Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analoga rackburkar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans,

Jag håller på och stuvar om och gör mig av med gammalt digitalkraffs, men jag är alltid på jakt efter gamla analogburkar, men av utrymmesskäl så är jag bara ute efter rackburkar.

Har ni några kul tips på olika analoga (inte virtuellanalog) racksyntar.

mvh,
David

Mono.
Om du är ute efter ett väldigt prisvärt monoåk så bör du kolla om waldorf pulse! Man får väldigt mycket för pengarna där. Om du mer är ute efter lite renare och maffigare ljud så kan du istället kolla in de klart dyrare burkarna från studio electronics.. t.ex. atc-1 och se-1. Personligen så föredrar jag pulse över dessa. Andra kanske intressanta alternativ: neptun, protone.. och den rackade minimoog voyager om man vill satsa på nåt lite dyrare.

Poly.
Oberheim Matrix1000 är imho den prisvärdaste polyfoniska analoga rack-synten. Matrix6 känns ännu mer intressant om man råkar hitta en för vettigt pris. Om priset däremot inte spelar någon roll så kan det vara kul att kolla in omega8 med en uppsättning olika filterkort

  • Medlem
  • 2005-07-17 19:07
Ursprungligen av Volantiz:

prisvärdaste

Skönt ord!

jag hade en roland spv-355 för kanske tio år sedan. var inte det världens allra första synt i rack? jag gillade den väldigt mycket. är svag för pitch to voltage i alla sammanhang.
tyvärr är den ju väldigt sällsynt och kanske t o m fridlyst. skulle gärna ha en sån igen.

  • Medlem
  • 2005-07-17 19:56

Vill man ha analogt i rack så finns alla dessa 303-kloner också, de flesta borde gå för en spottstyver nu.

Volantiz, du prickade in dom två jag har, Pulse och Matrix 1000, Jag kollar runt och just nu är jag ganska sugen på någon Roland MKS-XX.

Jag letar vidare, men fler förslag är välkommna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 20:16

Novation Super Bass Station, analog, 1U, trevlig. Mer än bara en 303-klon.

Roland MKS-50 och MKS-80. 80:n är lite dyrare, men Jupiter på burk får kanske kosta lite mer

Jag kom just på att jag inte har några analoga synthar alls längre. Bara digitals krafs men rätt coola digitala krafssynthar ändå

  • Medlem
  • 2005-07-17 21:05

Jag har spectral audios burkar.. Neptune och protone. MYCKET trevliga.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-17 21:08

Jag har också neptune fast modell 2. Som sagt mycket trevliga. Gillar deras filter och oscilatorerna är förvånandsvärt stabila faktiskt. Aldrig haft problem med min.

  • Medlem
  • 2005-07-17 21:10

enda problemet jag har haft var när jag körde neptune med midi. LFO/sub osc låste sig och gick inte att använda. Var tvungen att starta om burken.. och sen samma sak igen. Kan vara att jag inet var så vass på midi.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-17 21:16

Den tar emot midi, så när du skickar cc1 (tror jag det är) så ställer den in sig därefter. Däremot om du bara låter modhjulet vara så... Är så för att osc3 funkar som modulator också. Inget fel, mest bara lite småirriterande då skjortärmen fastnar i pitch-pinnen... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-17 21:20

låter rimligt Slipper probs med cv/gate :rolleyes:

Den analoga rackburk som ser hårdast ut är Crumar BIT01. Dessa köper du för kaffepengar. Det finns ett par trådar som behandlar den synten. Vill du ha ljud med lite... öh... karaktär, köper du en Waldorf Microwave. Den har digitala oscillatorer men analoga filter. Och den låter riktigt styggt. Kostar mellan 2000 - 3000 sekiner.

Studio Electronics burkar ATC-X och SE-1 låter ruskigt bra, har ägt båda och kan varmt rekomendera dem. ATC-X har dock ett rätt trist interface så SE-1 är roligar men samtidigt lite dyrare också (lite mer minimoogkänsla, kanske )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-18 21:32

Smakfullt komponerat.

Neptune 2 är kalasläcker ... ska köpa en egen en dag. Annars kan jag starkt rekomendera Rolands MKS-50. Skön Juno-typ-burk.

Kör med en Cheetah MS-6 ocksa - grzmt skum, men kul burk som kan münga smü kul trix. Dessutom multitimbral. De har dock i allmänhet lite elproblem och andra skumma saker för sig. Men sü kommer de ju ocksü frün England, där Lucas upfann mörkret ...

Därutöver har jag en MAM (Music And More) MB33 - en 303-klon med ganska fü möjligheter att ställa in ljudet, men likväl en kul addition till ljudarsenalen. Köpte min för 450:- sa jag kan inte klaga

Nästa burk lär bli en Neptune. Maste bara bli rik och berömd först ...

Jag har en Roland mks50 till salu om du är intresserad. 1300:- skicka PM eller majla på emil_H"at"softhome.net

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 20:55

Kostar de så mycket nu?! Yikes. De rusar upp i pris minsann .....

1
Bevaka tråden