Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

se och lär (303/Roland)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-19 13:50

Underbart!

/d

Extremt trevlig video. Rolig information etc. Nu väntar jag på att någon skall göra en full dokumentär med TB303 och släppa på DVD.

Extra materialet skall självklart vara fyllt med klassisker, bilder och så vidare.

• Medlem
  • 2005-07-19 20:22
Ursprungligen av agoraph0bia:

Extremt trevlig video. Rolig information etc. Nu väntar jag på att någon skall göra en full dokumentär med TB303 och släppa på DVD.

Extra materialet skall självklart vara fyllt med klassisker, bilder och så vidare.

Glöm inte "under-skalet-bilder" :hmmm:

Kolla även hans dokumentär om "The Amen Break": http://nkhstudio.com/pages/amen_mp4.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 19:44

Sen när hade 303an sinusvåg?

• Medlem
  • 2005-07-19 19:57

Sen... alldrig? Smärre miss.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 20:02

Förutom det var det en riktigt bra video!

• Medlem
  • 2005-07-19 20:04

Joo..

Ang. sinus så skulle jag nästan kunna göra vadsomhellst för att få reda på hur en 303a hadde låtit med sinuskälla

• Medlem
  • 2005-07-19 20:08

Sinus? I stort sett ointressant i mina öron. Kör fyrkantvågen och dra ner frekvensen i botten så är du nästan där. Triangelvåg är mer intressant då, dvs sinus med mer övertoner.

Men men, intressant historik var det allt.

"Ang. sinus så skulle jag nästan kunna göra vadsomhellst för att få reda på hur en 303a hadde låtit med sinuskälla"

Styr en synt som har sinus? Har du ingen kan du använda en synt med filter som kan självsvänga (samt vcf-cv-in) för att få något liknande. Accenten får du gissa dig till men den låter nog inte så intressant med sinuskälla.

• Medlem
  • 2005-07-19 20:19

joo.. men endå Vill använga seq´en.. inklusive 303ans acc och slide eftersom detta är svårt att återskapa på annat sätt

sliden funkar på externa syntar. Om du kör en sinus genom ett lågpassfilter på valfri synt märker du att accenten inte är kul på den vågformen, det finns inga övertoner att skala bort, alltså finns inga att plocka fram med accent. Volymändringen är antagligen det enda som kommer märkas, enkelt att återskapa på annat sätt om man nu måste det.

• Medlem
  • 2005-07-19 21:58

Vill man ha en synt att testa det hela på så kan man göra det med en FR-777 samt en v/oct-kompatibel synt som kan köra ut sinusvåg. Ner med volymen på de interna oscillatorerna i 777:an, in med sinus-synten i "ext in" på 777:an och spela på.

I övrigt håller jag helt med Bionik i denna fråga.

Dessutom är triangelvåg grymt bra på dubbasar.

Intressant dokumentär! Man fick inte lära sig så mycket nytt, men det var kul att kolla på den... Skulle vara roligt om typ Discovery körde något liknande=)

• Medlem
  • 2005-07-20 00:39

Nåja.. får väll ta och försöka testa det då..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 13:06

Killen har ju noll berättarröst. Jag somnar innan han ens har kommit till något spännande.

zhtee; jag håller med faktist! på gränsen syntetisk enformig...som en text-to-speech emellanåt!

• Medlem
  • 2005-07-20 13:35

hehe. Ni har rätt. Ingen vidare berättarröst.

det var roligt att se...

1
Bevaka tråden