Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MFB 502 (jakten på AnalogRytm)

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-26 22:05

Was ist das??

Nån som testat en sådan?? kostar 1750pixlar på thomannen, verkar jäkligt ball, den smäller rätt bra i slutet av demon, testade demon genom smashup+bitrman och det lät inte helt tokigt!

Finns det en hake? är det tajkobygge spelar det ingen roll men är den småkaiko när man använder den eller om den låter illa är det inge bra....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 22:07

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-502/MFB-502e/mfb-502e.html

Jag vet faktiskt ingenting om MFB syntharna.
Man får väl det man betalar för.. 1750:- för en ny trummaskin liksom :hmmm:

Men om du är sugen på att sammbetställa så är nog jag på! Man kan aldrig ha förmånga trummaskiner Och jag behöver något nytt i min maskinpark känner jag

Jag hade gärna haft en, men den verkar knappast vara en "808-maskin" som det brukar stå om den på onlinebutiker ibland, utan mer en puff-och-pysapparat. Inget jag skulle betala nära 2000 för, men på ebay har den som billigast som jag sett vunnits för 7-800 pix någonting.

Tror att någon eller några på sas-listan har en, om inte annat kan du ju söka i SAS-arkivet med google för att se om det finns någon kommentar

Kan folk inte posta lite länkar till mp3-demos av den?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-26 23:23

Nu är man jäkligt sugen på analoga trummer, verkar svårt att hitta till vettiga pengar... vill ju ha olika ljud med knobbar på varje. Det vore rätt grymme att få tag på nån ryss eller typ tama/simmons att trigga från 707an, vore en jäkligt liten/lätt/billig enhet den där 502an, men vill ju ha smack i kaggen...

edit: kan man få tråd namnet bytt?? MFB 502 (jakten på AnalogRytm) vore mer passande kom jag på...

enapa: om du inte är ute just specifikt efter klassiska simmons-piooow-trummor så kan en drumbrain lätt kännas lite begränsad även om den är analog. för att få till riktigt användbara kickar (förutom simmons-stuket) så borde det gå att meka lite, göra så att man kan få ett envelope för en kanals pitch och en för dess amplitud (annars har man bara en) genom att koppla från kretsarna som styr en annan kanals envelop till pitch eller amp-kontroll på den ursprungliga kanalen.

visst offrar man på ett vis en kanals ljud då, men om man låter den styra t.ex. pitch-envelope så kanske man kan använda det envelopet både på den man gett två envelopes och den man tjyvar från? då borde det gå att få trevliga bastrummeljud. är det någon som gjort något liknande? funderar på att öppna min tama tam500 och kika lite.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-30 15:37

Vad kostar en tama snubbe?? simmons??

Har ingen koll alls, men vore jäkligt rätt med nån av dom. Har lurat på ryska trummer, men MFBn är rätt kool och billig.

Hur bra är Novejschön drumstejson?

Fast egentligen vill man ha piooww och tokmodulerade noisewirvlar ju.-...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-30 15:47

Är iofs sugen på att bygga 3-4 sånna här trummsyntar och trigga med 707an så har man lite pjiiiow, fast isåfall denna med brus finns ju massa möjligheter att få till rulliga ljud om man stackar fler oscilatorer....

fast lite jobbigt att behöva brenna sig på fingrarna när man löddar...

  • Medlem
  • 2005-06-30 15:54

n'apa: Du vet det säkert redan, men om du snubblar på en Machinedrum någon dag så tror jag du skulle trivas med den.

åsso är ju min drumtraks till salu

enapa: jag köpte min tama för 500 typ. drumbrains verkar gå på mellan 500-2000 beroende på vilken modell (funktionalitet (hur många kanaler? osv) , hiphets-grad - märket drumfire som typ ingen känner till blir billigare än simmons t.ex.)

novation drumstation är bra om man vill ha 909/808-ljud, men det finns ju inte så många sätt att mickla och bygga med ljuden från scratch.

ett annat alternativ kanske skulle kunna vara en MAM ADX-1, har sett flera gå för ~1000...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-06-30 17:12

alte: du ä inge sugen på å tjäna en frisk 600ing på din tama

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 20:29

Jag har en MFB 502 och det är precis vad den utger sig för att vara: en liten billig men trots allt analog trummaskin. Den låter ganska mycket som gamla rytmboxar à la CR78 tycker jag. Vill man ha något rått ska man inte skaffa denna, men om man gillar *puff* och *pys* till ett lågt pris så är det rätt maskin.

Utförandet är väldigt plastigt och den påminner mer om en telefonsvarare än en trummaskin, men den är i mitt tycke enkel att jobba med och det är inte så svårt att programmera patterns eller styra den via MIDI. "Manualen" är en ihopvikt kopierad papperslapp. Man kanske skulle ha velat ha något lite mer utförligt, men man fattar de stora dragen efter att ha läst den.

Jag hittade även en "recension" av Anders Wikholm i SAS-arkivet som kan vara intressant:

Citat:

MFB 502 är kul... kanske inte lysande bra, men man ångrar inte precis att man köpte den. Cymbal och hihat använder jag väldigt ofta. Cymbalen är helt enkelt grymt bra. Virveln är rätt skön, typ farfisaorgel-trumbox. Baskaggen låter mest bara dovt på ett menlöst sätt, handklappet låter som nån som tar en hysterisk tugga wasa husman (kul ibland), toms och bongo låter bara "plopp". pot:arna är milt uttryckt pyttesmå och oprecisa, men fungerar i alla fall. Operativet för pattern och sångprogrammering gav mig svår akut huvudvärk, men jag använder den som midi-ljudmodul och då behöver man ju bara titta i manualen när man ställer midikanal. Gillar man analog "orgeltrumbox" sound är 502:an en bra pryl att ha.

