Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator för musikproduktion: Från PC till Mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 15:57

Jag har lite fundering kring prestandan mellan dagens Mac:ar och PC-maskiner vad gäller musikproduktion. Själv är jag rel. oinsatt i hur olika program presterar i den "världen" då jag kommer från bild/videoproduktionssidan. Men hur som helst ska en kompis ta steget från PC/WinXP till en Mac/OSX. Han är dock lite osäker på vad han ska köpa och undrar också hur prestandan skiljer sig.

? Har någon här lite "hårda fakta"?
? Märkte ni någon spontan fördel att gå över till Mac eller någon spontans nackdel?
? Ni som "gått åt andra hållet" hur har ni upplevt övergången? Framför allt, finns några benchmark-tester att tillgå?
? Hur mkt snabbare är en Dual 2Ghz G5 mot en PowerBook 15" 1.67 Ghz? Hur skiljer sig en G5 mot en AMD 64 eller P4?
? Många jag pratat med säger "äsch, prestandan spelar inte så stor roll idag. En P4 eller G5:an räcker längre än många kan använda dem till". Stämmer det? Inom video/bild stämmer det verkligen inte. Framför allt kommer han jobba mycket med mjukvarusynthar - Reason bl.a?

Alla svar är tacksamma - och MOTIVERA gärna varför ni tycker som ni tycker. Inga "Windows är skit" eller "Apple är dumma i huvudet" kommentarer, taaack

"Många jag pratat med säger "äsch, prestandan spelar inte så stor roll idag. En P4 eller G5:an räcker längre än många kan använda dem till". Stämmer det?"

Nej! Det går relativt snabbt och enkelt att göra slut på datorkraften när man gör musik.
Sedan kan man ju börja undra ifall man verkligen behöver alla pluggarna man har använt eller ej, men det är en helt annan fråga. Vill man använda bra pluggar (= drar mycket CPU) så bör man tänka på prestandan, sedan är ju även frågan om man vill ligga på gränsen hela tiden...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-16 18:19

Det är lustigt hur denna frågeställning poppar upp från tid till annan, känns som om vi har gett de flesta & bästa svaren på frågorna redan, om du kollar runt i forumet. I huvudsak kan man säga att bägge plattformar funkar ungefär lika bra, vissa föredrar äpplen och andra päron. Macanvändare får ofta mer tid till att skapa och behöver inte konfigurera så mycket, men får i gengäld betala lite mer för datorerna, iaf om vi snackar om G5 dual-maskiner.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-06-17 14:48
Ursprungligen av PF:

Det är lustigt hur denna frågeställning poppar upp från tid till annan, känns som om vi har gett de flesta & bästa svaren på frågorna redan, om du kollar runt i forumet. I huvudsak kan man säga att bägge plattformar funkar ungefär lika bra, vissa föredrar äpplen och andra päron. Macanvändare får ofta mer tid till att skapa och behöver inte konfigurera så mycket, men får i gengäld betala lite mer för datorerna, iaf om vi snackar om G5 dual-maskiner.

Kanske motiverat att sammanställa det bästa å fixa en "sticky" (vet att det inte e så populärt men frågan e om det finns ngn annan fråga som återkommer så ofta?).

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-16 19:54

Hmmm... Det där med att konfigurera, gör man en gång på PC - precis som med Mac, så inte ens när det gäller enkelheten är det någon skillnad...
Ta den snabbaste processorn du har råd med (jag förespråkar PC, eftersom det är det jag känner till ordentligt), men undvik den snabbaste, eftersom den är obefogat mycket dyrare än tvåan hastighetsmässigt. Du kommer att få slut på CPU-kraft om du kör med många VSTi och plugineffekter samtidigt - så ju mer kräm desto bättre.
Kör du många audiospår eller stora samplingsbibliotek, så behöver du mycket minne. Jag skulle inte stoppa i mindre än 1GB i en musikmaskin i dag - men väldigt gärna 2GB...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-04 14:49
Ursprungligen av Claes:

Hmmm... Det där med att konfigurera, gör man en gång på PC - precis som med Mac, så inte ens när det gäller enkelheten är det någon skillnad...

