- deadbeat
- Medlem ●
Crumar bit 01 är 3 rakenheter hög (!) och är bra för basljud. Dessutom väldigt djup och tung. Ser tuff ut. Dom analoga utgångarna brusar tyvärr rätt krafigt. Den är lättprogrammerad och har 2 oscillatorer, 2 LFO:er och en styrbar filterenvelope samt en amplitudeenv. Inget nytt under solen alltså. Filtret är anlalogt, resten är digitallt. Du kan inte styra så mycket via MIDI, men du kan trigga filtret med velocity tex. Du har 99 platser att spara ljud på. Ljud kan oxå sparas på kasset eller dumpas via MIDI. Jag har gjort ett program för att redigera och spara ljud via MIDI.
Crumar bit 01 är 3 rakenheter hög (!) och är bra för basljud. Dessutom väldigt djup och tung. Ser tuff ut. Dom analoga utgångarna brusar tyvärr rätt krafigt. Den är lättprogrammerad och har 2 oscillatorer, 2 LFO:er och en styrbar filterenvelope samt en amplitudeenv. Inget nytt under solen alltså. Filtret är anlalogt, resten är digitallt. Du kan inte styra så mycket via MIDI, men du kan trigga filtret med velocity tex. Du har 99 platser att spara ljud på. Ljud kan oxå sparas på kasset eller dumpas via MIDI. Jag har gjort ett program för att redigera och spara ljud via MIDI.
Aha, snyggt jobbat. Det där programmet skulle man ha haft när jag hade en Bit-01a.
Jag hade en Bit 01 under några år, men sålde den eftersom den låter väldigt anonymt. Fet skulle jag nog knappast kalla den, så jag skulle nog hellre satsa på en JX.
Eh... jag skulle nog påstå att basljud är något som BIT är rätt dålig på. I alla fall om man hissar upp resonansen över läge 2. Då försvinner i princip all bas. Så var det på min BIT01 i alla fall. BIT:en må ha två oscillatorer, men du kan inte göra något ball med dem. Du har ingen ringmodulering eller synk. Som om inte detta vore nog så läcker filtret. Man hör alltid ett litet biljud, ett slags fisslande när man dragit ned filtret på BIT:en. Det är möjligt att det läckande filtret kan ses som det enda karaktärsdraget den har. Jag hade inte ens sett det som ett val om jag skulle köpa en billig och blev erbjuden både en JX8 och en BIT. Nu har jag i och för sig aldrig ägt en JX8, men jag har provat den några gånger i butiker. Den har bra tryck i basen även om attacken är lite slö, men djupet finns där tycker jag. Sedan har den ett chorus som är värt att dö för. Vilka underbara pads man kan göra med en JX8! Jag säger bara osch devon tjabon! Den har dessutom X-modulation och oscillatorsynk som gör att man kan fixa till lite intressanta ljud.
Nu har jag i och för sig aldrig ägt en JX8, men jag har provat den några gånger i butiker. Den har bra tryck i basen även om attacken är lite slö, men djupet finns där tycker jag. Sedan har den ett chorus som är värt att dö för. Vilka underbara pads man kan göra med en JX8! Jag säger bara osch devon tjabon! Den har dessutom X-modulation och oscillatorsynk som gör att man kan fixa till lite intressanta ljud.
Instämmer till fullo
Jag gillar bit1, gillar man ljud i boards of canada-stuk så är den grym, lite ostiga pads och ståkar med mycket modulation på pitch och volym.
Tyvärr har jag den inte kvar, sålde min keyboardvariant för att köpa en i rack men killen med racksynthen försvann!
/d
Man kan påverka den ena LFO:n med den andra LFO:n på en BIT. Det kan ju vara lite kul. I 2 minuter. Om man nu står ut med dess genuint ärketråkiga gränssnitt. Jag gjorde inte det. Näe, BIT:en låter rätt okej om man klarar sig utan bas, men den är skittråkig att jobba med tycker jag. Den liksom lockar inte till några helkvällar.
Jo! håller inte med om den har klena basar. Håller med volantiz första inlägg.
