Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emu 1820M eller M-audio delta 1010?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter fast...

Nu har jag surfat runt i många olika forum utan att få några vettiga svar!

Jag ska införskaffa ett nytt ljudkort till min PC men jag vet inte vilket!

Jag har tillsist kommit fram till två slutalternativ.

Emu 1820M eller M-audio delta 1010.

Dåda är toppen kort, 1820M har fler finesser (adat i/o, hörlursutag, 2 midi i/o, mm).

Delta 1010:an har mikpreampar på alla 8i/o.

Har 1820M det????

Grejen är den att jag sitter och använder ett EMU APS kort, och det brusar som fan!

Är lite rädd för att 1820M ska göra det oxå!

Jag har max 6000:- att spendera på ett ljudkort, och då vill jag har minst 8 i/o.

Vill kunna mika upp ett trumset utan massa "extra" utrustning.

Om ni har något bättre förslag än dessa två, så snälla berätta!!!

Tack Mvh Erik

1820M brusar nada speciellt om du kör balancerat. 1820M har bättre ljudkvalitet skulle jag tror men det andra kortet är nog inte så dumt heller

Delta 1010 har inga mikpreamps alls, men jag antar att du menar Delta 1010lt som i sin tur inte har åtta preams men väl två.

Presonus firepod, som är ett firewireinterface har 8 i/o med preamps och hörlutsutgång, kostar nånstans mellan 6-8k.

Jag har ett delta 1010 till salu för 3500 om du är intresserad.
Kanske inte det du söker om du vill ha en allt i ett lösning, ett bra kort dock.

Nu blir jag lite osäker på vad jag mena själv!

Jag vill kunna mika upp ett trumset utan att ansluta mixer bord, mikrofonförstärkare och dyl.
Dvs bara koppla in mikarna i kortet o trycka på rec.

Går detta med 1820M?

Firepoden har jag tittat på förut, verkar vara ett mycket bra kort.
Tyvärr lite dyrt 7000:- och den har inga adat i/o.

Mvh Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-21 09:09

Tubeglow, kolla gärna dina PM...

Ett alternativ är att leta upp billigaste möjliga PCI-kort med adat (lightpipe)-portar och köpa till en behringer ad8000.

Ursprungligen av tubeglow:

Grejen är den att jag sitter och använder ett EMU APS kort, och det brusar som fan!

Är lite rädd för att 1820M ska göra det oxå!

Utan att ha provat 1820m så kan jag lova att det inte brusar som ditt APS-kort.

För övrigt lägger jag min röst på att skjuta till med ytterligare en 1000lapp och skaffa Firepod och vill du inte det så skulle jag gå på Volantiz spår.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-21 15:52

Hmm...jag försöker ju sälja mitt RME Multiface till honom.

Kan ni inte hålla med om att det är ett mycket bra alternativ till ovanstående? :eek:

Lite dåligt med preamps på den bara.. 2st va? Annars så visst.. för rätt pris så är det nog roligare än de två som det hela stod mellan i det första inlägget

Saken med 1802m är att det otroligt bra ljudkvalitet. Visst bara 2 preamps men summasummarum så är det väldigt prisvärt. Har man inte behov för mer in och ut är det onödigt med något annat. Men kan man tänkas vilja expandera kanske man ska sikta högre.

Jag hade tänkt från början att köra M-audio 1010Lt och en Alesis studio 24 mixer.

Men utbudet av beg. Alesis 24:an är inte stor!

Multifacen är jag lite intresserad av! (Jag PM:ar dig senare)

Hitta ett Motu 828 MkII till ett bra pris!

Kan man spela in alla 8 kanaler samtidigt i 24/92?

Mvh Erik

"Kan man spela in alla 8 kanaler samtidigt i 24/92?"

Alla 8? Alla 10 analoga.. jovisst! Det är för övrigt ett helt underbart interface. Man kan t.ex. använda det som ett mixerbord då datorn är avstängd eller frånkopplad. Och ganska så tydliga leds som visar nivåer på fronten..

Tack för all hjälp!

Jag hittade ett bra ljudkort Motu 828 MkII till ett bra pris.

Lite dumt att skaffa ett nytt ljudkort nu på sommaren när man ska vara ute o sola.
ahhh det är inget fel på att vara blek...:)

  • Medlem
  • 2005-06-23 13:33

Grattis! Vad fick du betala? Kör med sådant kort själv och är mycket nöjd.

Ursprungligen av jgb:

Grattis! Vad fick du betala? Kör med sådant kort själv och är mycket nöjd.

Kortet är 8 månader gammalt, orginal kartong, kvitto och garanti! 6500:-

Hur låg latency kommer du ner i?

  • Medlem
  • 2005-06-23 21:12

Har faktiskt ingen aning om hur låg latency jag kan köra. Använder det bara för att spela in ljud med, kör ingen midi eller annat synkat med det. Får testa någon dag när jag är på det humöret.

1
Bevaka tråden