Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS80v påminner om nåt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I väntan på Vintage Collection från Arturia håller jag på och lattjar med en demo av Yamaha Cs80 V. Synthen har ett väldigt karakteristiskt sound, det påminner mig om musik från 70-80-talet. Hade inte många dansband såna här Yamaha analogsynthar? Det låter liksom 70tals dansband om Cs80.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-06-28 23:42

Va? Jag tycker mest den låter som Vangelis soundtrack till Bladerunner. Och jag tror förresten att en CS-80 inte var så populär i dansbandskretsar, eftersom de turnerar mycket och synten väger 100kg. Kanske i studion då kanske iofs...

Benny Andersson är ju en känd CS80-rattare, och ABBA lät ju - åtminstone så länge Stickan var med och plitade låtar - mer än lovligt dansbandsaktigt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-29 08:31

Den enda svenska artist som jag vet hade en CS80 på 70-talet (förutom Benny då) är keyboard-liraren i Factory...kommer ni ihåg dem?

Jag tycker Arturia har misslyckats med CS-80v. Jag tycker de har fått med stommen i ljudet men inte det härliga, krispiga, sköra (ja faktiskt analoga) soundet.

Det är lite som en fiskpinne man har tilllagat i en microvågsugn istället för att steka.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-06-29 10:19

För att inte tal om gränssnittet...visst det ser ut som en CS80 men det är imho en pina att jobba med...
Såg verkligen fram emot den när den skulle komma...ett garanterat inköp trodde jag men la ner det efter att ha testat en "demo"...

lasselu: jo tröttnade också efter några minuters demo.

kalkis: för att inte klanka ner för mycket, du får ju fortfarande med Moog Modularen och ARP2600 som båda låter mycket bra. Hur likt orginalen vet jag inte, har inte kunnat jämföra.

Ursprungligen av GlobalMotion:

lasselu: jo tröttnade också efter några minuters demo.

kalkis: för att inte klanka ner för mycket, du får ju fortfarande med Moog Modularen och ARP2600 som båda låter mycket bra. Hur likt orginalen vet jag inte, har inte kunnat jämföra.

Modularen har jag redan, men ser fram emot "skarpa" minimoog och Arp2600. Mycket bra "softisar". Fö. har Arturia tydligen förbättrat ljudet ordentligt i version 1.5, Arturia tyckte tydligen inte heller att CS80 lät så bra som den skulle kunna göra.

Jag tycker att Minimoogen och ARP2600an är "close enough" iaf.
Modular V har jag av någon anledning inte suttit så mycket med.

CS80n är jag osäker på, har bara haft en i butiken och den funkade inte.
Tycker pluggen låter bra men är lite för processortung.

1
Bevaka tråden