Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi-klaviatur med vägda tangenter

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 10:20

Hallå.

Har börjat tröttna på min keystation klaviatur, ingen kännsla att spela på den
Har kollat runt lite men de som jag hittar är lite väl dyra för mig.

Jag vill minst ha 49 tangenter och det får inte kosta mer än 3000 gärna mindre.

Finns några bra och billiga, eller blir jag tvungen att spara pengar

mvh
hammer

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 10:25

Edirols klaviatur är sköna! rekomenderas starkt av patbos!

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 10:31

Kollade runt en snabbis, men hittade inga med vägda tangenter som matchar min plånbok

nån som har testat
http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Musikprodukter&grupp=Klaviaturer&undermeny=&exp=&info=11497

Semivägda tangenter, stor skillnad?

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 12:39

Inte testat det du pratar om

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Musikprodukter&grupp=Klaviaturer&undermeny=&exp=Syntar%20och%20Samplers&info=11481

Länk till de jag pratade om, är semivägda där med, känns inte plastig eller så alls...

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-06-17 14:05

Kolla in CME UF5 och den serien. Har ett listpris på 2395:- här i Sverige, men kan säkert fås för mycket billigare. Känslan var ok tyckte jag, men klådde inte mitt roland-klaviatur vilket ledde till att ett exemplar fick stå kvar i butiken...

Varför inte kolla efter något av dom billigare elpianona, dom brukar ju gå att få billigt beggade.

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 22:21

Ska nog ta å springa iväg till MM å känna på CME UF5,
Har piano hos mina föräldrar men tror inte grannarna blir så glada om jag plockar hem det till mig.

• Medlem
  • 2005-06-18 09:19

Hur är nya Edirol(Roland) klaviaturen???
(Jag hoppas att den är lika bra som Fantom X synthklaviaturen)

Testade den äldre modellen och det var nog det värsta jag spelat på, alltså den sämsta!

Fanns ingen känsla alls och tangenterna hade en kortare väg ner till stopp än vanliga synthklaviaturer.

Kändes väldigt plastig och man frågar sig hur en seriös tillverkare kan göra sånt skräp!

Varför inte bara ta en av deras toppsynthar och använda den klaviaturen??

Kanske skall tipsa Roland om att de kan använda sig av tex Fantom X eller V-synth klaviaturen.

Jag tror nämligen inte att de har förstått det själva hur lätt det skulle vara när redan allt är klart!!!

Har ni några tips om bra klaviaturer som är riktigt bra under 6000:- :eek:

• Medlem
  • 2005-06-18 09:46

Hur är det med Access Virus KC klaviatur? hur är den och kan man använda rattarna på den till att styra mjukvarusynthar typ ImpOSCar min favorit!!! eller Reaktor??? :kaaaka!: :eek:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 09:55

Fantastisk klav på KC. Styra mjukvarusyntar, givet. Jag säljer en KC just nu > kolla säljes.

Edit: Och just nu inte längre. :eek:

Sedan en vecka har jag nu en CMU EF5 som "datorklaviatur". Den kan inte mäta sig med exempelvis min K5000S, men jag tycker bättre om den än många andra midiklaviaturer jag testat. Tycker också att kontrollerna är väl uttänkta och placerade. Byggkvalitén är blandad - själva lådan känns gedigen men det finns vassa kanter - akta skrivbordsytan! Jag kan totalt sett rekommendera den.

Priset är ju löjligt, <2000:- på MB. Alla synttillverkare månde bäva när Kina får för sig att börja bygga mer än "bara" midiklaviaturer...

• Medlem
  • 2005-06-18 19:17

Finns det någon klaviatur som är lik i känslan?

Om du jämför med Roland och Yamaha hur är CME då?

Var är den vass någonstans? :eek: :rolleyes:

Ursprungligen av tolle:

Finns det någon klaviatur som är lik i känslan?

Om du jämför med Roland och Yamaha hur är CME då?

Var är den vass någonstans? :eek: :rolleyes:

Jag kan inte jämföra med Roland, men jag tycker den ligger klart i krokarna av de bättre Yamahaklaviaturerna. Den är inte riktigt i klass med K5000S (som är ett Fatar om jag inte är felunderrättad), Kawajen känns lite lite mer "alert", medan det är bra mycket bättre än exempelvis min Karma (som känns trög i jämförelse)

Det är himla personligt med klaviaturer. Är man ute efter en väldigt vägd känsla måste man gå upp på största modellen, men jag blev förtjust. För priset är det ett kap!

Det sitter oskyddade vassa skruvskallar på undersidan, vilket min bordsskiva nu minns efter att jag ställde ned det lite snett först. Tag varning.

Jag vet inte hur ljudkortsdelen fungerar, men jag kan tillägga att jag har problem med usb-drivrutinen. Det verkar ingen annan i universum haft dock, så det var väl min dator då (som glatt sväljer allt annat i usb-väg :hmmm: )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 23:27

Jag skulle säga Kurzweil PC-88. Du får i o f s en stagepianodel på köpet, men den är väl med dagens mått mätt inget vidare, så den kan bertaktas som en riktigt bra midicontroller, med GRYMMA tangenter...

• Oregistrerad
  • 2005-06-19 09:16

Har nån hunnit testa firewirekorten till CME?

• Medlem
  • 2005-06-19 16:53

CME tänkte jag tipsa om men jag var inte först

Är grymt sugen på CME UF8, så det är trevligt att de verkar va bra...
Har dock lite lite svårt att berättiga ett inköp... Det ju egentligen inte är nåt som kommer att tillföra nåt nytt till själva musiken, utan det är snarare bara något som troligen kommer att få mig att sitta och klinka oftare... Har velat ha ett "piano" ända sedan jag flyttade hemifrån!
Men för samma summa får man ju säkert nån mumsig liten synth... Kanske en till Evolver??

Nu ska jag revidera min uppfattning av CME UF5 lite grann. Jag har noterat att den ibland (typ någon gång i veckan) plötsligt ballar ur och slutar skicka ut mididata, alternativt med flera sekunders fördröjning. Om man resettar den (håller ner två knappar på fronten två sekunder) vaknar den till igen, men beteendet är oroande eftersom den inte går att uppdatera via mjukvara. I början trodde jag att det var något strul med mjukvarusyntarna, men nu har jag verifierat att det är klaviaturet som tappar huvudet.

Dessutom (och det här är fnykigt) mätte jag aftertouchresponsen med en midilogger igår och fann att en av tangenterna var märkbart trögare på aftertouch än de andra.

You get what you pay for m a o. Dock överväger jag ÄNDÅ att behålla den, just för att den har en känsla som jag verkligen tycker om, och att jag gillar utformning + reglage.

http://www.cme-pro.com/forum/forumdisplay.php?fid=1 är en bra länk för den som är intresserad. CME ska ha cred för att de är aktiva i sitt forum.

1
Bevaka tråden