Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trätangenter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 01:47

Nuförtiden görs det väl inga keyboards/synthar med trätangenter, men hur mycket större skillnad i känsla gör det? Jag spelar piano, och vill givetvis ha nåt som känns precis som ett piano. Har testat en del digitalpianon och alla känns lika falska. Frågan är om trätangenter gör att det verkligen känns som ett piano, eller känns lika falskt?

Finns det några gamla digitalpianon/masterklaviaturer/synthar som fortfarande säljs begagnat, som har trätangenter, eller är de helt omöjliga att få tag i?

• Oregistrerad
  • 2005-07-08 01:51

Kan tillägga också att alla pedaler känns fruktansvärda, både i att hålla kvar tonerna och tyngden i dem, plus att de är så sladdriga, ingen stabilitet i dem, så de flyger omkring all over the place..

Hammarmekaniken med klubbor och filtar är nog halva känslan. Och om du nu hade känslan rätt så skulle ju ljudet ändå vara fel, right? Ta inte bussen om du vill åka tåg säger jag.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-07-08 09:50

Ensoniq TS-12 har riktigt trevligt träklaviatur tycker jag.
...dessutom sålde de(Ensoniq) en femkilos trippelpedal till den som är riktigt bra.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-08 09:55

Visserligen inte gamla, men:

http://www.fatar.com/Pages/TP_40WOOD.htm

• Oregistrerad
  • 2005-07-09 02:46

hey de där fatar, hur mycket kostar de, och snarare, vilka keyboards har dem, eller hur sätter jag i dem själv i nån låda?

det känns surt att man går miste om polyphonic aftertouch om man köper ts-12 istället för ts-10 bara för att få skönare känsla, hm.. ingick pedalen när man köpte ts-12?

eskimo, ja, jag misstänker också det, men jag är inte ute efter att spela piano på ett elpiano, jag vill spela synth på ett elpiano, men ändå ha kvar lite av känslan av ett piano i fingrarna, även om man inte kommer känna vibrationerna som i ett piano, som gör det mesta, antar jag..

"Syntljud" med pianotangenter är ju läskigt
Det finns en orsak till att tillverkarna inte använder trätangenter till syntar.. men visst.. jag brukar använda en gitarr till syntljud.. så varför inte?

Kurzweil pc88 har jag för mig hade ett väldigt populärt klaviatur (rizzo och rydan har bättre koll där).

• Oregistrerad
  • 2005-07-09 12:26

Jag kan iofs tänka mig att det komma kännas konstigt som fan att spela mysko synthljud med vägda trätangenter, men vanliga 61-tangents-ovägda gör det inte för mig alltså..

• Oregistrerad
  • 2005-07-09 18:32

Det lär kännas konstigt med vägda tangenter om ljudet inte har någon attack iaf.. Finns det inte tangenter som inte alls är vägda? Ändå riktiga pianotangenter, fast utan motstånd överhuvudtaget, det vore häftigt att testa, kan tänka mig att det är en härlig upplevelse..

typ som på edp wasp?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-10 03:11

Sådant klaviatur är ju grymt för tapping-spel helt klart. Finns det några sådana klav i nyproduktion?

1
Bevaka tråden