Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SP-404, ny portabel sampler.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-17 15:08

http://www.gearjunkies.com/news_info.php?news_id=715

Kul liten sampler, med CompactFlash.
Perfekt i sommarstugan!
Var är usb porten??

Jag var lite sugen på en SP-303 förut. Den där verkar ju lovande. USB kan jag tänka mig att man inte får på en sådär billig sampler. Tillverkarna är giriga och vill ha extra pengar för det, även om produktionskostnaden nästan blir den samma.

nämen roland kan ju inte släppa en 404.. det blir ju helt skevt :eek:

  • Medlem
  • 2005-07-17 15:25
Ursprungligen av Volantiz:

nämen roland kan ju inte släppa en 404.. det blir ju helt skevt :eek:

"Holy crap, Roland finally made a 404! For those that don't know: Roland made the famous x0x machines in the 80's - there's a 101, a 202, 303, 505, 606, 707, 808, 909... but no 404! The reason was that the Japanese word for 'four' and their word for 'death' are very similar - four is considered an unlucky number, like 13 in western society..."

cut/paste från http://musicthing.blogspot.com/

  • Medlem
  • 2005-07-17 20:01

mmm, sån't här är alltid intressant, tycker jag. Dock tycker jag alltid såna här burkar brukar kännas överprissatta. För lite pengar är det en kul leksak, men när det börjar bli dyrt kan inte riktigt motivera ett köp. Nå'n som hört nå't pris?

Dessutom är jag väldigt nyfiken på hur bra den inbyggda micen är... Känns som hela konceptet står och faller på det lite grand. Duger den till lite fieldrecordings tro...?

  • Medlem
  • 2005-07-18 15:00

den där ser mysig ut, hade en sp-202 en gång men ville ha sequencer så jag sålde den... sen har jag dreglat över en sp-303 att ha som leksak, undrar vad 404 kommer kosta!

  • Medlem
  • 2005-07-18 15:49
Ursprungligen av blezz:

den där ser mysig ut, hade en sp-202 en gång men ville ha sequencer så jag sålde den... sen har jag dreglat över en sp-303 att ha som leksak, undrar vad 404 kommer kosta!

Suggested retail price: ?425.00, utan flashkort.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 15:08

Schnygg!

Alright; nu finns det en liten demovideo på www.rolandus.com - Otroligt rolig liten leksak ser det ut som.

Vad kommer priset i Sverige hamna på? Sett att i Tyska musikaffärer så ligger priset ungefär runt 3000:- för samplern ( http://www.musik-service.de/ProduX/Keys/Professional/Grooveboxes/Roland_SP404_Sampler.htm ) och så vidare. Är det nånting tillexempelvis Jam kommer gå på också? Eller tjänar man på att hämta hem den ifrån Tyskland?

3k för den roliga samplern är ju inte så brutalt mycket igentligen!

Den verkar ju faktiskt väldigt intressant.. vem köper och skriver review först?

Ärligt talat så kommer jag troligen hugga en SP404 men jag är som sagt sugen på veta vad den kommer kosta i Sverige; Den tyska affären jag har vart kontakt med kostar den som sagt 3131:- och ytterligare ?35 för "24-hour delivery" (summa kardemumma: 3454:-) och om jag då får köpa den ifrån tillexempelvis JAM för 3454:- så tar jag hellre det. Blärfgh! Behöver ett svenskt pris aswell.

Visst har den "massor" med begränsningar men jag gillar det simpla faktum med batteridrift, inbyggd mic (med troligen kvalité ala sämre sorten) men just att du kan sampla träden i skogen och göra en naturambientlåt om batterierna håller enligt Roland 6-8 timmar.

Även kan jag tänka mig ladda in lite gamla låtidéer som .wavfiler på en CF-kort och fortsätta leka med dom i maskinen.

agor: Demo-videon är ganska dålig. Han visar mest effekterna och ärligt talat kan i princip vilken multieffekt som helst låta så bra på en färdigproducerad loop. Vidare är all den där smidigheten (batteridrift, inbyggd mickrofon osv) sällan något man faktiskt använder så mycket när det väl kommer till kritan (jag talar bara utifrån mina erfarenheter och andras erfarenheter jag fått berättade för mig.. du är kanske inte alls lagd så förstås).

Men, därmed inte sagt att det är en dålig pryl. Jag blir faktiskt lite sugen själv. Hur skiljer den sig från SP-303? De har jag sett för under 2000,- = ett klart mer ekonomiskt alternativ.

Hmm, ja. Det är en del som skiljer ändå. 12 röster mot 8, 24 samplingar i det interna minnet mot 16, 96 samplingar på smart media-kort mot 16 (!) osv. "Realtime Loop Recording (with quantize function)" känns ju lite småviktigt också, om det fungerar bra och flexibelt.

Sis: Javisst så skall din sampling/loop vara ok proddad ifrån grund och botten. Men o andra sidan har jag ett par (läs: multum) med loopar som faktiskt är helt ok både ljudbild etc. men sitter fast med dom och det här är ett nytt kreativt sett att ta tag i dom och leka vidare.

En av dom största anledningarna varför jag inte är sugen på en SP303 är till exempelvis att att den byter pattern direkt istället får gå klart sin.. err vad heter det? Bar? Så till exempelvis du står och leker loss med 3 bars, byter du i SP404 så går ena bar:en klart innan den byter medans SP303 så gäller det köra en skön tajming annars e det kört eftersom den byter direkt. Effekterna skall (enligt SP303-folk) låter mycket bättre trots dom inte rört en SP404 (ta med en nypa salt dvs) - och jag är en sån människa som skulle använda batteridriften plus micen så fort jag får en chans. Gillar till viss del att vara begränsad eftersom det får mig in på någon rolig kreativ bana där jag får "gå runt" för att få till det jag vill att maskinen skall göra.

EDIT: Realtime-sequencing verkar extremt roligt också aswell. Som sagt en SP303 hade jag ju inte haft nånting imot heller men.. eller jo kanske.. blärfgh jag vet inte.. Eller det skall vara en SP404 -> visserligen inte _allt_ för stora förändringar men tillräckligt mycket för att ge cirkus en 1000:- extra för

sp4ø4 kommer vara tokpopis om en 20år eller så
... tror inte på det idag...men sure nyfiken ska man vara!

Tror lite grann som dig Kallback. Den kommer bli extremt populär om sisådär 10 år eller nåt för att då har den ju det där "lofi"-ljudet som alla är ute efter

Midi in/ut ?

Endast Midi in.

synd. hade varit en bra portabel sequenser också.

Exakt min tankar aswell - men kanske en SP505 eller nånting i framtiden med IN/UT och en USB-port inte skulle skadat.

Iofs så har jag ju en kortläsare i min burk så det är inga problem att flytta saker på CF-kortet, men lite tråkigare för personer som inte har det.

1
Bevaka tråden