Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire ljudkort för svensson?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 21:38

Aloha!

Skulle behöva lite hjälp... som inte har med musikskapande att göra.

Jag har köpt en liten dator... en Barebone. Den har bara två kortplatset, 1 PCI och ett PCI Express. I PCI-E har jag ploppat i ett Asus n6800GT grafikkort. Kortet har en ganska stor fläkt vilket gör att jag inte vågar stoppa i ett PCI ljudkort då det kanske stoppar luftflödet.

Datorn ska endast användas till att spela MS FlightSim 2004 samt lite suft och sånt. Datorn har ett moderkort med Intel Chipset 915G som har ett inbyggt 7x1 ljudkort med SPDIF ut. Först tänkte jag använda det inbyggda men det visar sig att jag för kraftiga knaster så fort jag kör FS2004 och rör joystick/trottle (USB 1.1).

Fråga:

1. Vad är det som orsakar knastret i ljudkortet när jag rör joystick/trottle... går det att lösa på nått sätt?
2. Om det inte går att lösa skulle jag vilja köpa en svenson firewire-kort som funkar med Windows XP, spel m.m. Kan ni rekommendera nått?

MVH
Demokid

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-09 01:14

Det låter som om det rör sig om en IRQ-konflikt. Kolla i Enhetshanteraren...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-09 10:35

Tjena

Har själv haft samma/liknande problem och för min del gick det inte att lösa.
Vi har nog inte samma barebone-modell eftersom min bara har EN pci-plats (Shuttle Zen).
För mig blev det IRQ-konflikt med ljudkortet och dessvärre gick inte konflikten att lösa! För mig var databutiken schysst och jag ska få plocka ut innehållet till en annan datorlåda (med fler pci-platser, eller där konflikt ej uppstår) för att komma runt problemet.
Datorn är inlämnad och får tillbaka den med ny låda nästa vecka.

Att köra FireWire-ljudkort kan också vara en lösning, men det är alltså inget jag provat med min barebone.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 14:06

Claes:
Ingen synlig konflikt i Device Manager. Jag kör advanced PC så jag kan inte ändra IRQ.

Dead_Silence
Jag köpte min Shuttle SB81P hos Datorbutiken. Jag har ett Intel modekort med chipset 915G. Tyvärr bor jag i Stockholm och vet inte hom jag orkar skicka ner burken... Satan vad ledsen man blir.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 21:46

Förstår dig, är själv grymt besviken över att jag inte kan behålla min älskade barebone!

Som sagt, vi har/hade inte samma Shuttle-modell (min var ST62K tror jag), så du kanske kan komma runt problemet!

Det här tipset fick jag från supporten från ljudkortstillverkaren. Detta har jag dock inte provat själv då killen poängterar att man bör vara datavan innan man ger sig in på sådana grejer... så jag lämnade in datorn till butiken istället och de fick det inte att funka i mitt fall. Men, hur som helst:

"Another way to do it, is to chance the power management.
Please note that if you are not an advanced PC user, and know how to
manually configure your hardware, install drivers ect. I would strongly
suggest not trying this.

Start - Control Panel - System - Hardware - Device manager - Click the +
next to Computer - Right click the option listed there - Select
Properties - Go to driver - Update driver - Select the advanced option -
Select "Don't search I will choose the driver to install" - No select
Standard PC. - Follow the last steps on the guide to finish and reboot.

This will disable all Power management in windows, which means that you
wont get any IRQ's over 16, so windows will be forced to user the
available ones below 16.

As I mentioned above, don't do the Power management unless you know what
you are doing, as it can cause alot of trouble on the system as well as
resolve problems."

Tilläggas bör att i mitt fall skedde konflikten på IRQ nr 19.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 10:56

Nu har jag löst knaster problemet. Microsoft Universal Audio Architecture (UAA) High Definition Audio, grafikkort och USB bus låg på samma IRQ. Eftersom jag kör ACPI så får man inga IRQ konflikter som förr i världen och man kan inte ändra IRQ manuellt.
Jag avinstallerade ljudkortet och sedan Microsoft UAA. Startade om datorn och ändrade i BIOS så att den kände av alla enheter igen.
Jag installerade ljudkortet igen som då fick en annan IRQ. Så nu knastrar det inte och jag behövde inte ändra ifrån ACPI till Standard PC.

MVH
Demokid

1
Bevaka tråden