Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus TI

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 17:58

Ja, jag undrar om nån har sett den för demo här i stan(sthlm)?
lr om det finns nåt datum för leverans?

• Medlem
  • 2005-07-08 20:05

Mig veterligen är inget skickat till någon förutom beta testarna.
Inget release datum finns än så länge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 14:50

Någon som hört något nytt om Virus TI-serien?

Fick ett mejl från Access marknadsavdelning för omkring två månader sedan där man förklarade att mjukvaran ännu inte nått optimal kompabilitet med önskvärt antal plattformer, vilket är orsaken till förseningen...

"Meanwhile, there's a hidden benefit which accompanies the wait: the time
taken by some aspects of the synth has meant time *added* for enhancing
others. For example, we have been able to offer a better selection of
optimised wavetables, and also fine tune the manual to a degree previously
unheard of for Access products (insert smiley here)." (Utdrag ur mailinglistan för Virus-serien)

• Medlem
  • 2005-08-13 16:52

Jag har läst någonstans om sent i Oktober eller November ??? :eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 17:48
Ursprungligen av tolle:

Jag har läst någonstans om sent i Oktober eller November ??? :eek:

Usch, alldeles för länge med andra ord. Fördelen är väl att man kanske hinner spara ihop lite pengar.

• Medlem
  • 2005-08-14 14:30

Tror inte det är någon idé att spekulera.
När dom "lanserade" modellen under NAMM så var gissningen 45 dagar

Men jag tror det är en synth värd att vänta på.
Säljer nog min B när det är dags.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 15:24

Mm, Access är väl rätt ökända för att skjuta upp releaser som jag förstått det. Men demosnubbens härliga rysningar när han lekte med filtersvepandet vill jag gärna uppleva själv å det snaraste.

• Medlem
  • 2005-08-14 19:49

Jo och att äntligen få delay/reverb på patch nivå i multi läget är något jag verkligen saknat.

Frågan är ju vad man får för en B när den släpps. 5K kanske.
Kanske ska behålla den och köpa en TI Keyboard istället

Ursprungligen av Haplo:

...Frågan är ju vad man får för en B när den släpps. 5K kanske....

Vörd! Man får hoppas på ett prisras på C också... :kaaaka!: Fast man blir gryyyyymt sugen på T1 också som gammal waldorfentusiast. Jag har gett mig f*n på att någon gång äga en Virus, dammit! :hmmm:

BTW, kan någon förklara varför Keyboard / Polar kostar lika mycket? (enligt Jam)

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-14 23:12
Ursprungligen av spanky:

BTW, kan någon förklara varför Keyboard / Polar kostar lika mycket? (enligt Jam)

Polar är vit! :eek: :hmmm:

• Medlem
  • 2005-08-15 12:53
Ursprungligen av spanky:

Kanske inte kostar så mycket att göra en större låda + extra tangenter ?

• Medlem
  • 2005-08-15 00:39

Jag lade handpenningen på min TI i januari. Helvetiskt glad att jag inte krängde iväg KC:n i mars (hade ju annons ute å allt) När den inte kom i mars så tänkte jag iaf sälja KC:n så fort TI:n stod uppställd i stället men nu vettephaen om man inte behåller den och dubblar upp Virusinnehavet istället. KC:n är ju fortfarande mycket synt för pengarna.

Hoppas bara de får ut den det här århundradet bara

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-15 00:47

Jag tror och hoppas den blir väldigt spännande, men kan faktiskt inte säga att jag var speciellt imponerad av KC. Tycker den har en kyla över sig och en degradering i kvalitet jämfört exempelvis med Clavias syntar. Den har många fina läten men när man skruvar runt bland parametrarna hittar man inställningar där den ger missljud, t ex klick i enveloper osv. Rätt så oacceptabelt för såpass mycket finsynt.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-15 08:27

Jag skulle vilja ha en Polar bara för att den är så j-vla snygg...:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-15 12:55

Segmentering. Polar = företagets "Porsche", "Audi TT".

• Medlem
  • 2005-08-16 03:07

PF: Mm, de där klicken har jag hört på en del ljud men det är oftast när man har låga värden på attack och punch intensity satt högt. De går att få bort. Däremot de som uppstår mitt i tex arps med mycket effekter och monofonläge är däremot svårare att avgöra var de kommer ifrån. Kan ju vara en bug i någon algoritm eller nåt. Händer oftast när den gått ett tag på en slinga från en sequencer med ett par start och stop. Verkar som om det är en överstyrning. Kanske går att fixa genom att dra ner lite på oscillatornivåerna.