Nädu! Macen konfigurerar du ingen gång, bara att starta serru.

Spelar egentligen ingen roll

Jag kör på bägge plattformarna (HP Pavilion och G5 Dual 2,0). Vad musik beträffar är prestandaskillnaderna mikroskopiska. I och med USB och Firewires inträde i den digitala världen är skillnaderna i kringutrustning också obefintliga. Problemet handlar snarare om två saker 1. kompatibilitet och smidighet (Stationär eller mobil.) och 2. Programvara.
Bägge plattformarna har ju både stationära och "flyttbara" datorer så det kan man egentligen lämna därhän. Nej, det stora avgörandet handlar väl snarare om vilka program man vill/behöver köra. Då jag sysslar med ALL mediahantering (från text till film) tycker jag Macen har en fördel i att de program som finns att tillgå är mycket smidiga när det gäller att jobba mellan dem. Till exempel att ljudlägga en film. lägga in musik och därefter ge den en lämlig codec är betydligt enklare i Mac-miljö. Men programmen är oftast dyrare och urvalet BETYDLIGT mindre än i PC-miljö. Å andra sidan är exempelvis program som Logic, FinaCutPro m.fl nästan industristandard på sina håll.
Vad vill man göra, med vilka program, var (på ett och samma ställe eller många olika, och vad får det kosta.

Och en sak till: Lägg hellre degen på mer internminne än snabba processorer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-16 20:10

Claes, kör inte för mkt på repeatminnet, kolla frågan:
"Men hur som helst ska en kompis ta steget från PC/WinXP till en Mac/OSX."

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-17 00:05
Ursprungligen av PF:

Claes, kör inte för mkt på repeatminnet, kolla frågan:
"Men hur som helst ska en kompis ta steget från PC/WinXP till en Mac/OSX."

:rolleyes: Man läser visst som en kratta ibland... :kaaaka!:
Nåja - det jag sade stämmer ju för Mac också...

Det här har diskuterats till leda, men här är mina fem öre:

En stationär Mac har liknande prestanda som PC; PC brukar däremot vara billigare (speciellt bland lowend-modellerna). På den bärbara sidan har Apple halkat efter, men beroende på vilka behov din kompis har så kan också en ganska enkel bärbar räcka till. En iBook på 1.2GHz hade varit en värstingdator bara för några år sedan, så visst räcker den till rätt mycket (speciellt om han ska köra Reason). Processorkraft kan man aldrig få för mycket av, men eftersom folk lyckats göra bra musik på långsammare datorer än de vi pratar om så skulle jag inte hänga upp mig för mycket på ren prestanda. (Personligen ser jag prestandajakt som mjukvarumotsvarigheten till för stora syntsamlingar - det är lätt att lura sig att ens musik skulle bli mycket bättre bara man kunde köra 10st av den senaste och vräkigaste pluggen samtidigt.)

Själv tycker jag att OS X mer än väl uppväger eventuell prestandaförlust. Därmed inte sagt att Windows är ett dåligt alternativ, men mac är det jag föredrar. (Mindre strul, mer lättanvänt, en del program jag gillar som inte finns till PC, i korthet.) Det finns professionella användare och professionella program på båda plattformarna, så det går att objektivt hävda att den ena skulle vara bättre än den andra av det skälet.

Benchmarks finns det åtskilliga på nätet, men de 1) kommer sällan till samma slutsats, och 2) säger kanske inte så mycket i praktiken om hur datorn funkar. Istället skulle jag rekommendera att gå till en butik med Apples produkter och känna på datorn, helst tillsammans med programmen som kompisen tänkt använda.

