- jgb
- Medlem ●
jag har kikat ganska mycket på dom jag oxå och dom verkar helt ok. Verkar vara ganska många som använder dom, har dock inte testat själv.
Frågan är ju om det blir så mycket billigare än doepfer eller synthesizers.com när man lägger till alla delar man behöver. Det borde ju ta mycket tid att bygga ihop allt oxå.
Men köper du och börjar bygga får du starta en tråd om det
Jag köpte 16(?) moduler, dvs kretskort, förra vintern när de hade rea. Jag har öhm, inte riktigt haft tid att bygga ihop en enda av modulerna ännu. Min plan är att köpa alla delar i England eftersom priserna där är ungefär 1/3 till 1/10 av priserna i Sverige. Jag får väl återkomma i höst när det är mörkt och jag har tid och lust att sitta inne och löda. (Jag har tre andra projekt som skall byggas klart först...)
Jag har förresten delar till två kompletta monosyntar med två oscillatorer i varje, ett MIDI-interface i varje, ett par olika filter i varje samt lite enveloper och förstärkare och så. Min plan är att bygga in allt i två racklådor med egendesignad frontpanel från Schaeffer. Jag kommer antagligen att använda banankontakter också.
De packar slarvigt förresten. Jag har nog fortfarande inte fått en specialkrets till det ena MIDI-interfacet som de glömde skicka med. Jag kanske skall fixa det...
/F
Jag har byggt deras VCF1f och LFO5A. Tyvärr har många av kretskorten fel som måste åtgärdas. Dokumentationen av dessa är inte den bästa heller. Jag skulle inte rekommendera att man köper dessa kit endast för att komma billigt undan, det krävs nog att man tycker det är kul att hålla på och greja lite. EFM-kiten har inga steg-för-steg byggbeskrivningar vilket gör dem direkt olämpliga som första kit.
Jag började med Paias p9700s i kit. Det kitet är väldigt väldokumenterat och passar bättre för någon som inte är van vid att bygga anlog elektronik.
Till EFMs fördel ska jag väl nämna att jag är väldigt nöjd med deras filtrer VCF2f och att de håller väldigt låga priser. Om man köper ett "full kit" så får man alla komponenter inklusive rattar och panel för ett väldigt lågt pris. Men man ska vara medveten om att det krävs en del meckandes för att få allt att fungera precis som man vill.
Dom nya 3500-modulern ska visst vara bättre dokumenterade/granskade än tidigare kort...rapporter från byggare borde väl börja komma snart. EFM har säkert en yahoo-lista eller så som man kan gå med på och kolla eller i alla fall kolla arkivet.
/d
Dom nya 3500-modulern ska visst vara bättre dokumenterade/granskade än tidigare kort...rapporter från byggare borde väl börja komma snart. EFM har säkert en yahoo-lista eller så som man kan gå med på och kolla eller i alla fall kolla arkivet.
/d
Jo, den nya serien verkar ju bättre dokumenterad men jag har inte läst mer än någon enstaka rapport från byggare av de nya modulerna ännu.
EFMs har en maillista och ett webbforum (se http://www.ele4music.com/). Listan är i pricip död och forumet väldigt lite trafikerat...
Jag ska beställa när jag bestämt mig hurvida jag ska ha deras pottar och paneler eller hitta på nått eget. Har inte bestämt uppsättning ännu, men massa filter ska det va.... och sen fyller jag på så man kan använda den som synt, sen börjar väll den svåra delen.
funderar på att köra plexiglas paneler så man ser hur snyggt jag byggt... eller inte... blir nog en hitt vilket som
:OJ
Jag tycker pottarna som följde med mitt EFM-kit funkade väldigt bra eftersom de är kompakta och inte tar så mycket plats på baksidan av panelen. De som följer med Paias byggsatser har större "hus" och de går inte att sätta speciellt tätt. Jag vet iofs inte om det är samma pottar som följer med de nya kiten...
Plexiglaspaneler känns onödigt, då måste man ju fixa allting snyggt inuti, dra och bunda ihop alla kablar snyggt, löda motstånden i fina rader och man kan glömma alla fullösningar som att montera kort med limpistol och sånt. Mina grejer brukar se ut som råttbon där man måste trycka ner locket för att hela kabelhärvan ska få plats, så jag föredrar nog paneler där man slipper se insidan
Plus att jag tror att plexiglas har en tendens att bli repigt med tiden.
Jag investera nyligen en en CNC-fräs så är det någon som behöver ha frontpaneler frästa/graverade så skicka ett PM eller mail
Är du allvarlig? Det är det enda som hindrat mig från att bygga mina EFM-moduler, att det är bökigt med frontpaneler och så.
Tommyc: hur ser panelerna ut? har inte lyckats hitta en verklig bild på dom.
laselu: tänkte ta lite olika..
PLäxi? vet inte, är lite skeptiskt till deras paneler iom att de är så små Blacet-format, och småsladdar verkar lite trisst... Men just att göra panel är nog det bästa sättet att få det att bli fult....
Panelen är helt enkelt en helt obehandlad aluminium, eller var det plåt... Den följer FracRak formatet. Det följer också med en vit klisteretikett med enkel grafik på, rätt ful. Jag gjorde en egen klisteretikett som jag skrev ut på en laserskrivare, blev rätt bra tycker jag. Jag ska posta lite bilder på det nångång!
Bra att veta, det är alltså klistermärken, så lyxigt..
Jag kommer att köpa utan rattar och panel mest för att jag vill ha stora jack och större panel, det blir nog bra ändå.
Vilka moduler har du byggt?? Jag ska köpa alla moduler i 3500serien och midiport, och även en vca+mixer från de gamla.... får räcka som första lass.... oscilatorerna i den gamla verkar rätt balla, och lfoerna med.... men sen.
Jag har inte ens fått några kit ännu, har bara börjat på med paneltrix och inköp av delar, ska bli otroligt kul att sätta igång att bygga sen när man fått kretskort och komponenterna.....
Tänkte försöka leta lite virke till enlåda rätt snart så är det bara att ösa när kitten kommer.