Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem akai s3000

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!
Jag har har problem med displayen på min Akai s3000, bakgrundsljuset som lyser upp displayen har gått sönder. Finns det någon vänlig själ som vet var man vänder sig för att åtgärda felet och hur mycket det kan tänkas kosta? Eller är det billigare att köpa en begagnad istället?

• Medlem
  • 2005-07-17 22:17

Vart befinner sig denna sampler? Har en bekant som lyckats fixa sin bakgrundsbelysning.

Den finns i Falun. Vet du om man måste byta ut hela displayen?

• Medlem
  • 2005-07-17 22:36

Jag personligen vet inget om hur man löser problemet. Skulle kunna fråga honnom (han som lyckades fixa sin) När jag får tag på honnom.

Det vore kanon om du kunde fråga din kompis.
Tusen tack!!

Tusen tack amino, det verkar vara precis vad jag behöver!

• Medlem
  • 2005-07-17 22:41

Är belysningen inbyggd i displayen? Vet att andra har hittat displayer på Elfa (www.elfa.se) som har passat till olika syntar/samplers.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-17 23:35

Är det kanske det här du behöver?

http://www.midi-rakete.de/eng/elfolie.htm

Tack för tipset jgb!!

• Medlem
  • 2005-07-18 13:09

Nu hittar jag tyvärr inte mailet här, men jag vet att jag frågade Musikbörsen för ett tag sen vad det skulle kosta att byta displayen i min Akai S3000XL, och jag vill minnas att det hamnade på någonstans runt 1500 pistoler....

Kanske en dum grej att påpeka,
men vi får förfrågningar angående detta problem några gånger om året och det är inte helt sällan som folk missat att man kan stänga av och sätta på lampan på displayen genom att trycka in knappen (mitt favoritfel).

Är displayen dock trasig så är det lite jobbigt, både LCDprylen och lampan bakom sitter i samma del och kostar därför en del,
Tommy Elf i Göteborg (031 - 402600) är den som hade garantiservice på Akai då det begav sig och borde ha reservdelar (eller iaf möjlighet att ta hem dom) samt utför även själva reparationen.

Ursprungligen av j antoni:

Kanske en dum grej att påpeka,
men vi får förfrågningar angående detta problem några gånger om året och det är inte helt sällan som folk missat att man kan stänga av och sätta på lampan på displayen genom att trycka in knappen (mitt favoritfel).

Tack för alll hjälp från er alla, nu ser framtiden lite ljusare ut!
Antoni, kanske en dum fråga, var hittar man knappen där man kan se om displayen är på/av? Jag är inte så duktig på tekniska apparater.

Yay!

Jag har en S1100 och vad jag förstått av lite kollande runt är att Akajsamplarna har samma system allihop; en LCD med bakom-monterad EL (Elektro-Luminiscens)-panel.
Denna kan man byta ut utan att byta själva displayen, men man får ju inte vara skraj för att skruva loss många skruvar.
Är S3000 det minsta lik sin äldre broder 1100 är den byggd som en stridsvagn och tarvar en hel del skruvande för att ta sig in i.

När man väl tagit sig in i den köper man en EL-panel från Elfa, passar därtill på att välja en ball färg (det finns massor!), klipper(!) den till rätt storlek mha vanlig sax, och sen kommer det lite trixiga; att ansluta den elektriskt. En schysst lödpenna och bra eltejp är bra att ha.
Sen lyser den vackert i några år till.

Tyvärr är jag inte i trakten, annars hade jag kunnat visa/göra det.
Jag förstår att en verkstad vill ha en rejäl slant för jobbet, men materialet kostar för den händige bara ett par hundringar.

EL-panel är asbizarrt. Funderar på att sy in någon eller några i ett klädesplagg eller liknande. Bromsljus på ryggen på mc-jackan eller så...

mvh
/R.t:M.I. - baxar hoj i Göteborg

det där e ju MPCfolks stora ångest. men "el_foliebyte" e det billigaste... om du kan fixa det själv...

Knappen är samma som den mikroskopiska ratten som ställer kontrasten.
Har för mig att den är grå och sitter precis under diskdriven på S3000.

Känner du inte till den är ju chansen rätt stor att du råkat komma åt den och displayen faktiskt inte är sönder, så då är det ju tur.

(vill inte framstå som taskig nu - men ska du köra live senare så gäller det att ha koll på maskinerna i sin helhet - lite a - o om dem skulle toka för dig - sen om grejerna du kopplat upp emot inte lirar e en annan femma hörru ; ))

nu kan det ju vara din el-folie som e trött!?

Altså,
jag tror att fler än ungefär 85% av dom som har en Akai S-serie inte känner till att man kan trycka in den där lilla gråa ratten,

så känn dig inte dum för det.
Den ser ju ut som om den är en helt vanlig ratt som ställer kontrasten bara.

Tycker det ska bli grymt spännande att se om jag löst gåtan bara

Gåtan är löst! Dock, verkar bakgrundsljuset lite trött så det kanske ändå blir aktuellt med ett el-foliebyte eller byte av display i framtiden. Men nu funkar den i alla fall. Tusen tack Antoni!

Till er andra: många tack för er hjälp och era tips. De kan vara värdefulla i framtiden. Tack för att ni tog er tid och jag ber om ursäkt för min okunskap.

1
Bevaka tråden