Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera Moog Etherwave

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-16 13:28

Hejsan! Köpte en theremin för ett tag sedan. Jag ville ha en färdigmonterad etherwave (kalibrerad och klar) men jag fick en byggsats som någon hade byggt ihop. Hursomhelst...radiofälten i den är helt fucked up och nu ska jag göra ett sista försök i att kalibrera den. Radiofälten beter sig underligt och det finns en stor död zon mitt i där all volym försvinner vid pitchantennen osv. För att lyckas kalibrera det så behöver jag lite hjälp och förtydligande från manualen.

Det står "...adjust the L6 for zero beat" vilket jag inte riktigt förstår. Vad menas med zero beat i detta fall? Är det att det ska vara tyst eller är det bredden på svängninarna i sinusvågen eller vad?

• Medlem
  • 2005-07-16 13:44

Så som jag tolkar "...adjust the L6 for zero beat" så ska du BEGÄRA att köpet hävs om du har varit tydlig i din spec. gentemot säljaren/affären.

Kunden har ALLTID rätt. Så tänker ivf 95% av alla ärliga säljare/affärer. Tänk på det.

• Medlem
  • 2005-07-16 15:16

"beat" brukar betyda "svävning" på svenska. Dvs om man stämmer två oscillatorer mot varandra så skall de vara exakt stämda.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-16 18:41

Jag kom på vad beat betydde nu, efter en hel del surfande på www.thereminworld.com (jupp, finns en sajt för alla nördar på internet ) och med det menas tystnad. De två oscilatorerna arbetar tydligen mot varandra för att skapa tonhöjd, som någon form av fas-fel. Rätt intressant lösning om jag tolkat det rätt.

18db: ringde och pratade med dem idag och klagade lite. De var naturligtvis trevliga och ville styra upp min problem på rätt köl. Någon form av kompensation kan jag nog få tror jag, hursomhelst känner jag mig ganksa lugn med mitt problem för tillfället.

...för övrigt kan jag säga att det är en bitch att kalibrera den. Stod idag i ungefär 1 timma och skruvade med skruvmejseln på 3 olika ställen och försökte klura ut sambandet mellan de tre.

1
Bevaka tråden