Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning för min AKAI MPC 2000 i mjukvara?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sålt min MPC 2000 nyligen, tyckte den var för omständig men det jag saknar är svänget och en ersättare till den.

Jag vill hitta den ultimata lösningen för att få till svänget på bästa möjliga sätt.
Jag sitter helst med min EMU e6400 hårdvarusampler, får bra tryck tycker jag.
Men det duger inte att pricka in midi events och sedan lägga på nått Q-sväng.
Vill kunna programmera en loop som i tex Fruity Loops, AKAI MPC, eller Ultrabeat.

Jag sitter på Logic 7. Har inte fattat om jag kan ladda in separata wav-ljud i Ultrabeat eller om jag kan låta den styra min EMU sampler.

Hoppas nån har tips om detta eller rent av en helt annan Mycket bättre lösning för
jag börjar fan snart sakna MPCn.....

/A

Man kan ladda in egna ljud i Ultrabeat. Dessutom finns det groovetemplates hämtade från någon MPC att ladda hem till Logic. Jag har för mig att de finns i Yahoo Groups logicgrupp.

Mer exakt är det du saknar i svängväg? Gränssnitt, swingstuk, snabbhet, patterns?

Det magiska med Mpc är just att man spelade in det man tänkte sig skruvar lite och det händer grejjer direkt, känns som man lirade in det live på trumset plötsligt.
Har inte slagits av den känslan med en mjukvara än.
Sen att lira in i midi med piano-roll är överlägset vid tex simulering av akustiska trummor, där man kan vrida på varje slag så det blir feeling. Men gör jag en R&B låt vill jag hellre sitta med just det du nämner, patterns/loopar och jobba.

Vart laddar man in ljuden nånstans i UIltrabeat, och kan man styra min externa sampler?`
Det vore toppen för då har jag patterns på skärmen och trycket och filter från sampler!

Loop recording + en Trigger Finger eller Akai MPD16 kanske vore ett alternativ? Då kan du dubba på nya ljud i farten lite som i patternläge. Själv tycker jag att Ableton Live är överlägset om man vill jobba med patterns, men det känns kanske lite saftigt att pröjsa för det när du redan har Logic Pro. I Logic finns Touch Tracks som kan användas för att trigga patterns dock, kan vara värt att kolla på. (översikt i Sound On Sound, senare artikel om touch tracks, måste vara prenumerant just nu för att läsa, men kolla där vid månadsskiftet så borde den vara tillgänglig)

Jag har inte Logic 7 så jag vet inte var man laddar in ljud i Ultrabeat, men det ska gå. Kolla i manualen. Jag tror inte att Ultrabeat spottar ur sig midi, men gör det det så borde det gå att styra extern utrustning.

Ingen nämnde battery 2 , konstigt det som verkar jäkligt bra. Nån som har?

Tycker du ska titta på www.renoise.com har groove funktion

Hehe påminner om fasttracker. Vill ha ett mindre avancerat. Logic ska styra det mesta. Enkelt 0 Smidigt.

1
Bevaka tråden