men det är ju det här med lagring. Det finns ju en rad olika lösningar så som SCSI, Zipdrive, intern/extern HD osv. Jag har lite frågor:

Om jag ska montera en intern vad är det för sorts HD? är det en vanlig IDE som man har i vilken dator som helst eller måste det vara en speciell?

Jag ska ju använda den när jag spelar live så det är ju nog det bästa med en intern eftersom det blir mindre att frakta osv. men vad tycker ni skulle vara en bra lösning om det är för jobbigt att stoppa in en intern?

Och slutligen, är det någon som har detta omtalade HD monteringskit? att sälja eller låna ut eller vad som helst. (måste man verkligen ha ett monteringskit för att klara av det?)

e64 tar SCSI, och kräver inget kit. Och följ för guds skull inte anvisningarna på nätet som gäller e6400! Eldade upp min floppy på det viset... Kostar 2000:- ny, och går inte att ersätta med en standard!

Har en (e6400 ultra förvisso) som jag slängde in en IDE disk i, "kitet" består av två sladdar och fyra skuvar.
Elsladden hade de skiftat stiften på jämfört med en vanlig molex, hittade en guide någonstans på nätet där de beskrev hur man gjorde om den (inget svårt).

Dock tror jag tror inte att e64an har IDE stöd, som Volantiz nämnde, men antagligen är det samma sorts elsladd så lite användning har du nog för mitt inlägg :), men mät upp spänningarna själv för säkerhets skull, ska se om jag hittar sidan där jag hitttade guiden.

Ganska trevligt med 20gb i den

EDIT: Här var guiden

EDIT2: Ser på första sidan att e64 inte står med, så det bästa är väl kanske att mäta upp själv, men du kanske kan få ett hum. :kaaaka!:

Håll lite koll på dispalyen på din e64. På min försvinner alla tecken då och då. Då har jag fått starta om den. Nu har den i och för sig funkat kanonbra ett bra tag.

Går det att installera en intern SCSI hårddisk i EMU e64? Eller bara extern?

Sticker in med lite frågor; har funderat på att skaffa en e64 eller en Ultra, har hört att det ska vara bra filter i dem och att modulationsmatrisen är flexibel och bra. Är jag rätt ute eller finns det några andra samplers som är flexiblare/bättre?

Citat:

Går det att installera en intern SCSI hårddisk i EMU e64

Japp.

awes100: Jag rekommenderar precis som tidigare här i tråden att istället satsa på en ultra.

Det är möjligt att akai's nya Z-serie har renare filter med tanke på att de är modernare.. men jag tvivlar på att de är lika intressanta i övrigt. För de som gillar att vrida sönder ljud så är det emu man ska ha.. alternativt någon senare ensoniq-burk om man mer är ute efter interna effekter.. men iaf asr-x är tyvärr så %&#%& buggig och krashar och har sig hela tiden. Nä.. en ultra med massa tillbehör.. det är riktigt fina grejer det (om man nu ska ha en hårdvarusampler)

Bevaka tråden