Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite latmaskfrågor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-27 14:49

1) Hur gör man om man bara vill ha lite (eller halvmycket) de-tune på ett ljud i sin Juno 106? Har jag länge kliat mig i huvudet över....

2) Kan man stacka flera ljud med varandra i samma Timbre med Roland U220? Om jag exempelvis vill slå ihop två av samma strings-ljud, men lägga lite detune på ena ljudet för att feta upp det hela....

3) Är det någon här som råkar ha lite samplingar med marschtrummor och skulle kunna tänka sig dela med sig?

Det var allt, och jag lovar att aldrig mer ställa så lama frågor... :kaaaka!:

Svar på fråga 1. Det gör man inte. Det går inte, den har bara en oscillator.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-27 16:23

Svar på fråga 2. JA!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 16:53

Svar på fråga 1.
Som Real Parakeet redan sagt kan man inte göra de-tune på Juno syntarna då de bara har en DCO per röst. Man kan fetta till ljudet lite genom PWM... eller dubba spåret. Spela in två audio spår, ett spår med ljudet lite mer snedstämt. Sedan är det bara att blanda ihop spåren i datorn.

Jag brukar spela in två nästan likadana ljud på syntar som bara har mono ut (även stereo syntar). Den andra inspelningen ändrar jag lite på ljudet t.ex lite annorlunda PWM, filter eller tune. Sedan panorerar jag ut dom i stereo... låter brett och mysigt.

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2005-06-27 17:19

Ok, tack för tipsen Det visade sig vara nån form av LFO som ligger på en patch här i Junon som gör att just det basljudet låter sådär fett de-tunat.... ska undersöka U220:an nu och se om jag kan få till mina strings. Men! Är det ingen som har marschtrummor? Eller åtminstone bara en fristående snare som skulle passa bra...?

1
Bevaka tråden