Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

supersvårt att välja ljudkort! / Prosonus Firebox?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har läst massor av för och emot om de flesta ljudkort... det verkar ju vara helt omöjligt att välja rätt...

jag har en G4 Dual 450Mhz 768Mb (HD1 med OS 9.2.2 & OSX Jaguar - HD1 har OSX Panther)
Jag undrar om någon här använder sig av liknande...

(1). fläkten låter lite.. så jag undrar om det kommer påverka vid inspelning?

(2). vilket externt ljudkort fungerar bäst till denna Mac-variant eller vad har ni för fungerande ljudkort om nu någon har liknande min uppsättning?

vad tror ni om Prosonus Firebox? någon som testat den?

1. Beror på, står den precis brevid där du spelar in? Vad spelar du in? Ett trumset kommer inte störas, en akustisk gitarr lär däremot göra fläkten mer rättvisa. En kondensatormikrofon kommer ta upp mer av fläkten än, säg en sm57'a.

2. Passar jag till nån med mac.

Fireboxen verkar trevlig, har funderat på den själv, kvalitet verkar det vara. Har läst en del om att nuvarande drivrutiner drar onödigt mycket cpu-kraft dock.
Generellt så är ett pci-kort mindre resurskrävande än ett firewireinterface.

Skulle inte rekommendera Firebox med tanke på Presonus krav:

Macintosh
? OS: MacOS X ver. 10.3.7 or later (MacOSX Tiger 10.4.0 click here)
? CPU/Clock: PowerPC G4/800Mhz or higher (G4/Dual 1 GHz recommended)
? Memory(RAM): 256 MB (512MB recommended)

Finns det någon speciell anledning att du vill ha ett "externt" ljudkort (med externt antar jag att du inte menar pci m. breakoutbox, utan ett firewire- eller USBkort)?

aha okay.. tack Axeman...
då får jag utesluta Prosonus Firebox...

att jag vill ha ett externt, är för att jag snart vill köpa (jag sparar&sparar!) en bärbar G5 som endast skall var för musikproduktioner.. och då vill jag kunna koppla den externa dit.
jag är gittarist och vill kunna spela in både min elgitarr och den aukustiska samt sång..

Bärbar G5? Verkar det ju inte bli någon.
Generellt så tror jag de flesta firewireinterfacen har rätt höga rekommendationer, om de sätts av den medföljande mjukvaran eller hur det ligger till vet jag inte.
Var för övrigt ett fireboxtest i mm som kom nu.

Annars har du ju Lexicon Omega och Mackie Spike, två USBkort som ska va bra. Omega har en polare köpt och är mycket nöjd och det finns även en tråd om den någon annan stans på forumet. Spike kan jag inte uttala mig om. Båda skall dock fungera med din nuvarande uppsättning, om man får lita på respektive företag.

http://www.lexiconpro.com/Omega/features.asp

http://www.mackie.com/products/spike/index.html

Du undrade om fläkten kommer att störa, och min G4 450 surrar mer än jag vill ha på inspelning. En fördel är ju om du kan ha datorn i ett annat rum än det du spelar in i.

Tack Axeman... den verkar intressant dendär Lexicon Omega..

vad har du för något till din G4?
och jag kan spela in i rummet intill... jag får ha dottern till att manövrera studion : ) eller så får man helt enkelt klipp & trixa lite efteråt.

jag måste snart bestämma mig för vad jag ska köpa... jag har en del låtar som ligger och skräpar och behöver redas ut..

jag såg förresten Sigur Rós i Köpenhamn igår... WOW... vilket sound de har!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 22:20

firewire solo!!

Är det någon som har testat det här och vet om det är bra?

http://www.alesis.com/product.php?id=40

1
Bevaka tråden