Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjuk värld

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 12:01

Man vet att världen är sjuk och lagringsutrymme billigt då man läser följande:

EastWest Symphonic Orchestra Platinum: 70GB
EastWest Symphonic Choirs: 28GB

Där får hårdvarusamplers det lite småtufft, om de inte att fixar 'disk streaming'. Undrar hur mycket processorkraft de där ovan tar om man sätter ihop ett litet orkesterverk med symfoniorkestersättning ..?

• Oregistrerad
  • 2005-07-04 12:18

Hehe, det där skulle ju till och med kunna få en max expanderad (8gb ram) G5a att flåsa efter luft.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 13:21

Men erkänn att det är vansinne ändå?

Hört på den guide:ade studiovisningen
- "Och här till höger har vi ett spännande rum. När vi nu öppnar dörren hör ni att det surrar lite. Det är vår petabyte-RAID med samplingar. Skulle tippa på att det är ungefär 418PB med orkestersamplingar, sedan är det en och annan Moog som finns avsamplad där oxå."

:hmmm:

418 PB orkestersamplingar??? 1 Petabyte är ju 1024 Terabyte.
Vilken studio har det samplingsbiblioteket?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 13:29

Det var en glimt från framtiden. Jag var ironisk, men det är åt det håller vi är på väg
Tur för dig att jag inte skrev Etabyte

Hehe, ok då hajar jag.

yottabyte (YB) är annars rätt fräckt att ha.

(Om jag inte är felinformerad så går listan såhär):

kilobyte
megabyte
gigabyte
terabyte
petabyte
exabyte
zettabyte
yottabyte

• Oregistrerad
  • 2005-07-04 13:38

Haha, yottabyte.. Påminner om den här låten med Japanerna sjunger om Yatta !.. Ehh, nåväl, lite väl OT kanske.

Men jag håller med, rätt sjukt vad plats det kan ta.

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-04 13:42

Du behöver kanske inte köra Platinum för 30000:-. Den kräver sin tribut och man ska nog ha minst en extra dator för att köra den - men det blir förstås ruggigt bra...
Gold är betydligt billigare både i kraftbehov och penga-behov - och kan fungera som plugg i en bra maskin. Silver är ännu mildare och är därför kanske det bästa instegs-biblioteket om man vill förbättra orkesterljuden.
Jag har för säkerhets skull satt upp två diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek, med tanke på streaming. Har dock inte hårdtestat det ännu...

Hårdvarusamplers fyller egentligen ingen funktion i dag, eftersom man får så otroligt mycket bättre ljudbibliotek i en dator nu för tiden - som kan streamas. Möjligen kan hårdvara ha ett visst berättigande live, men inte i studio.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-04 13:43

Ett stråk, orkester och körbibliotek till EPS låg nog på 7 mb, men då var det rejält stort...

Shit,
jag tyckte att Colossus var rätt stort

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 14:45

Jag har inte tänkt att köpa något av det .. än .. bara hajade till när jag såg storleken. Bizarrt lixom 100GB samplingar.

Håller med dig PF. Jag hade något ljud till min K2000 som tog upp 3 disketter. Det var bamsigt

Inte allt för märkvärdigt ändå. Har 32Gb samplingar i datorn och skulle mycket väl kunna tänka mig att inhandla Colossus, när jag har kulor blir det nog så. Det ger 64Gb med samplingar utan att ha gett mig fanken på att lagra samplingar i kubik. Men klart, är det bara orkesterljud är det ju rätt saftigt iofs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 21:45

Jo, men det där 70+ 28 är alltså _bara_ en orkester och lite kör. Det är inga synthar, inga gitarrer, inga basar, inga multisamplade rocktrumset, inga ljudeffekter eller röstsamplingar från filmer Vem har inte ett par hårddiskar med samplingar lixom, men när ett samplingsbibliotek kommer på typ 20 DVDs börjar det bli lite löjligt.

