Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver inköpstips!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har hållit på med musik på datorn i ett par år, mestadels med hjälp av Reason. Nu har jag gått över till Cubase och VST's då jag känner att jag börjat tröttna lite på Reason och vill prova på något annat. Jag inhandlade en Behringer BCR-2000 för ett tag sen och blev störtkär i dess rattar och knappar. Då kom jag på tanken att kanske införskaffa lite hårdvaru-synthar också som kan komplettera mina softsynthar och kanske ge lite mer "liv" i låtarna - samtidigt som det är riktigt roligt att få skruva på hårdvara :). Musiken jag producerar är mestadels trance och house och jag har funderat på en Virus eller något från Novation, typ en K-Station.

Nu undrar jag alltså, som är ganska ny i hårdvaru-världen, vad jag skulle behöva för tillbehör till syntharna jag funderar på?

Behöver jag ett mixerbord?
Behöver jag ett nytt ljudkort eller räcker mitt gamla Sound Blaster till?
Är studiomonitorer verkligen SÅ viktigt som det verkar framstå, ska jag skaffa sådana eller räcker det med min gamla stereo och hörlurar från Sennheiser som jag redan äger?
Finns det något annat jag skulle kunna ha nytta av?

Frågorna hopar sig, nu hoppas jag få svar från någon kunnig på detta forum. Om någon har tips om synthar som passar till trance-genren, så mottages dessa tips också!

"Behöver jag ett mixerbord?"

Min rekommendation är att hoppa över strulet med mixerbord osv och tjacka ett lite bättre ljudkort istället.

"Behöver jag ett nytt ljudkort eller räcker mitt gamla Sound Blaster till?"

Sound Blaster är tyvärr knappt värt lika mycket som kartongen/ica-kassen det kom i om man ska ha det till musik. Här kan det vara bra att tänka lite på framtiden.. tror du att du kommer köpa flera syntar? Ska du koppla in en eller flera mikrofoner? Gitarrer/Elbasar? Nåt annat? Isåfall så kanske det kan vara vettigt att satsa på ett kort med många ingångar (det behöver absolut inte bli så dyrt som det kanske låter).

"Är studiomonitorer verkligen SÅ viktigt som det verkar framstå"

Det beror verkligen på.. vad vill du med din musik egentligen? I början så tycker iaf jag att det är överlägset bäst om man kan få hjälp att mixa sin musik av någon som har bra monitorer och då kanske även lite mer erfarenhet av sådant. Men visst.. om du vill mixa din musik själv så känns det tyvärr som ett måste om inte musiken bara är helt för "personligt bruk" eller liknande. Det är dessutom väldigt mycket roligare att verkligen höra ordentligt vad som händer i musiken då man har ett par "monitorer"

"Om någon har tips om synthar som passar till trance-genren, så mottages dessa tips också!"

Jag säger väl typ.. nästan precis vad för synt som helst .. Men sen så är ju vissa mer prisvärda än andra just nu. Och de är ju olika lättanvända osv.. med eller utan effekter.. olika många röster och parter.. med eller utan trumljud.. frågorna är många. Det är nog bra att skapa en ny tråd bara för det

Tack för det snabba svaret Volantiz.

Om vi snackar ljudkort, är ett M-Audio Delta Audiophile 2496 tillräckligt för 2-3 synthar? Jag har inga tankar på att koppla in gitarr eller mikrofon just nu, så mitt ljudkort ska "bara" användas till syntharna.

Det kortet har bara två stereopar in analogt.. så det blir bara ingångar för två syntar (såvida du inte kör med fyra stycken syntar i mono). Ett då lite mer passande alternativ från samma tillverkare är 1010lt. I stort sett samma kort, fast med 8 in och 8 ut.. + 2 micpreamps.

Tillägg: Sen så kommer det där problemet med midi. Jag har för mig att 1010lt har iaf en midi in och en ut. Det räcker till att styra ett par syntar iofs.. men det är bättre att ha en in och en ut till varje synt. Det finns då små usb-interface för några hundringar med flera midi in/ut som fungerar väldigt bra. Från samma tillverkare så finns t.ex. midisport 2x2.

edit: fakta-rättning

Jag kör med 1010LT kortet, och det fungerar mycket bra (efter lite pill med winXP samt uppdatering av drivrutiner ska nämnas)

En dag kommer din polare över med en akustisk gitarr o sångmic o så vill du spela in trummaskinen och din fina röda synt (eller vad du nu har för något, en röd borde du ha ) och då är 1010LT guld!
Det har ju dessutom sjunkit bra i pris nu!

Dagens tips är dock att dessutom handla en Beringer patchbay för 300 pix (www.thomann.de) och lite kablar så du klarar dig, så slipper du ligga på golvet bakom datorn varje gång du ska plugga in nytt instrument i ljudkortet. (tog mig två år att komma på :rolleyes: .. fullversionen delta 1010 har i o f s breakoutbox vilket kan vara värt att fundera över)

En mixer är ju alltid bra att ha på lager, själv kör jag en phonix 10-kanalig som kostar fem hundra spänn. VÄLDIGT brusfri och har micpreamps som går att använda. Mycket bekvämt o väl värt en investering imo.

Kör på dina hörlurar o din hemmastereo så länge! När du är färdig för finmix, spring runt hos kompisar, morsan, jobbet och spela låten i olika anläggningar. Detta är ett måste i början innan du är van, ÄVEN om du har fina monitorer.

Lycka till!

Tack för tipset Dront, har faktiskt bestämt mig för att inhandla ett 1010lt. Nu ska bara lönen komma in på kontot också så man har råd :]

1
Bevaka tråden