Mer konkreta tips än så här är svårt att ge om man inte vet mer konkret vad din kompis är ute efter - är det bara Reason tex så räcker det med en ganska enkel dator, men ska han göra filmmusik med samplade instrument bör han köpa en rack med Xserves för att kunna jobba utan problem.

(Och oroa dig inte, vi förstår att "din kompis" inte kan fråga här själv. "Som vanligt så är det inte personen i inlägget som skrivit brevet." )

Vad har din kompis för utrustning idag? Eller ska han starta från "scratch"?

Egen erfarenhet FWIW, precis som nämnts tidigare, mer tid för skapande. Ska han mestadels köra Reason, så borde en PowerBook med 1 GB RAM räcka bra. Ska han bygga vidare och vidare (?) så är det bättre att köpa minne för prisskillnaden mellan en PowerMac G5 2x2.0 GHz och 2x2.7 GHz, än att gå för värsta modellen.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 14:20

Haha, det är faktiskt så att min polare ska ha maskinen och inte jag. Kolla på 99mac - jag pysslar med video och inte musik. Inte för det spelar någon roll i och för sig

Okej, men då fick jag lite mer "kött på benen" men ändå inte. Det var just lite mer "konkreta" saker jag sökte, men tackar för allas input. Det bekräftar ungefär det jag och min kompis hört. En stark anledning av Mac-valet är Logic. Han har gått en ljudteknikerutbildning och där körde de uteslutande Mac/Logic. Den övergången (PC/Cubese till Mac/Logic) har två andra kompisar gjort också.

Han börjar RELATIVT mycket från scratch ja. Det han och jag tittar på (även om jag inte kommer jobba nåogt med musik) är just:

- Dual 2.0 G5
- 2GB RAM
- 2x160 GB SATA

Sen kör jag bättre grafikkort men det lär han klara sig utan (ev. att han kör in det med 256MB VRAM om han ska köra flera monitorer osv). Finns det inom ljudsammanhang något som tjänar på PCI-X? Inom video är det två-huvudsakliga "hårdvaror" som tjänar på det:

- PCI-X HD (HighDef) Video kort
- PCI-X HDD (Hårddisk) kort (SATA/SCSI, typ)

Frågan är om det är värt de extra 4000 kr man får ge för dual 2.3:an...

Personen sitter idag på en AMD Duorn 800Mhz i WindowsXP. Osäker på exakt dator, men den är för slö för honom idag i vart fall. Därför vore det kul att se lite tester mellan olika maskiner. En Dual G5:a kommer givetvis ge honom ett lyft, men hur mycket? I video/grafik är ju en iMac G5 2.0Ghz c:a 30-50% snabbare än en PowerBook 1.67Ghz och en Dual G5 2.0 Ghz är 40-200% snabbare? Gäller detsamma för musik/ljud tro? Ställs hårdare krav eller lägre krav på mer RAM? Hårddiskar, hur kinkigt är det med sådant?

Jag ska få min polare att registrera sig här så kan han nog spotta ur sig mer om exakt vad han vill. Jag försöker bara hjälpa honom i, som han tycker det, Mac-djungeln. Hehe, och han kommer från PC

Bra idé att gå och testa saker i en butik. Problemet är väl att han troligen köper maskinen via AppleStore så butiken lär bli mindre glad på honom... Oh well

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 14:21

false messiah: Du får gärna posta lite länkar till dessa tester.

Om han senare vill köra med DSP-kort som t.ex. UAD-1 (www.uaudio.com) eller PowerCore (www.tcelectronic.com) så bör han akta sig för de modellerna som kör med PCI-X. De burkarna har tyvärr AMD's chipset som försämrar prestandan på dessa DSP-kort.

  • Medlem
  • 2005-06-17 14:54

Dagen när forumet har enats i frågan så är det lätt att lägga in det i en FAQ eller liknande.

