Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Certifierade apple tekniker

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snackade med inlife härom dagen gällande en mac mini, och det visade sig att de tar ca 1000:- för att stoppa in nytt ram. Detta även fast jag köper både macen och minnet hos dem. Så min undran är: Var hittar jag en certifierad appletekniker (alltså en snubbe som kan öppna lådan utan att bryta min garanti) som gör detta billigare? Jag betalar INTE 1000:- för 10 minuters jobb, speciellt inte när det är så enkelt.

ps. Skäms, Inlife...

Det går att göra själv med exempelvis en spackelkniv - kolla på 99mac eller sök på Google så borde du hitta någon bra guide. Apples policy är att det inte bryter garantin vad jag förstått.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-16 21:15

Om du väljer applestore i stället så kan du beställa datorn som du vill ha den, inget extra för "bygget" - plus fördelen att du slipper risken med att någon repar det fina höljet.

False: Åhå. Det var inte vad killen på inlife sade till mig. Han sa att jag KAN byta minne själv, men att jag inte FÅR (och syftade på garantin). Jag får nog ringa apple och kolla direkt med källan.

PF: Fast då tar det nästan 2200:- för 1 gig ram, så priset går ändå (nästan) ut på samma.

I USA har policyn varit så åtminstone, men kolla med Apple Sverige för säkerhets skull. Men jag kan förstå att Inlife inte tackar nej till 1000kr för 10 minuters jobb.

Om du bor i Stockholm så kan jag byta RAM åt dig. Jag har gjort det på ett par stycken Mac-mini (+ installation av bluetooth och airport).
Apple-certifierad är jag inte, men man bryter ingen form av garanti om man gör det själv.
Däremot så skulle jag inte köpa datorn där ifall de vill ha extra för RAM-installation. Där jag köper mina datorer så ingår det utan kostnad.

EDIT: nu såg jag att det handlade om inlife. Tyvärr verkar de ha någon underlig policy att ta extra betalt för RAM-installation. OK om du kommer in med en dator du köpt någon annanstans, men att ta betalt för det när du köper datorn i deras butik tycker jag är skamligt.

Tack för erbjudandet, Martin.

Ringde Apple idag och där påstod man att garantin åker om man försöker sig på att pilla upp datorn själv. Funderingarna fortsätter...

Ps. När jag ringde Apple fick jag lyssna på Steely Dan i telefonkön. Tack, Apple!

Ursprungligen av axeman:

Tack för erbjudandet, Martin.

Ringde Apple idag och där påstod man att garantin åker om man försöker sig på att pilla upp datorn själv. Funderingarna fortsätter...

Ps. När jag ringde Apple fick jag lyssna på Steely Dan i telefonkön. Tack, Apple!

Fast det verkar snarare som att du träffat på en dåligt påläst support-person. RAM och airport + bluetooth-kort kan man installera själv utan att garantin påverkas. Apple skickade ju själva uppgraderings-kiten (iofs bara airport och bluetooth) till mig. Det skulle de ju knappast göra om det påverkade garantin.
Köp datorn där RAM-installation ingår då, så har du löst det problemet.

EDIT: För att förtydliga. De jag har pratat med, dvs två oberoende återförsäljare + det faktum att Apple själva skickade uppgraderingskiten för bluetooth och airport till mig gör att jag är övertygad om att man får ta loss locket och installera själv. Men, jag kan ju inte säga att det är så till 100%. Å andra sidan, hur ska de veta att man har öppnat den själv? Det kan ju en auktoriserad service-tekniker ha gjort.

Martin: Så kan det iofs vara. Vi får se hur jag gör. Jag kan ju höra av mig om jag skulle drista mig till att fixa minnet själv. Det skulle dock vara kul att veta vem som fixar med macar billigast (i Stockholmstrakten är jag personligen intresserad av). Förresten, var det bökigt att installera bluetooth/airportkitet själv?

det pilliga e väl hur man poppar skalen för att komma åt grejjerna misstänker jah, och det e väl just detta som herr Applegrens inte vill att man ska göra själv o pajja innanmätet med mera...

edit: sitter det ingen warranty void if klubba säl etikett över skarvar / skruvar så e det väl bara att åka?

Citat:

sitter det ingen warranty void if klubba säl etikett över skarvar / skruvar så e det väl bara att åka?

Kul och sant.

Nej, det var enkelt att installera bluetooth och airport, bara man har tungan rätt i mun. Det enda man behöver göra är att lyfta av höljet, skruva loss 3 skruvar och sedan sätta fast respektive kontakt på rätt ställe. RAM är ännu enklare, då behöver man inte skruva en endaste skruv.

meh...vilka skummisar i s f (?) i PCvärlden vet jag inte hur det funkar men man bygger ju dem ofta själv i o f s.. vet inte vad typ dell har för "användar krav" om det e warrany void if used typ ...

1
Bevaka tråden