Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra detta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-19 20:48

På Clavias hemsida finns en låt gjord med NL3...Analouge part one av Dan Lind...en helt fantastisk låt imho...både vad det gäller komposition och programmering...
Vid 6.20 ungefär börjar ett blippande arpeggio...någon som har något tips om hur man kan få till något likande på en G2:a?

En melodi-sequencer för melodislingan och en till synkad melodi-sequencer som enbart modulerar filtret borde fungera.

• Medlem
  • 2005-06-19 21:10

Kan inte titulera mig som kunnig syntmänniska men det där lät verkligen bra!

/Mein

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-19 23:00

Det låter bra, detta ja. Lyssnar nu. Hunnit ca två och en halv minut. Progressivt / växande och skönt. Men sedan upptäcker jag att låten har flera partier. Mysigt detta. Svensk kille?

Clavias mikrober till syntar gör sig inte bra ihop visuellt med 88-tangent-monster förresten. Eller rättare sagt: NL3 är skitsnygg, men Motif-storebrorsan är lika svulstigt ful som en allt för stor Mercedes. Återkommer med programmeringsidéer när jag hört färdigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-19 23:07

Det låter som om man använder FM-syntes och flera oscillatorer på varann för lite extra fetma, NL3:ans fina unisonfunktion kanske brukas. Och så en kort decay förstås, mycket delay och modulation på filtret och kanske / troligtvis även FM-modulation på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 09:32

Jag tror att filterenvelopen är nyckeln för att få ett liknande ljud. Decay ska vara kort medans attacken varieras så att det ibland bara blir ett kort "blipp" (kort attack) och ibland blir ett lite mjukare "vjuipp" (lång attack).

Sen spelas en ganska enkel melodi (arpeggio) med mycket hopp i oktaver. Delayet fyller i och får det att flyta.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-03 23:25

Urgammal post, jag vet.

Alltså, är det någon som vet var denna Dan Lind tagit vägen?
Jag har haft några låtar av honom i iPoden i åratal. En riktig stjärna!

1
Bevaka tråden