Källa: http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/arkiv/SAS2003/SAS-Digest-2154.shtml

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-06 13:38

Ska handla Tam500an av Altemark nästa vecka, men idag hittade jag ett litet kul paket.... såg en lapp på Balsta om Tama TS206 med 2pads+stativ fick det för 800, padsen går nog att krenga till nån trummslagare på jobbet... iaf stativet.

Den har ju bara 2ljud men det går att göra askoola pioow puker och det funkar apbra att lira på padsen med pennor. Jag hivade in tr707 i ingångarna och det går att göra svajnbra kaggar och virvlar, lite små knasfjuttar går att få till. Den distar rätt skönt om man kopplar tr707 till pad.ing då distar det på nått skummt sätt..... hivar man på smäsup+bitrman så smäller deet järnet!!

Satan vilket ballt trummset det blir med fler analogkanaler, blir 7st när 500an blir apegendom!!

edit: Ska få en Simmonspad, också.. röd och sexkantig... fårse om jag kommer använda padsen nångång överhuvetaget, tar massa plattz.--

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 16:40

Nu måste du posta ljud

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-06 17:52

Kan se om jag hinner rec-a lite ikvell

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-06 20:35

SäLJA PADDARNA?!?!??
äR DU TOKIG?!?!?
DET äR JU DET KOOLASTE SOM FINNS!

trumma fejk trumma! shitt vad koolt!

jag vill ha den däR MFB 502!
vart köpa enapa?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-06 20:46

så här låter den:
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-502/Rhy3.mp3

----> http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-502/Mfb-502.mp3 <----

har alldrig köpt något via nätet. undrar om dom gör det..... jag e fan sugen som fan!
exact my cop av tea ljud mässigt!

--------------------
beställt!

reset: tips: de dyker upp på ebay för runt 100 EUR med jämna mellanrum! poff tsum TSOCK

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-06 21:50

hmm jag vet fortfarande inte hur man gör med e-bay...
har inget credit kort liksom. vad finns det för system då?
lär ju finnas en gammal tråd kanske.

Grattis reSet!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-06 22:00

hehe! jo en föRsta början i analågvärlden!
format och ljud passar mig som en pyjamas!
men den är ju inte här ännu,
men shit vad spännande det ska bli!!!!

Edit
Första och första. jag har alldrig haft en HW seqvenserad pryl innan QY70. Men den e ju digital den med...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-06 23:02

http://www1.shellkonto.se/gnashed/enapa/pioooww.mp3

Slarvigt eftersom jag klantade första tagningen, är aldeles för trött... iaf en smakprov från den,.... kul kul.
..

edit: ojdå... slö upptankning... kommer sntraxt upp fil...en....

Kul maskin.... padsen är sexkantiga i tr-505/626/707-plast som är härligt gulnad av åren som gått...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 17:57
Ursprungligen av enapa:

http://www1.shellkonto.se/gnashed/enapa/pioooww.mp3

Slarvigt eftersom jag klantade första tagningen, är aldeles för trött... iaf en smakprov från den,.... kul kul.
..

edit: ojdå... slö upptankning... kommer sntraxt upp fil...en....

Kul maskin.... padsen är sexkantiga i tr-505/626/707-plast som är härligt gulnad av åren som gått...

grafikalsmajli=?trummapa

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-07 07:54

ÖÖÖÖeeeeeohhhhhhh........

glömde, hihätsen är från 707an, och det andra är Taman.... den har bara 2 röster, inget sample hihats i den inte!

Säg till ifall du vill sälja padsen Skulle kunna tänka mig att köpa dem isf.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-14 20:06
Ursprungligen av Katzenjammer:

Säg till ifall du vill sälja padsen Skulle kunna tänka mig att köpa dem isf.

hej.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 17:36

okej allt går prima, självaste *hörm* M. Fricke svarar, han säger:
"själv klart kan jag posta MFB502:a till dig...."

jag får ett "filterbox"....... vad gör man med det liksom? jaja, kul apparat och jag blir skit kåt, själv klart osv... men jag har inte råd med båda
OCH JAG VILL HA EN TRUMMA!
ANALÅG!
LITEN!
SöT!
DUNKYDUNKIG!
NU!
blir att vänta till den 29:e juli........
jag skrattade. :hmmm: då förtiden.

Han är nästan inte trevlig, men hans apparater är för upphetsande för att jag ska våga bli sur eller klaga.... vi får se när sakerna kommer. : D
dreggeldreggelgrugelklag!......

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-14 18:19

hämtade min Tam500 idag hos herr.altemark, det lilla jag han terra den innan jag drog te jobbert....

Snare ljudet som jag gjorde lät mer 606igt än på 206an som låter mer noisevirvel från synt, kaggeljud blev lite mindre unsuns på 500a.... puker han jag inte testa så mycket men 500 verkar bättre på hihäts.

Överlag, 206 är mer ättrig och 500 lite mer skitig typ...

(nu vill apan hem å bånka järnet ju, svettas som ett gris på jobbet, iofs är ju grisar glada och apor varma...)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-15 13:26

Nu jädrar
°°!!°°

Shajt vilken svajnfet trumma jag har!!!
1xTS206 1xTAM500 TR-707controlled AKA ApeDrumMK1.2

Nu börjar det låta götta!! fräser och puttrar, smäller och swooshar... har ju inte ens terrat att komprimera ännu men tungt ändå... soft fast skitigt och tungt.. hårt fast med finéss, stabilt och apa på samma gång,,..

HiO!

Bevaka tråden