Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som har en Roland MC-505...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-23 08:45

Är den snabbjobbad? Är den "bara" en technomaskin eller passar den även in i andra ljudbilder. Ni som har erfarenhet av denna maskin, ge mig tips och råd om varför jag ska (eller inte) köpa en sådan maskin, tack!

Som mycket annat från den delen av roland så är det lite väl kass kvalité på ljudet (nej.. det är inte samma kvalité som jv2080 även om syntdelen är baserad på samma grund). .. men annars så kan man väl använda den precis som nästan allt annat till vad som helst med lite fantasi. Den är ganska så snabbjobbad osv.. och för det priset den annonserades ut för igår på vendolin så är det väl bara till att köpa och testa själv.

Spontant vill jag inflika, att det finns väl egentligen inga "fel" syntar? Inte ens några "dåliga" syntar. Jag menar, det mesta kan väl användas med lite fantasi vid de mest skilda tillfällen. En "technomaskin" kanske ger världens lyft till den lilla softa ambient-balladen

Ursprungligen av deadbeat:

Spontant vill jag inflika, att det finns väl egentligen inga "fel" syntar?

Det gör det förstås inte, men det finns syntar som inte fungerar som de ska (på ett sätt som inte främjar konstnärlighet heller) och då kan en varning vara på plats.

Dit hör MC-303 otighta sequencer och ASR-X som jag älskade dyrt och heligt men som kraschade någon gång varje kväll, tappade allt du gjort, skickade digitalsprak med full volym i dina öron, och gjorde din zipskiva oläsbar (där du hade backupen).

För att inte tråden ska spåra ur: Jag har jobbat med både RM1X och MC505 och jag tyckte det var lättare och roligare att göra hela låtar (inte bara patterns) med Yamahaburken. Men smaken är som baken. MC505 låter nog aningens bättre. Separata utgångar också.

Har haft en. Hyggligt snabbjobbad, lät sådär. Bara 8 parter tycker jag är riktigt kass på en maskin i den prisklassen (gav 9500:- när det begav sej).

Sen tyckte jag den var alldeles för patternorienterad, fick aldrig fason på song-länget.

Nu när dom går för 2000:- blir ju läget ett annat, då kan man ha den som lekstuga...

"det mesta kan väl användas med lite fantasi vid de mest skilda tillfällen"

Framförallt om man har bra externa dynamikprocessorer och effekter.. då kan man få vad som helst till att låta bra

Ursprungligen av Volantiz:

Framförallt om man har bra externa dynamikprocessorer och effekter.. då kan man få vad som helst till att låta bra

Skriver under på det.
Där har du ju själva grunden till spännande och "egna" klanger

Adde - Ja, den är snabbjobbad.. en bra "förstamaskin" enligt mitt förmenande men tråkig om du ska fördjupa dig

1
Bevaka tråden