Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4.9 gillar inte ProTools

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som om senaste iTunes (4.9) inte startar om man använder externa ljudkort. (Möjligen interna också, men det säger texten ingenting om). Frågan är om det är ett medvetet drag från Apple att förhindra att folk använder tex ProTools för att komma runt kopieringsskyddet i iTunes. Och om så är fallet så är det i såna fall oerhört korkat.

(Det vore inte första gången Apple begränsar användarens möjligheter i iTunes; de har stadigt minskat möjligheterna för musik köpt i ITMS, och för inte så länge sedan drog de ner delningsmöjligheterna från 4 datorer samtidigt till 4 datorer per dag).

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 15:05

jag körde iT 4.9 ut via min mBox igår kväll utan problem ...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 15:20

Tycker att gnällandet på Apple får sluta nu. Så fort någonting strular eller inte funkar så är det Apple som har försämrat. Lösa rykten tas för sanningar så länge man kan spy galla över Apple.

I länken som det hänvisas till framgår det ju klart och tydligt att det är Digidesign som inte har koll på sina drivisar och det kan man väl knappast klandra Apple för?!

Har sett detta alltför ofta nu på senaste tiden. Skärpning!!!

Det startar inte om du har Protools igång enligt länken ovan. Du får gärna testa och se om det funkar - jag är själv nyfiken om det faktiskt är så som det stod i länken.

  • Medlem
  • 2005-07-01 15:24

Classic: Du menar att Apple utsätts för exakt detsamma som händer Microsoft hela tiden? Jämför med vad som hände med XP SP2 och firewire. Sök lite på forumet om du inte känner till det hela.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 15:31
Ursprungligen av jgb:

Classic: Du menar att Apple utsätts för exakt detsamma som händer Microsoft hela tiden? Jämför med vad som hände med XP SP2 och firewire. Sök lite på forumet om du inte känner till det hela.

Jodå, jag känner till det. Min PC dök (bluescreen) direkt så...

  • Medlem
  • 2005-07-01 15:36

Classic: Ok, då är du med på vad jag menar. Det är ju lättare att skylla på Apple/Microsoft än den mindre tillverkaren, även om det är den som gjort fel. Samma tankegångar som när folk skyller det höga bensinpriset på staten/regeringen istället för att inse att det är råoljepriset som gått upp.

Tror nog tyvärr allt man får leva med den typen av beskyllningar så länge det finns stora och enkla mål att gnälla på. Vilket inte gör gnället/beskyllningarna mindre tråkiga för det...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 20:12
Ursprungligen av jgb:

Samma tankegångar som när folk skyller det höga bensinpriset på staten/regeringen istället för att inse att det är råoljepriset som gått upp.

Fast det är ganska många procent skatt :rolleyes:

Classic: när jag postade inlägget så hade inte uppdateringen dykt upp, så det framgick inte alls klart och tydligt att det var DigiDesign som gjort dåliga drivrutiner. Men eftersom det uppenbarligen funkade att köra iTunes + Protools samtidigt tidigare för "Tim" så måste Apple ha ändrat något i iTunes 4.9 som får det att ofunka.

Det kan vara dåliga drivare, men Apple har precis som jag skrivit hela tiden minskat vad man får göra i iTunes. Jag är själv macanvändare, men för den delen behöver jag inte tycka att Apple är bortom kritik.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 18:35

så här är det: har man pro tools igång så använder den (digidesigns) core audio exklusivt. när protools inte är igång kan flera andra dela på drivisen samtidigt. inte särskilt konstigt. kan strula lite förstås om man stänger ner och startar program och drivisen blir förvirrad ... men det är definitivt inte apples fel, utan en "funktionalitet" skapad av digidesign.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 20:10
Ursprungligen av false messiah:

Classic: när jag postade inlägget så hade inte uppdateringen dykt upp, så det framgick inte alls klart och tydligt att det var DigiDesign som gjort dåliga drivrutiner. Men eftersom det uppenbarligen funkade att köra iTunes + Protools samtidigt tidigare för "Tim" så måste Apple ha ändrat något i iTunes 4.9 som får det att ofunka.

Det kan vara dåliga drivare, men Apple har precis som jag skrivit hela tiden minskat vad man får göra i iTunes. Jag är själv macanvändare, men för den delen behöver jag inte tycka att Apple är bortom kritik.

Ta det inte personligen. Det var bara en gång för mycket.
När det gäller iTunes så tycker jag att det har förbåttrats en hel del. Självklart kan man kritisera Apple när man tycker att de gör fel men när det gäller försämringarna i iTunes så tror jag inte att det är Apple som styr dem.

1
Bevaka tråden