Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fulmodda, bending?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 13:36

Jo. Jag har nu en överbliven TR-626:a som är ful som stryk. Så jag tänkte "Jag löder fast lite kontakter och sånt i den så får vi se hur den låter". Eller mer specificerat så tänkte jag borra lite hål på fronten och sätta dit mini-telejack så jag kan patcha olika delar till andra delar.

Några tips? Ska jag satsa på några ställen och hoppas på att den låter, eller finns det några speciella chip att leta efter?

Jag borde väl köpa mig en multimeter också..?

en multimeter hjälper inte mycket vid fulmod, köp ett oscilloscope, med ett sånt ser du lätt var ljud och pulser finns att hämta.

• Medlem
  • 2005-06-16 13:42

Gnyl. Jag vill ha ett oscilloskop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 13:45

Ja, då får jag väl ta och göra det då

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-16 13:59

JA, ja, ja!!! Klart du ska benda den :kaaaka!: En 626:a låter så tråkigt ändå.
Du kanske såg (eller hörde) min moddade 505:a på festivalen?
Jag köpte billiga switchar på trimlog och borrade hål i ovansidan och satte fast dem där (nu visade det sig iofs vara rätt taskig kvaitet på dem men de kostade bara typ 4 spänn styck :). man kan ju satsa på bättre switchar om man vill)

Jag tror att 505:an och 626:an är väldigt lika, i 505:an kan man iaf hitta bends lite överallt, det finns rätt mycket. Men jag rekommenderar inte att messa med cpu:n (den största IC:n) då brukar den bara hänga sig.

Ett tips, istället för att bara börja kortsluta punkter med en sladd, sätt på ett motstånd på kanske några hundra ohm så miskar risken för at pajja saker om det helt plötsligt skulle gå massa ström genom ens fulkoppling.

edit: bild på den

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 14:02

Makari, Coolt! Då ska jag köpa lite motstånd också. Och inte leka med cpu:n, check. Inga problem.

Du kan inte spela in typ 1 min och lägga upp som mp3 så man får höra hur bara den låter?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-16 14:12

Yes, det kan jag nog göra, du kan ju lyssna på min livespelning på festivalsidan så länge. Efter speak&spell-grejen så är det mest 505:an genom en bitrman som låter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 14:21

Men kaggen är väl inte 505?! :eek:
Annars så lät den tokigt bra.

jag skrev nåt här ang en casiotrumma, men jag har inte slickat i 626/505orna, så jag kan ha fel på punken med lysdioder och blötafingrar (?)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-16 14:43

Nej, kaggen och basgången är dx-200 men resten är 505:a

Här är en liten demo där jag byter patterns och sätter av och på olika bends www.etek.chalmers.se/~gusand/505.mp3 med en bitrman som enbart kompressor första minuten, sen kunde jag inte hålla mig från att leka med den

moddad 505:a + bitrman är en OND kombo :kaaaka!: :eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 14:50

Coolt som hästen och bananen!
Det låter ju helt vansinnigt

makari haha, så ska det låta! : )

Atlas Copco vs SH-101: Efter matchen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 23:24

14 nya hål?! :eek:

det var ju snyggt!

jag svär på att ja e den ända här som har blästrad av färgen, sågat av klaviaturen, tokmodifierat satan, tagit bord mina mod, hält alla kretkort o joz i en ESDlösgodsis påse och sålt och sagt att det fortfarande e en MS10 men för rackmontering

ägaren (tror det e samma) e jätte nöjd (hoppas jag) då den nu mera bör vara en fint slick fungerande ms10RACK...

^editr även här jag vet inte om de en fulmoddad idag, får kolla, drt vore det bästa

MAKARI: jag har 3x505 + 626 som vill ha lingonKnoppmod. du får gärna visa då det redan e gjort på din 505... lät ju hyvens!, jag ååårkar inte forska på det själv när du / det redan finns bra grejjer och kunskap hur man gör - kan ju "serietillverka" grejjena nästan

^edit: sen fixar jag externa signal in på dem, det e oxå ett måste : )

external in är något som 18db borde tänka på i distpedaltråden, brukar dista bra. Kanske åker till 18db under semestern, tar med mig Atlas Copcon aka the Judge.

zthee: räkna igen, det är fler

Måste bara fråga, är det ok att man stjäl plats i den här tråden? måste fråga nu när off-topic är på tapeten och inte alla gillar det. Det känns onödigt att skapa en annan mod-tråd när den här har så fin rubrik.

• Medlem
  • 2005-06-17 15:17

Du är INTE välkommen Bionik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 15:53

Bionik, jag föreslår att allt som har med modning att göra pratas om i den här tråden.

det är riktigt intressant med bending och moddning!
elektroniknöt som man har varit...och håller på att bli igen, så är krets-schema och experiment ritkigt kul!

• Medlem
  • 2005-06-17 16:37

Starta gärna en moddningstråd per originalpryl som skall moddas. Gärna med namn på offret med i ärenderaden. Lite lättare att hitta sedan om jag t.ex. skulle vilja hitta alla möjliga (och omöjliga) sätt att modda t.ex. en 606:a på.

1
Bevaka tråden