Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogue bitcrunch, anyone?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(eller snarare "analog samplingsfrekvensreducering"...)

hej tänkte berätta och tipsa om min nya upptäckt (främst för alla modulsynt-tweakare)!

(hoppas inte tricket är...gammalt som gatan bara)

jo jag kom på att med en enkel sample&hold-modul (jag använde den på min phobos red square) kan man "bitcruncha" som en galning helt analogt. stoppa in ljud i "in" -gärna en huge ass sample med nice hi-fi ljud, och i "clock"-ingången kör man en fyrkantsvåg från en vco (alltså "audio range" och inte lfo)

från utgången kommer nu inte som i vanliga fall en control voltage att styra shit med utan ljudet av kate bush genom en gammal sampler, genom en urgammal sampler via speak&spell ned till bara störigt digitalt knaster. och det är ju skitkul för det är dynamiskt och voltage controlled så när man har tröttnat på störtdykningar med joysticken ned i chiptune-land så kan man spela med i samplingen med klaviaturen -köra melodier med samplingsfrekvensen, eller styra den med vad man vill...

(nu såg jag att man kan modulera sample rate på nord modulars digitizer också och det är väl kul, men inte lika kul. bah!)

Annars kan man ju alltid köpa en sån här.

  • Medlem
  • 2005-07-02 09:26

Säkert gammalt som gatan, men ändå inte desto mindre kul tips. Vad händer om du kör in ljudet från en fyrkantvåg i s/h-bapparaten då? Och sedan sequencar fyrkantvågen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-02 09:28

Nåja, kul tips hursom. Det händer då och då att man stöter på saker när man laborerar som känns som riktiga upptäckter, och lite senare kan man inte förstå hur man nånsin kunnat missa det. Eller nått i den stilen..

...eller när man time-stretchar 101% på en akai med fast längd på stretchbitarna, och återställer den med en 98% stretch i samma strecthlängd. Då infinner sig ett fasförskutet kamfilter med lite filtrerad topp. Klart effektfullt - trodde jag var ensam i världen om att göra så, tills jag kom på att jag snott det från en dr alban remix...
Nämligen baskaggen i: Dr. Alban - This Time I'm Free (Stonebridge & Nick Nice Big Mix) ... From: This Time I'm Free - 1995 [11:14m/214Kbps]

fm: njäe inte för mig. jag gillar voltage control -det är mer versatíle. it's alive!

jbg: jag har ingen aning, men jag kan testa typ en annan vecka. håller på och flyttar nu, kopplade bara in red squaren en liten stund för att se om min idé funkade...

encore: ja det är väldigt mycket man inte har haft en aning om, när man som jag är "born and raised in babylon" (digitalsynt-eran)

Ljudexempel?

fy fan vad trött jag e, men man kan sampla i duddelhastighet och sen dra ner pitch, eller fan har glömt tråd topic

Volantiz: ja, jag kan spela in nåt typ nästa vecka (men sen kanske jag behöver hjälp att lägga upp det, eller hjälp att lära mig hur man skaffar nåt ställe där man kan lägga upp det, gratis... : )

skicka ett pm om du vill lägga upp nåt så fixar jag lite serverplats

cool!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-05 15:36

låter som att det kan låta riktigt krasigt och gött! måste prova när jag kommer hem.

Charliecrash:
Jag har en liknande: om man sveper bitreduceringen (8 till bit) på formantsamplingar/vokalljud så låter det som ett resonansfilter med många toppar!
Mycket märkligt....

/d

1
Bevaka tråden