Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa synth ljuden

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är ganska grön på allt som har med synthar o göra, och känner att jag nog behöver lite hjälp. Imorgon ska jag åka ner och köpa en MIDI dosa som kopplas från synten/keyboard till datorn. Där jag i datorn sedan ska ställa in de ljud jag vill ha. För det första; vilket program är bäst att använda? De ljud jag är ute efter är ungefär sådana ljud som The Radio Department använder (de använder ju självklart massa olika ljud de också, men ungefär i den stilen). Finns det en möjlighet att fixa något sådant? Jag är nämligen mitt uppe i en inspelning, så snabba svar vore jättebra.

Tack på förhand!

Lite sent ute om du är mitt upp i en inspelning, kanske? Det går inte att svara (bra) på så generella frågor. Du kan ju få tips på några mjukvarusyntar och så får du väl bläddra igenom presets (ljud som andra gjort och som brukar följa med i syntpaketen) tills du hittar något som duger. Att lära sig att programmera syntar tar ett tag..

Jo, det är det. Det var visst inte bara att trycka på "REC", som vi räknat med från början. Iallafall så planerar vi på denna; http://www.audiotrak.net/xpmidi.htm

Kollar man på instruktions bilden så ser allt mycket logiskt och bra ut. Men vad jag är lite undrade över är vad "Sound Module" står för? Är det bara en OUT till t ex ett PA?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-19 01:59

Nej, det är det inte. Soundmodul betyder ljudmodul, även kallat synt. Det där du köpte för att ha mellan ett piano och in i datorn är ett midi-interface, och där igenom går ingenting som har med ljud att göra. Bara notinformation samt lite kommandon. Midi-out från ert midi-interface ska gå till någon extern synt ifall du vill styra någon hårdvara och låta datorn vara sequenser.

Ja, där ser man. Usch, känner mig verkligen som en irriterande nybörjare - sorry! Men det är lite brådska. Ok, vad jag trodde var att jag koppar MIDI-out till keyboarden/synthen från MIDI-interfacet, som sedan genom en USB koppling går till datorn. Keyboarden/synthen (nej, jag är inte helt 100 på skillnaded mellan en synth och en keyboard. Jag vet - det är sorgligt) skickar MIDI signaler som datorn sedan tolkar och körs ut genom helt vanliga högtalare med önskat synthljud. Så denna externa synth är jag lite undrande över. Men jag letade upp denna;
http://www.8thstreet.com/product.asp?ProductCode=28005&Category=MIDI_Controllers

Iochmed denna kanske man rent utav kan skippa MIDI-interfacet, det är kanske inbyggt i synthen?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-19 02:11

Det där är ett usb-midiklav. Med det behöver du inte något usb-midiinterface som du tänkte köpa först, utan bara en usb-port på datorn. Det där klaviaturet har dock inga ljud utan behöver en ljudmodul för att det ska höras något.

Ok, som du kanske märker så söker jag ekonomiska lösningar. Denna ljudmodul låter dyr. Men ljudmodulen ordnar alltså så "att något hörs". Men ordnar den också hur det hörs? När kommer datorn in i spelet?

Du har inte lust att länka till en ljudmodul, om det inte är allt för omständigt. Vore jätte bra.

EDIT; Grejen är den att på keyboarden/synthen finns både MIDI- thru -out och -in. Löser det några problem? Köra in båda midi interfacests in och out i keyboarden/synten? Rätta mig om jag är helt åt skogen.

Ni använder datorn som ljudmodul, förstås. För att kunna göra det behöver ni ett program till datorn som gör ljud, ett syntprogram. De finns i alla prisklasser men har ni inga pengar går det att hitta okej gratisalternativ. Jag vet dock inte om några sådana. Vilket program spelar ni in i?

Datorn som ljudmodul? Ja, det var något i den stilen jag trodde först. Programmet går att lösa. Om man inte skulle finna något, så tror jag man får med något program med midi interfacet. Vi andvänder oss av Cool Edit Pro 2. Det är stenålders varning på det och rätt simpelt. Jag vet inte om nu känner till det? De är uppköpta av Adobe, och programmet heter numera Adobe Audition 1.5.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-19 02:38

Ok, men om det stöder vst (har ingen koll på cool edit pro 2) så kan ni ladda in vilken vst-synt som helst. Finns massor gratis på nätet.

Sökte på "VST" på hjälpavdelning, men fick inga resultat. Jag antar att man på något vis får fixa Adobe Audition 1.5 och be för att Cool Edit Pro 2 .ses-filerna även funkar där. Men om inte Adobe Audtion stöder VST, då spelar det ju ingen roll. Får man gå över till typ Cubase eller Logic då? Jobbigt! Det ska vara enkelt (iallafall i nuläget).

