Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC och MIDI

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok... Nostalgiker eller inte men hittills har jag kört Atari för att jag tycker den "flyter" på bättre än PC. Ok... jag hör protesterna!
Vad ska man då ha för PC om man bara behöver en ren MIDI studio?
Jag har kört ett tag med en P200 med en Opcode Studio 64 inteface (4in/4ut - via seriellporten) samt ett 2Port SE (2in/2ut - via Parallellporten). Kanske inte ultimat när det gäller synk precis men även när jag använt midi via gameporten, vilket nog är vanligast, så uppfattar jag alltid en slags millisekund fördröjning samt en viss tröghet i systemet som inte finns hos Atarin. Vad kan man göra åt det?
Vad ska man ha som passar en klen plånbok? Mina krav på ett bra midisystem är: Minst 800x600 i skärmupplösning, 2midi in/ 6midi ut och ingen fördröjning.
Har hört att man ska kunna optimera Windows 98 eller 95 för att få ett Lite system som inte har en massa skräp som körs i bakgrunden. Någon som vet något om detta?
Tacksam för allehanda tips (frånsett de där om att "Ge upp och köp en Zebra!")

Det viktigaste är förståss ljudkortet. Skaffa ett Delta 1010LT tex så kan du säkert köra laggfritt på dom flesta datorer med en CPU som överskrider 1GHz (med 2 Ghz är inte fel).

  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 17:54

Ska du bara köra MIDI till extern utrustning så finns det ju mängder med beg. Mac (före G4) till bra priser. Sedan kopplar du till ett Studio4-interface (8 in/ut) och kör en äldre Logic-version.
Stabilare system får du leta efter och så slipper du Windows.

ska du bara åka på MIDI så funkar vellan atarin ett tag till ?? men du e ute efter grymmare automation etc? jag kan inte det där då jag kör MPC för MIDIsnack sedan några år...så det ligger under atari-nivån...

Mac har jag faktiskt haft ett öga åt... hmm... kanske vore nåt.. har sett en del annonser på gammla Mac'ar men det värsta är att jag inte kan ett dyft om deras historia, frånsett lite om LC och SE30 som jag råkar ha på dammandes på hyllan. Så vad bör rimlig prisbild på en hyffsad Mac och ett interface ligga på? Vad heter dom?
Det där med bra ljudkort trodde jag bara hade med det audiella att göra, typ ljudspår och VST.

Tja, skall du BARA köra midi så kan du väll lika väl behålla Atarin va? Men jag gissar att du kommer vilja blanda in samplingar och VST effekter och då bör du skaffa dig ett bra ljudkort. Men visst, ljudkortet hanterar MIDI singaler oxå och med snabba bra drivrutiner som MAdudio har så blir det bättre oxå.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 00:16

Du behöver inget ljudkort för att köra MIDI. Däremot ett MIDI-interface.
Om du väljer en äldre version av t.ex Logic så kommer du att kunna styra dina externa burkar bra mycket bättre än vad du nu kan göra med Atarin. Körde själv CuBase på Atari för några år sedan och vet vilka begränsningar man har där.

Mac-alternativ som är bra (bland de äldre) är 7600, 9600, G3 Desktop.
De har alla seriella portar där du ansluter MIDI-interfacet, typ Opcode Studio4 eller liknande.

Har du planer på att i ett senare läge använda audio så rekommenderar jag minst en G4 och ett ljudkort (dock lite bättre än M-Audio).

Okej, vad är det för fel på M-Audio ljudkort nudå?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 00:32
Ursprungligen av zeblar:

Okej, vad är det för fel på M-Audio ljudkort nudå?

Först och främst ljudkvalitén (det gäller inte bara M-Audio utan även andra billighetsmärken).

Använder man Behringer, Alto, Phonic etc. i övriga delar av studion så spelar det kanske inte så stor roll

Ursprungligen av Classic:

Först och främst ljudkvalitén (det gäller inte bara M-Audio utan även andra billighetsmärken).