Det största bibliotek jag har köpt är "Symphony of Voices". Det är på fyra CDs till min K2000. Maffigt värre

"lite kör"

:kaaaka!:

Hoppas det kommer Gold och Silver av Symphonic Choir också, annars kommer jag att göra mej olycklig på den...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-04 22:17

Dom borde bundla samplingarna med en extern hårddisk, redo att köra. Vem har lust att installera 70Gb samplingar? Inte jag iaf...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-04 22:28

arete: då är vi ju tillbaka i hårdvaruvärlden igen Men egentligen, vad hindrar folk från att stoppa ett superfett samplingspaket på 20-30-40 GB i en låda med en uppspelningsenhet och kanske lite dsp-effekter. En helt vanlig ljudmodul alltså, fast med fett med samplingar i.

Rizzo: samplingsuppspelning tar faktiskt inte så mycket processorkraft. Utan mer (som du också är innne på) att man snabbt kan läsa in det från nån hårddisk till något minne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 23:34

Peter H: Jaa, lite Frågan är vad i hela friden de har gjort för att komma upp i 28GB. Det har jag svårt att fatta. Spectrasonics fick ju in en fasansfullt massa på bara fyra CDs. De kanske jobbade hårdare på det då lagringsutrymme var dyrare än vad det är idag. Ta bara en lyssnare på ljuden i en Kurzweil. Hur mycket minne är det i en sån från början? Kan inte vara mer än _högst_ 8MB vågformsminne (jaa, jaa, man kan packa och så, men ändå!).

Makari: Möjligheten att stream:a samplingar från disk samt en moster-bauta-disk i S5000 vore inte fel Effekter behövs inte då jag helst kör allt ett par varv genom UAD-1-korten i PC:n.

GM: Ska du bara spela upp dem så är det väl an okej, men ska du börja pilla med filter, LFO:er, envelopes och så vidare så börjar det promenera iväg i CPU-kraft. Undrar om min dator skulle orka dra HALion 3 eller MachFive och spela upp 128 röster med svepande filter och lite sånt skoj .. :hmmm: .. kanske, men jag är inte helt säker.

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-05 00:17

Det blir väl som jag läste någonstans, om en kille som använde 8st ihopkopplade maskiner för att köra stora arrangemang i realtid med just EWQLSO Platinum. Bara att få det att lira ordentligt måste vara en bedrift...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 08:46

Yikes! 8 maskiner? Det går väl iofs att sync med wordclock eller så, men ändå. Eller så använde han bara den där fiffiga funktionen i Logic på Mac .. men .. 8 G5:or (om et nu var det), då hade det nästan varit bättre att hyra orkestern?

GigaStudio ska tydligen funka rätt bra standalone, och då krävs ju bara MIDI.

28GB är jäkligt mycket, men jag misstänker att mycket av platsen går åt till att ha längre samplingar, utan loopar. Och många layers. Och många varianter.

Har en kör från min gamla TX16W kvar, den rymdes på en 720KB diskett, och innehåll både manliga/kvinnliga stämmor. Och lät helt OK...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 09:45

"This is the first 24-bit Choir sample library to include three simultaneous stereo mic setups (close, stage and hall), so users can mix together any combination of mic positions to control tone and ambience."

Inte konstigt att det tar plats lixom. 24 bitar, stereo, gånger tre, på alla tagningar
Känns lite som om de tänkt på samma sätt som när de gjorde Drumkit From Hell Superior. Där kan man välja vilka trummor som ska höras i vilka mic:ar och så vidare. Galet, men grymt tufft och smidigt.

Audiomidi.com säljer ett paket med "Colossus", "RA" och "Choir" för $1999. Det var faktiskt billigt!

Här står det att det är 38GB, men det måste vara fel.
http://www.futureware.dk/product.asp?menuIDX=111&parentFkey=84&cmd=product

1
Bevaka tråden