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-19 02:51

Adobe Audition 1.5 har stöd för vst såg jag på deras hemsida. Om du nu mot all förmodan inte får dina projekt att funka där, så kan du göra som så att du renderar projekten till ett stereospår som du plockar in i audition där du sedan lägger syntar osv, som du sedan renderar till audio för att plocka in i Cool edit och mekar med där. Borde ju funka eller?

Annars om du tycker cubase och logic är för stora och svåra så borde du kanske kolla in Ableton Live 4? Version 5 kommer snart och det är busenkelt och roligt att leka med.

Det låter perfekt! Nu gäller det bara att fixa Adobe Audtion av någon. Tillslut blir det nog Cubase eller Logic, när man har lite mer kunskap, erfarenhet och rutin.

För att sammanfatta alltihop; Jag behöver alltså inte en "ljudmodul", utan det är datorn? In och out kopplas till samma synth som jag redan har med midi interfacet? Jag använder Adobe Audtion med VST sythar. Detta är någon sorts plugg-in eller?

EDIT; Hittade en skiva vid namn "Cubasis VST 4", någon som kan förklara? Det är väl inte Cubase?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-19 03:28
Ursprungligen av Desaparecido:

För att sammanfatta alltihop; Jag behöver alltså inte en "ljudmodul", utan det är datorn? In och out kopplas till samma synth som jag redan har med midi interfacet? Jag använder Adobe Audtion med VST sythar. Detta är någon sorts plugg-in eller?

Svar ja, och VST är en sorts plugg ja.

• Medlem
  • 2005-07-19 07:46

Härlig förvirring här.

Ta en dag off på inspelningen och lägg den på att fixa syntgrejerna, annars blir alla bara arga och frustrerade på saker som är så nära att funka men ändå inte gör det. Bättre med något som fungerar och man kan komma till inspelningen helt fräsch.

Annars så skulle jag ta och låna eller hyra en synt av någon för just inspelningen och fixa eget lite senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 08:54

Själv skulle jag köpa/låna t ex en Juno 106 och bara köra på! Låna en distpedal från gitarristen för att få lite skitigare ljud, som jag har för mig att The Radio Dept. brukar använda. Om ni nu inte måste använda datorn för att spela in så skulle ju detta gå bra mycket snabbare att få fart på!

Var nere och köpte en MIDI Mate idag (midi interface) och allt verkar funka. Installerade Adobe Audition 1.5 och myckte riktigt stå stöder den VST. Men jag behövde ett mjukvarusynthprogram, så jag installared Steinberg HAlion 3. Men det visade sig att den inte var kompitabel med Adobe Audition (verkar bara funka med Cubase), plus att själva synthprogrammet såg migrän-komplicerat ut. Så vilket progam är att rekomendera? Många funktioner, men enklelt att komma igång med är vad jag är ute efter. Tack Tommyc förresten, jag får kolla upp det nu inom snart framtid, men just nu måste jag bara få detta att fungera.

Tracktion är ett bra nybörjarprogram både för att köra VST i och vanlig inspelning. Billigt och lättanvänt, men ändå kraftfullt.

Vad bra, får kolla upp det. Är just nu inne på Virsyn CUBE. Det verkar rätt bra, eller vet ni något om det?

Jag får det inte att funka... Jag har en keyboard/synth som har MIDI -in -out och -thru.
MIDI interfacet har en MIDI -in och en MIDI -out kabel, båda har jag kopplat till keyboard/synthen. Jag kopplar in USB:en i datorn, installerar drivrutiner - dotorn hittar, inga problem - jag använde sålänge Tracktion för att testa om det överhuvudtaget gick. Tracktion hittar MIDI interfacet. Men jag lyckas ändå inte få ut något ljud? Keyboarden/synthen är inställd på MIDI, och kabarna sitter rätt. Det måste vara någon inställning i datorn? Men vilken?! Ljudet skall väl gå från synthens -out till USB, vilket då blir datorns -in, eller?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-19 20:51

Förvirring fortfarande?

För att förklara det så enkelt som möjligt:
Midi har inget med ljudet att göra. Midi är enbart notinformation/kontrollinformation, som sedan skickas till en synt som sedan skapar ljuden.

För att gå hela kedjan:
Midikeyboarden (klaviaturen) kopplas in till datorn via USB. MIDI kommer nu att gå från klaviaturen till datorn. I datorn har du ett program (tracktion, audacity, cubase eller annat) som har midistöd. I programmet ska du ställa in så att midi-informationen från klaviaturen går till en mjukvarusynt (oftast skapa en kanal, sätta midi in från klaviaturen och midi ut till en mjukvarusynt). När du ställt in det rätt kommer det att komma ljud ur datorns ljudkort (liten teleplugg om du har en vanlig dator, har du ett vettigt ljudkort finns det bättre utgångar). Inga ljud kommer att skapas innan mjukvarusynte i datorn får midi från klaviaturen.

1
Bevaka tråden