Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ljudkort...vilket?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 21:34

Jaha...fast i ljudkortsdjungeln....

Nä men jag ska köpa ett nytt ljudkort och vill inte tummapå kvaliten.
Har ni nått tips, har tittat lite på Firewire 410 och det har ju fått god kritik, men det finns kanske bättre? Jag vill gärna ha ett externt kort.

Prisidè: Inte mer än 10 000:- gärna mindre

EMU 1820M om du har PCI-plats. Med detta har du en extern breakoutbox.

Grym ljudkvalitet! Saknar mitt

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-06-19 00:47

FW 410 kör jag med och jag tycker det funkar fint. Jag tyckte det var lite krångligt i början, (datorn hittade det inte ibland) men så fort man kommer underfund med det så är det inga problem. Oftast räcker det med att slå av och på strömmen på ljudkortet så funkar allt igen. Det är nog det enda problem jag har med ljudkortet som är direkt relaterat till kortet.

EDIT: Glömde nämna att om du ska spela ute mycket så är det utmärkt med alla sina tele-ut på baksidan. Ljudteknikern kommer älska dig.

Jag har funderat på ett Firepodkort. Är det någon som har koll på dessa? Jag har mer eller mindre bara hört gott om dem (förrutom att de, enligt MM, skulle vara mer processorkrävande). Trevliga specar också.

Dessutom funderar jag på de nya "Mboxstylekorten", dit Mbox, Focusrites Saffire och Lexicons Omega får räknas. Är det någon som har eller har testat något av ovanstående?

Ursprungligen av axeman:

Jag har funderat på ett Firepodkort. Är det någon som har koll på dessa?

Jag har provat Firepod som hastigast. Lät bra tyckte jag.
Funkade både på PC:n och Macen. Men tillslut föll ändå valet på ett Fireface.

Apogee MiniMe med USB tycker jag verkar helrätt.. Estrad i sthlm hade en inne på sin nattrea för typ 7-8000:-.. de kanske har den kvar?

  • Medlem
  • 2005-06-19 21:09

Testa Edirols FA-66 eller FA-101 Kanonbra!!! stabila och bra drivrutiner och mkt bra ljudkvalitet :eek:

  • Medlem
  • 2005-06-20 11:09

Kanske för 'budget' för dig men ESI Juli@ är grymt bra och har riktigt bra drivrutiner, till det använder jag en Behringer Eurorack (UB1002) mixer och det funkar perfekt för mig. Sen beror det ju självklart på vad man har för krav osv.

hehe.. det känns som att det behövs lite mer info om vad som eftersöks.. speciellt med tanke på att vi nu har en räckvidd i kvalité på tipsen som sträcker sig från "hemmamusiker som vill ha nåt bättre än sitt gamla soundblaster" till "professionell musiker som vill ha nåt praktiskt och bärbart som ändå låter helt ok".. och inga tips som ändå direkt känns helt fel.

Hur många kanaler ska det vara? Till vilket syfte ska det användas? Ska du ha både ingångar och utgångar eller räcker det med bara ingångar eller utgångar? Mer exakt vad ska spelas in? Ska det även fungera till laptops eller går det bra med pci kopplat till en låda? Några övriga features som känns användbara/nödvändiga?

Tillägg: Och till vilka operativ och applikationer ska det användas? .. vissa kort fungerar ju mer och mindre bra till olika setups.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 18:27

Hmmm, här var det många tips...

Det ska bli bra, riktigt bra, det är musik som ska lanseras på CD.
Antal kanaler är inte viktigt, räcker med en efter som jag inte kan
spela mer än ett intrument åt gången (ännu iaf). Det behöver inte
vara till bärbar dator så PCI blir bra.
Det ska användas till Windows XP / Cubase SX 2/3

Jag har tittat mycket på E-MU 1820M, kan det duga tro? Nån som har erfarenheter av det kortet?

Isåfall så bör du verkligen kolla in apogee minime som jag nämnde tidigare och kanske t.om. försöka glömma allt vad esi, emu, m-audio och edirol heter. I minime får man även 2 användbara preamps och kompressorer/limiter inbyggt. http://www.apogeedigital.com/products/minime.php
Listpris för 2 kanaler är ~14papp.. men jag har sett dem säljas både begagnat och i affär för runt 7-8. Om du annars kan vänta lite så kommer Benchmark snart släppa sin AD-konverterare ADC-1 som jag misstänker kommer bli lite smått vansinnigt bra. http://www.benchmarkmedia.com/digital/adc1/index.html

  • Medlem
  • 2005-06-20 20:01

Motu 828mkII eller Motu Traveler garanterat högsta kvalitet och stabilitet!!

"Motu 828mkII eller Motu Traveler garanterat högsta kvalitet och stabilitet!!"

Nej.. men mycket bra tips ändå

Fritzon 1820m är väldigt bra. Väldigt bra ljud! Sjysst hörlursförstärkare också.

Jag kör TerraTec EWS 88 D (1xADAT I/O, 2xMIDI för 850kr) + Alesis AI-3 ADAT (1HE rack, balanserat. 8 kanaler I/O för knappt 3000kr) och det fungerar helt fantastiskt bra. Har tidigare kört med RME Hammerfall ADAT-kort som hade problem att synka med S/PDIF in, men som annars fungerade väldigt bra. Tyvärr anser jag att RME tar ut överpris för sina produkter, men dom gör och andra sidan väldigt bra grejer.

Har själv haft tankar på att skaffa ett FW-ljudkort, men blev lite fundersam när jag kollade runt på nätet. Efter vad jag har förstått så ska man se till att ha ett bra FireWire-kort i datorn, annars riskerar man att få dålig prestanda. Vet inte om det stämmer, men det låter rimligt. Hårdvaran är ju som bekant aldrig bättre än den mjukvara som driver den, vilket inte helt osökt för tankarna till korianska ljudkortstillverkare och sjävklart EMU systems.

1
Bevaka tråden