Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

farmors elorgel

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hos min farmor står ne äldre elorgel av något konstigt märke jag aldrig hört talas om. Hon vill inte ha den längre men det vill jag. Problemet är att en ton i varje oktav lagt av. Vad brukar sådant bero på?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-18 00:37

Ok, jag är knappast en expert på ämnet och jag gissar vagt nu. På gamla orglar så brukar man kunna öppna upp dem och stämma varje ton för sig, inte varje tangent utan F F# G osv. Om det är samma ton, till exempel ett A som alltid är borta så antar jag att det kan vara något smågalet med just den kretsen. Öppna upp och jämför om den har ett "pedagogiskt" inanmäte. Kan vara något så simpet som en pytteliten säkring eller nåt.

Är det samma ton som är borta i varje oktav?

Samma på varje oktav, ja. Frågon är hur den är byggd för min farmor och min far hävdar att den aldrig stämt ur sig (och säger min far det är det så.. se "ej ärvd tondövhet") men det måste väl vara ren flyt?

Jag kan inte detta så värst bra, men är det inte så att i elorglar så produceras de lägre oktaverna av att den översta oktavens frekvens halveras för varje oktav nedåt (d v s du har inte multipla oscillatorer)? Det är väl så man får så mycket "polyfoni" av så billig hårdvara så att säga.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-18 01:00

Ok, jag gissar att det är en gammal oldskool orgel och ingen plastig digital sak då, eller? Gammla orglar är hursomhelst väldigt enkla att utföra enklare reparationer på, eftersom tekniken är riktigt simpel. Men som sagt, jag är ingen expert direkt heller.

• Medlem
  • 2005-07-18 07:59

Håller med Olof B. "Divide down" lär det vara. Då kan det vara en av huvudoscillatorerna som lagt av.

Okidoki.. död oscillator.. låter inte så bra. Svårt att fixa och kostsamt att ersätta sådär på en höft?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 22:06

Jag tycker att det låter som att en av "divide down" kretsarna, som sköter frekvensdivisionen för en viss ton, har lagt av. Oftast är det en enda krets som petar ut alla olika toner, tex en MOSTEK 50240 i en Performer, om den lägger av tystnar allt. Varje ton ut från den skickas till en egen frekvensdelare, tex en TDA 1008, som skiter ur sig alla 5 D# eller vad det nu är till hela synten/orgeln.

Om du öppnar orgeln så kommer du nog att se att det sitter en radda kretsar(12st) kopplade i anslutning till klaviaturet, det är antagligen TDA 1008:or, de kostar ca 50 spänn. En av dem kommer att vara död eller glappa, det kan vara så enkelt som en död avkopplingskonding på kretsen som gjort att den slutar fungera.

Observera att om man vill ha mer än 5 oktaver behöver man 12 till 1008:or(en per ton såklart), det finns en del syntar(inga namn) där det finns en blind C-tangent högst upp därför att man inte ville kosta på sig en extra 1008:a för att den skulle ljuda!

Är det verkligen värt det förresten?

/F

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-18 22:13

Lägg de där två kvadratmetrarna på något annat...

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-18 22:14

nja, en orgel är en orgel ändå. Alltid skönt med något som saknar midi också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-18 22:17

Är det inte enklare att dra ut en midisladd då? Baxa orgel är legitimerat kämpigt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-18 22:25

Äh, bygg fast en stol i den och sätt fast en liten motor så har du en orgelbil att trakassera kvarterets glassbil med

Kan säga att jag blev mäkta sur när jag fick reda på att morsan slängt min mormors gamla orgel, en riktigt underbar plastig 70-talare.

Citat:

Är det verkligen värt det förresten?

50 spänn? Absolut. Jag antar att dessa prylar inte har något större värde och visst är den tung och tar plats men en tjusig möbel som kan göra ljud säger jag inte gärna nej till. Den har reverb, ensambleeffekt och trettio olika av/på-knappar som styr ljudets form.. dessutom är det inte mindre än fem oktaver i två rader samt en extra basoktav vid fötterna. Cool.

Du kan ju ha den som bardisk.

Njä, den är lite för kompakt för det, faktiskt.

Ska ta redo på vad det är för märke så kan vi kanske komma fram till om det är värt besväret. Tack alla för hjälpen såhär långt..

Riha Andante heter den.

Jag hittar ingen info på nätet. Någon som kan tipsa om en orgelsida eller två? Någon som känner till modellen kanske?

Ingen som har några tips kring vart jag ska börja leta?

Jag hade nog, tyvärr, slängt den. Inget att ha.

Meh, var inte så ond. Den har ju reverb och salicet-knapp.

1
Bevaka tråden