Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini kontra allt annat?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok grabbar. Jag vet att ämnet i mångt och mycket har tagits upp tidigare, men jag tycker att svaren har varit skiftande och inte riktigt stämt in på min situation, så jag gör ett nytt försök.

Alltså. Som det är nu så sitter jag på en p4 på 2,0 GHz, och sisådär 768 Mb RAM. Kör Cubase och försöker hålla datorn hyffsat ren från "skit". Använder inte speciellt mycket pluggar, men ändå funkar det inte speciellt tillfredställande utan hänger sig i tid och otid och fungerar inte speciellt felfritt.

Har under den senaste tiden funderat på att skaffa en Mac Mini. 1,42 modellen med 1 gb ram. Och bara ha den till musik då vill säga. inget annat.

Vad tror ni? skulle detta fungera bättre? Använder inte så mkt prestandakrävande pluggar som sagt, men vill kunna köra hyffsat med audiospår.

Mac mini har haft en del problem med grafikkorten (men man får det utbytt om man råkar ut för det).. annars så är det en suverän liten burk! Cubase vet jag däremot inte om det är lika optimerat för mac som för pc numera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-18 19:20

"Och bara ha den till musik då vill säga. inget annat."

Inget du behöver bry dig om på en Mac, det är bara att fylla den med kul saker. Konflikter uppstår inte. Däremot är det kanske inte audiospår-kungen nummer ett (ingen rasande snabb hårddisk, däremot rasande liten - både fysiskt och lagringsmässigt). Även om den säkert klarar åtminstone 20-30 spår helt lugnt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-18 19:56

Bara att komplettera med en firewire/USB2-disk om det går för slött, och ett trevligt externt ljudkort.

Skulle nog rekommendera att du går över till logic om du byter till Mac, det är helt galet optimerat. Cubase är däremot inte speciellt optimerat på Mac i dagsläget (iaf inte vad jag sett).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-18 20:01

(Jag kan sälja ett ex av Logic Express, original naturligtvis, billigt.)

Men tror ni att det kommer bli skillnad mot hur jag har det nu? och vad är ett schysst externt ljudkort egentligen? Budgeten där ligger i linje med datorn. helst runt 2-3000. Och när jag ändå håller på; hur skiljer sig egentligen en mini mot låt oss säga 12" powerbooken?

Och vad är "billigt" för ditt logic express?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-18 22:02

Vilket ljudkort kan debatteras till döds, det beror lite på vad du behöver. Behöver du inte så många in/ut-gångar så kan du komma ganska billigt undan, då räcker 2-3 tusen ganska bra.

du har inget konkret förslag i prisklassen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-18 22:14

Det har jag: Begagnat Motu 828 (första, ej MKII som är lite dyrare)

Logic på en Mac mini är också vad jag skulle rekommendera, med extern disk om du tänkt köra många audiospår. Jag tror att du kommer få en aning lyft i prestanda jämfört med datorn du har nu, men inte så att det är överväldigande. Men förhoppningsvis får du betydligt mindre strul (det är min erfarenhet av macar iallafall) och det kan ju vara värt att betala för.

  • Medlem
  • 2005-07-19 12:40

Vad stöder det inbyggda ljudkortet för frekvenser?
Undrar om man kan köra t.ex. Reason 3 @ 24 bit / 48 Khz?

Nån som läst Sound on Sound's test av mac mini + Reason 3?

  • Medlem
  • 2005-08-07 14:36

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-07 15:49

Jag läste det sos numret, men jag kommer inte riktigt ihåg allt som sades. Det var mer eller mindre allt som redan nämnt i denna tråden har jag för mig. Kontentan var att alla program flöt på bra och den lilla burken fick klart godkännt och om man var en hobbymusiker så var det ett helt ok köp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-07 20:14

Vad spelar det för roll om man kan köra Reason i 24 bitar eller inte? Det går inte att höra skillnad. Iaf kan inte jag det - care to prove me wrong? Man kan i alla lägen exportera 24-bitarsfiler från programmet om det gör att man mår bättre. Mac Mini + Reason 3 är iaf garanterat en höjdarkombo.

  • Medlem
  • 2005-08-07 20:45

Jag undrade bara om det är möjligt, dvs om OSX audio rutiner stöder det nativt och anledningen till att jag frågar är för att jag har ingen koll på mac själv. Jag kanske formulerade frågan oklart men det jag undrar är alltså om det inbyggda ljudkortet på mac mini stöder mer än 16 bit / 44.1 Khz då min enda egna referenspunkt är ljudkort som är inbyggda på PC moderkort och de stöder oftast inte mer än 16 bit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-07 20:52

Du kan inte jämföra de ljudkorten med det som Apples datorer har. Apples datorer har alltid haft ett helt annat fokus på multimedia och därmed ljud. Men 16 bitar it is, så där har du rätt. Skillnaden är att ljudet från en Mac låter som ljudet från en helt OK CD-spelare. Ljudet från ett standardkort på en PC låter i bästa fall som rätt så bra radiomottagning. Latency med Reason och apples standardkort går att få ned till 3-5 ms. Fullt användbart till musikproduktion med Reason helt enkelt. På en PC med standardkort får man vara glad för 20-50 ms.

  • Medlem
  • 2005-08-07 21:18

Ok. tackar och bockar för svaret

  • Medlem
  • 2005-08-07 21:55

exode: Här kan du läsa om Mac Minis ljudsystem. Enligt denna kan Mac Mini kan köra med 24/96 men har ju bara ljud ut, inget input...

iMac G5 & PowerBook G4 17" är annars de macar som kan köra 24/96 på sitt inbyggda ljudkort. PB 15" kör 24/44,1 och PowerMac G5 24/48...

  • Medlem
  • 2005-08-07 22:02

Tack!

1
Bevaka tråden