Använder man Behringer, Alto, Phonic etc. i övriga delar av studion så spelar det kanske inte så stor roll

M-Audio är inget jäkla Soundblaster...
Hittade spec på ett M-Audio Delta 66

? 6 x 6 24-bit/96kHz full duplex
? PCI kort med separat in/utgångsmodul
? S/PDIF med phono anslutning
? 4 x 4 analoga ut/ingångar i separat break-out box till både balanserade & obalancerade anslutningar med telejack
? D/A mätt till 103 dB dynamik, 0,0015% THD
? A/D mätt til 99dB dynamik, 0,0023% THD
? Alla signalvägar stödjer 24/96. Ingen uppgradering nödvändig.
? Inkluderar Windows 95/98, Windows NT, ASIO og MacOS drivrutiner

Dom värdena räcker för att producera ett toppmodernt album 2005.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 02:11
Ursprungligen av charliecrash:

M-Audio är inget jäkla Soundblaster...
Hittade spec på ett M-Audio Delta 66

? 6 x 6 24-bit/96kHz full duplex
? PCI kort med separat in/utgångsmodul
? S/PDIF med phono anslutning
? 4 x 4 analoga ut/ingångar i separat break-out box till både balanserade & obalancerade anslutningar med telejack
? D/A mätt till 103 dB dynamik, 0,0015% THD
? A/D mätt til 99dB dynamik, 0,0023% THD
? Alla signalvägar stödjer 24/96. Ingen uppgradering nödvändig.
? Inkluderar Windows 95/98, Windows NT, ASIO og MacOS drivrutiner

Dom värdena räcker för att producera ett toppmodernt album 2005.

Du kan visa vilka specar du vill, faktum kvarstår. När man lyssnar på dem, vilket är det som spelar roll, så saknas en del. Funkar säkert alldeles utmärkt för hemmapulare, dock inte för att producera ett toppmodernt album 2005.

http://www.getafile.com/cgi-bin/merlot/get/LitePC/98lite45.exe - jodå denna funkar, det besta e om du har en gammal win95CD i närheten oxo för enumer stripp...på explorer bla...allt står på sidan och e gratis.

ah det var inte samma site deras grejer ligger länkat till ovan.

http://www.litepc.com

  • Medlem
  • 2005-06-27 18:56

Nu är jag ingen Mac nisse men är inte en Mac mini intresant i detta sammanhang ?
Typ den billigaste MAC mini'n med ett USB MIDI interface ?
Eller om man vill ha PC typ en Dell burk som annonseras för pyttepengar (i sammanhanget) + USB interface ?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 19:43
Ursprungligen av Haplo:

Nu är jag ingen Mac nisse men är inte en Mac mini intresant i detta sammanhang ?
Typ den billigaste MAC mini'n med ett USB MIDI interface ?
Eller om man vill ha PC typ en Dell burk som annonseras för pyttepengar (i sammanhanget) + USB interface ?

En gammal G3 får man för en femhundring, MIDI-interface en tvåhundring till.

Ursprungligen av Classic:

En gammal G3 får man för en femhundring, MIDI-interface en tvåhundring till.

Macmini låter iof. trevligt men Classic's förslag låter mer i min linje..gällande min ekonomi. Förlåt en dum fråga i sammanhanget men vad i PC världen kan man jämföra en G3'a med? P2 500MHz? (Ärligt talat så har man faktiskt börjat kolla lite på Blocket.. hehe.)
Vad är det som gör Mac'en mer stabil? (Som många tycks påstå.. är inte negativ men nyfiken på varför.)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 23:31
Ursprungligen av Charles:

Macmini låter iof. trevligt men Classic's förslag låter mer i min linje..gällande min ekonomi. Förlåt en dum fråga i sammanhanget men vad i PC världen kan man jämföra en G3'a med? P2 500MHz? (Ärligt talat så har man faktiskt börjat kolla lite på Blocket.. hehe.)
Vad är det som gör Mac'en mer stabil? (Som många tycks påstå.. är inte negativ men nyfiken på varför.)

Macen är stabilare främst för att Apple tillverkar både hårdvaran och operativet. Det är liksom testat och klart från fabrik (precis som Atari var). När det gäller PC så ska operativet funka (?) med en mängd olika hårvara.

Svårt att jämföra vad en Mac motsvarar i PC. Det beror mycket på vilka program du kör.
G3 (desktop) finns i 233, 266 och 300MHz. Motsvarar väl i stora drag en P2 700MHz.

Kolla på Tradera. Där dyker det upp titt som tätt

det går ju att finna firmadatorer typ DELL och IBM PIIIer i grovsopan... såg även äldre MACar där innan förslaget om att all ELektronik inte får tas emot där hos oss längre sedan 1 juli : -( så nu e det torrt i skopet. tycker det e surt om man ska betala för dessa gamla häckar lixom... : )

  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 20:28
Ursprungligen av kallback:

tycker det e surt om man ska betala för dessa gamla häckar lixom... : )

kan väl tyckas men är det ett arbetsredskap som man använder så är det väl värt några kronor???

Ehhh... hehe...hrrmm... tja... det är ingen som ligger på en gammal mac annars? Typ med extra midi intreface å lite lämplig mjukvara för en liten peng? :kaaaka!:

1
Bevaka tråden