En dual G5 är rejält mycket snabbare än en Powerbook, speciellt i Logic eftersom det utnyttjar båda processorerna. Jag tror ni kommer klara er på en Dual 2GHz, men mer processorkraft är ju aldrig fel. Jag har ingen jättekoll på vad som skiljer i övrigt mellan de modellerna, men det går ju att ta reda på hos Apple. Hur snabb dator man behöver beror rätt mycket på vad man har tänkt att göra, men ni borde komma långt på den föreslagna datorn.

Hur mycket minne man behöver beror mest på vilken slags pluggar man tänkt köra - stora samplingsbibliotek äter minne, medan Reason (och liknande mjukvarusyntar) är väldigt snålt. Detsamma gäller hårddiskar - har man tänkt att spela in stora arrangemang i 24/96 vill man ha så snabba och stora hårddiskar man har råd med, men handlar det om 10-15 audiospår klarar man sig med det som sitter i.

Tester är 1) färskvara och 2) svåra att göra objektiva. Men Apple slog på stora trumman när de lanserade G5:orna, och då fanns det en rejäl genomgång av vad en G5 2x2GHz klarar i fråga om ljud. Annars har tidningen Studio haft bra tester.

jgb: ett alternativ skulle ju vara att ha ett svar från en macförespråkare och ett från en PC-användare. Inte objektivt, men båda sidor får lägga fram sina argument.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 12:48

Tackar för alla svar! Både jag och min polare var inne på just Dual 2.0 G5:an så det verkar ju vara ett solit val.

Vore fortfarande kul att se lite benchmarks men det verkar uppenbarligenvara omöjligt att hitta på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 12:50

Tester som inte är utförda av moderskeppet Apple själva dvs. Såg deras tester på hemsidan och även demot de körde för två år sedan. Men de litar jag SÅDÄR på.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-03 18:02

Jag vet inte hur långt ni kommit i era planer, om burkarna redan är köpta eller om det fortfarande är på ett införköp stadium? Jag vet inte heller något om musik på Mac utan är i startgropen så att säga, men en sak vet jag. Den nya dual G5 har "bara" 4 slots för minne och den gammla har 8 slots för minne. Kanske kan vara värt att tänka på för er, men vad vet jag :-/ Ville bara dela med mig av tanken.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 03:42

Rekomenderar defenetivt dubbla processorer.
Saker som käkar processor kraft, tx.e komprimera musik och sånt, gör inte att hela datorn börjar tugga och man kan inte göra någonting annat under tiden. Riktigt härligt att slippa problemet att en aktivitet gör att allt annat segas ner nått otroligt. Är ett problem som ofta händer på min P4 3.0ghz...slutar även med att Windows krachar rätt ofta.
Så dubbla processorrer SKA du ha...stödjer programen det så är det ju ännu bättre.

Här är några prestanda mätningar ifrån en MacWorld tidning:

-Koda 44 MB till mp3 med iTunes-
PowerMac Dual 2.5ghz - 8sek
PowerMac Dual 2.0ghz - 10sek
PowerMac G5 1.6 - 17sek
PowerBook 17-tum 1.5ghz - 18sek

-Photoshop 7.0.1 under OSX-
PowerMac G5 Dual 2.5ghz - 10sek
PowerMac G5 Dual 2.0ghz - 11sek
PowerMac G5 1.6ghz - 23sek
PowerBook 17-tum 1.5ghz 24sek

Tycker det visar rätt tydligt fördelarna med dubbla processorer om programen eller OS'et stödjer det...
Dessutom är OSX stabilt och säkert, det är inte en myt, är ren sannning. Inte haft några problem hittils, inga värre iaf. O dom gångerna saker har krashat har det hänt snabbt o smidigt. En sak som hänger sig går o stänga av jätte lätt utan att något annat påverkas. Kan man ju tyvär inte säga att man kan i Windows där hela OS'et fryser o inte bara programet...

1
Bevaka tråden