Däremot att den är kall kan jag inte hålla med om iaf är det ingen egenskap jag tycker KC:n i sig har. Den kan låta allt från digitalt kylig till analogt varm. Det är en frågan om att skruva till det som man vill ha. Däremot så är många av fabriksljuden hårda och vassa i sin karaktär. Jag tror inte det finns mer än ett eller två riktiga mjuka padljud i den från början

Hur den jämför sig kvalitetsmässigt med Nord kan jag inte avgöra eftersom jag aldrig fått tillfälle att pillra på en sådan IRL tyvärr Fast en Nord skulle ju komplettera min VA-syntsamling fint. Men de är ju så jämrans dyra om man vill ha lite röstantal på dem. Nåja, den är ju bara ett lån ifrån

• Medlem
  • 2005-08-16 15:10
Ursprungligen av TMB:

Jag tror inte det finns mer än ett eller två riktiga mjuka padljud i den från början

Det är nog riktigt men bland dom tusental gratispatcharna som man kan ladda ner finns det ganska många.
Orkar man inte skruva ett själv så är DreamsSV i Cosmic Dreamer's första library, en riktigt härlig pad.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-16 03:17

Nord Lead-stuket med fyra aktiva syntar / parter (if u like) på en gång älskar jag, det är en helt vansinnigt briljant lösning. Effekter... jao. Det kan man faktiskt lägga på i efterhand. Grundljudet... jag tror Clavia ligger långt före Access där faktiskt. Inga missljud i de röda kreationerna. Missljud är ju helt värdelöst tråkigt. Men visst är Virus roliga och trevliga syntar de med. TI blir säkert något i hästväg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 03:21

PF: Vill du ha fyra aktiva synthar i en borde du titta in JD-800:an.. Fast du har säkert redan haft en sådan..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-16 03:24

Jadå. Den spelar inte alls i samma liga som VA-syntarna tycker jag. Fantastisk look, rätt trist synt. Jämfört med föregångaren D-50 är den också nästan löjligt förenklad.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-16 03:40

Den är inte i samma liga överhuvudtaget som VA-syntarna faktiskt. Möjligtvis ms-2k kanske, eftersom den har en rätt hårt digitalt ljud. Det enda som jd-800'an vinner på enligt mig är att den är just enkel och jag tror det är rätt många som gillar den just därför. Jag funderar för övrigt på att försöka sälja den igen, även ifall att jag ångrade mig sist. Stundtals hatar hatar jag synten och ibland älskar jag den verkligen. Jag är rätt kluven faktiskt...

Appråpå access så ligger ju clavia högre i kurs där med sin nordlead serie enligt mig också. Clavia känns mer som den nya standarden för mig, även ifall att de är ett litet bolag. De gör liksom saker som låter rätt och som man vill ha...*flummig nu...ska sova snart*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 12:21

Äääh, JD-800an kan ju låta hur varm och exotisk som helst.. Lyssna bara på ljuden på www.bluesynths.net
http://www.bluesynths.com/Sounds/jd800_padnew4.mp3
http://www.bluesynths.com/Sounds/jd_pad_4.mp3

Själv tycker jag att den är mycket bättre än min Virus på att göra pads, men det är ju jag.

• Medlem
  • 2005-08-16 20:24

Haplo: Låter som något man borde kolla upp. Fast iofs så är det ju inte alldeles besvärligt att skruva till själv. Många pads har det blivit på Polysixen genom tiderna. Ensembleeffekten är Guds gåva till padsskruvargänget

PF: Avsaknaden av effekter var en stor anledning till att det inte blev en Nord faktiskt. Orkade inte pillra med externa effekter (vilka man ju dessutom måste köpa först vilket ytterligare fördyrar Norden) och bara en sådan sak som automatisk temposynk är ju guld värd för min del.

OT:
Förresten, med flera Nordägare här i forumet: Vilket är bästa valet av Nord beg eller ny, dvs most bang for the buck, om man prioriterar röstantal?

1
Bevaka tråden