Jag har aldrig ägt en Bit, men lekt ett antal gånger hemma hos en polare och han Monique eller vafan det nu hette. Är en Bit-One inuti...
gillar klangen i dem, rent ljud och analogt, inget bullrigt JX8...JX8 är grym på pads men inte mycket mer tycker jag, tycker det är den sämsta "analogsynth" Roland har gjort. Därav jag skeppade vidare en JX10 till polarna för 1500 för några år sedan. Fast den hacker trixade till OS:et i den så han har filterna på reglagen och byggde om mina gamla M16C till 64 ljud á 4 banker.
Blir dock nååågot roligare med PG800 fast fortfarande ingen dundermaskin.
Go for the Bit!
JX8 kan mycket på pappret, men BIT:en kan desto mindre i praktiken.
JX utan tvekan om jag får råda.
Det är klart att Bit'en är helt OK också...
...(om Du parkerat Volvon i nedförsbacke och handbromsen strejkar)
men annars så...
...säger Rolandfrälste pianomannen !!!
Det vete fasen om inte mina personliga erfarenheter med bit kom från samma anonyma rackenhet som Dalle'n nämde här ovan. Dock skall erkännas att min musiksmak nog föga överensstämmer med den stora skaran i detta forum så ta mina åsikter med den största nypa salt som edra tummar samt pekfingrar förmår att hålla. Jo, det var nog allt :rolleyes:
BIT One, BIT01 och BIT 99... är det inte samma "motor" i dem? Sedan kanske de uppvisar stora individuella skillnader. Men det tror jag inte. Jag skall inte förneka att BIT01 ser ohyggligt frän ut. Den ser ut som något man styr en reaktor med.
Hej, är ny här. Jag tycker mycket om min JX-8P men liksom JX-10 så upplever jag den spm rejält otajt via MIDI och exempelvis sextondelsarpeggion via MIDI är som jag ser det inte att tänka på. (Jag talar alltså inte om konstant fördröjning utan "slumpmässig".) Mig gör det inte så mycket, jag spelar i regel in som audio direkt och använder den mest till stråk och mjukt brass, vilket jag upplever den som klart bäst på, men jag tror att man kan bli negativt överraskad om man tänkt sig andra användningsområden.
Jag tycker mycket om min JX-8P men liksom JX-10 så upplever jag den spm rejält otajt via MIDI och exempelvis sextondelsarpeggion via MIDI är som jag ser det inte att tänka på. (Jag talar alltså inte om konstant fördröjning utan "slumpmässig".) Mig gör det inte så mycket, jag spelar i regel in som audio direkt och använder den mest till stråk och mjukt brass, vilket jag upplever den som klart bäst på, men jag tror att man kan bli negativt överraskad om man tänkt sig andra användningsområden.
Hmm.
Detta har jag verkligen aldrig upplevt
Min 8P är precis lika tight som min JV1080 när det kommer till sextondelar. Det kanske är något fel på midit i din, båda mina 8Ps fungerar perfekt!
Sedan kan man verkligen få fram punchy basslingor (inte moog dock) och massa andra ljud förutom pads :rolleyes:
MVH.
"Detta har jag verkligen aldrig upplevt. Min 8P är precis lika tight som min JV1080 när det kommer till sextondelar."
Vad fanken? Har jag ett dåligt exemplar kanske? Jag har inte något utrymme att lägga upp en egen ljudfil för närvarande men här är ett exempel jag snubblade över på en JX-10 som spelar åttondelar (otajt):
http://www.znarfelectronix.de/hoertest/audio/synth42.mp3
Min JX-8P låter likadant.
"...rejält otajt via MIDI och exempelvis sextondelsarpeggion via MIDI är som jag ser det inte att tänka på..."
Min Juno-106 jag hade var likadan, men bara när jag använde datorn som sequencer.
"...rejält otajt via MIDI och exempelvis sextondelsarpeggion via MIDI är som jag ser det inte att tänka på..."
Min Juno-106 jag hade var likadan, men bara när jag använde datorn som sequencer.
Har 106 en arpeggiator?