Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk problem!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-06 06:38

Hallelåå...

Jag undrar om det finns några riktiga hejjare på datorer här som kanske skulle kunna hjälpa mig med en sak...

Det är så att min ena hårddisk har lagt av...

Grejen är att alla filer finns kvar på hårddisken men jag kommer inte åt dom alls...när jag startar om datorn så kommer det upp en varning som säger nånting i stil med att spara dina filer nu eller byt hårddisk typ...

Men jag kommer inte åt dom...det går segt som fan och sen så kommer det bara upp ett felmeddelande.

Så vad jag undrar är om nån vet hur man kan göra för att komma åt filerna eller om det nån vet nått företag som kan föra över dom filerna jag vill ha kvar.

Eftersom jag aldrig lär mig att göra backup på mina grejer så vad jag vill ha tillbaka är min musik och några mp3 låtar som är extremt svåra att få tag i.

Vore tacksam för all hjälp jag kan få

Det kan vara värt att testa stoppa in den i en annan dator ifall det är nåt annat som strular. Att låta företag labba ut filerna är inte direkt billigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 09:06

Detta program hjälpte mig när jag av misstag råkade formatera en hårddisk med bilder och dokument jag gärna ville ha kvar:

http://www.r-studio.com/

Då disken var en FAT-disk köpte jag R-Studio 2.0 FAT för $50 mitt i natten. Klart billig och bra lösning. De garanterar inte att det går att rädda all information, men jag hade tur och allt gick att rädda.

Sök efter "krasch" här på forumet, om inte min länk här fungerar:
http://www.99musik.com/forum/search.php?searchid=275304

Det finns en hel del intressant information om diskkrascher.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 09:07

Bor du i Sthlm-området kan du ta med dig disken till mig så kan jag försöka att mecka ut filerna du vill ha kvar.

  • Medlem
  • 2005-07-07 10:54
Ursprungligen av Rizzo:

Bor du i Sthlm-området kan du ta med dig disken till mig så kan jag försöka att mecka ut filerna du vill ha kvar.

Jo jag bor i sthlms området...det skulle vara skätasjyrre om du skulle vilja ge dig på ett försök att pumpa liv i den tillräckligt länge för att rädda lite filer

Som betalning kan jag bjussa på middag eller några öl eller nått

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 12:54

You got PM

  • Medlem
  • 2005-07-07 14:31

Det är ju dock ganska stor risk att det inte går att komma åt disken då den är trasig men man kan ju försöka.

Annars får man lämna in disken och det är som Volantiz sa, inte direkt billigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 14:52

Haplo: Min laptop kunde inte hitta min LaCie-disk (det satt en Maxtor i USB-lådan). XP hittade den inte och det klickade om den titt som tätt. Dock kunde R-Studio läsa ut allt från den utan nämnvärda problem, och jag kunde rädda filmer och mp3-filer som fanns på den. Därefter gick den på garantireparation till Frankrike och tillbaka kom samma låda men nu med en Seagate-disk inuti istället. Så, nog är det lönt att prova minsann. Kan inte garantera att det fungerar, men jag har själv kunnat rädda två av två diskar med detta program.

1
Bevaka tråden