Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI-"häng"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-20 23:02

Behöver lite snabb expertis när nu igen... jag sitter och försöker spela in mitt senaste mästerverk, men märker att det blir små små slumpmässiga "efterhalkningar" lite här och där i MIDI-kedjan, alltså precis som om det inte hänger med riktigt. Men det är bara ibland, kanske 2-3 gånger genom hela låten och knappt märkbart. Men knepigast av allt är att det är på olika ställen varje gång (så alltså inga avancerade partier med mycket MIDI-data), och jag hade inte problemet i eftermiddags....

Så, vad kan man göra? Dra om alla MIDI-kablar i studion och sätta dom segaste maskinerna längst ut? Inställning i Cubase SX...?

Hjälp, fort!

midi-kedja <- där har du nog felet

  • Medlem
  • 2005-07-20 23:07

Förlåt, jag glömde säga att jag faktiskt har Steinberg Midex-interface och hela köret, och jag har faktiskt aldrig haft problem förrens nu ikväll. Kan man kanske göra nån inställning i Cubase nånstans, typ som buffer, så det blir lite stabilare?

Aha.. och du kör windows antar jag då. Testa då att starta om datorn tre gånger och kör igen om du inte redan gjort det. Är det alltid samma synt som laggar? Starta isåfall om den också.

Ursprungligen av Volantiz:

Aha.. och du kör windows antar jag då. Testa då att starta om datorn tre gånger och kör igen om du inte redan gjort det. Är det alltid samma synt som laggar? Starta isåfall om den också.

Stabilt, driftsäkert system det där!

  • Medlem
  • 2005-07-20 23:13

Windows jo Jag misstänker också att det är programmet/datorn nånstans, för det är samplern som hakar sig.. och den sitter fan först i kedjan och är tillverkad 1995, så den _SKA_ inte haka sig. Testar omstart nu, och ska se om jag kan hitta nån inställning för "priority" i Cubase...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-20 23:14

Skala bort controllerdata också. Som t ex aftertouch, onödig pitchbend / modulation (ett bra trick är att programmera ett delayat LFO i stället för modulation t ex) och control change-meddelanden (rattrörelser osv) eller t om Sysex om det råkat kommit med (så skickar t ex gamlingar som Juno 106 om man drar i en regel). Spela in syntarna som audio också, kanske en för en om det är så. Är det en sampler som laggar så kolla även att alla samplingar är klippta rätt (pitcha ned samplingen en 3-4 oktaver, börjar den "dead on" på tangentnedtryckning?). Minusdelayer är också bra ibland, om det är "tunga" partier med mycket information samtidigt. Bättre att avlasta och göra audio av saker i stället, dock. Tungt att säga men sant är också att mjukvarusyntar är satans mkt snabbare än midisyntar (sample accurate kan inte midi tävla mot).

  • Medlem
  • 2005-07-20 23:24

Startade om samplern och det verkar som att det blev mycket bättre nu. Konstiga saker börjar hända här....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-20 23:25

En dator är en dator är en sampler är en dator är en dator...

  • Medlem
  • 2005-07-20 23:47

Det är därför jag gillar ditt KFK-projekt PF, eftersom det inte spelar så stor roll om det är lite otajt här och var. När jag gör musik så är det ju busperfekt och synk överallt, så minsta lilla avvikelse gör att det låter helknäppt... och jag blir gaaaaaaleeeeeen!

Jag säger bara Windows!
Förr när jag hade ett berg av synthar och endast 1 MIDI UT (ATARI) körde jag runt 7 synthar i serie med en trummaskin sist för den hade ingen THRU, hade ALDRIG problem med att trummaskinen släpade.
var säkert oxo ingen "fusk" MIDI på de prylarna heller till skillnad från idag när den tappar spänning efter 3 synthar.

  • Medlem
  • 2005-07-21 11:17

Alltså, jag höll på att slita mitt hår igår kväll och imorse, och ibland visste jag inte ens om det blev ett "häng" eller om det var jag som började höra i syne. Jag har sökt på forumet om det här problemet tidigare, och testade där där med att flytta filen "ignoreportfilter" till Cubase huvudkatalog. Och vips! MIDI blev stabilt som ett berg. (jag antecknar det här så att folk i framtiden med samma problem kan läsa det!)

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-21 13:08

Jag tänkte precis föreslå detta med ignoreportfilter, men så läste jag att du hittade det själv...
Med vissa interface/ljudkort fungerar det inte bättre med att flytta filen - utan man måste kopiera den så att den finns på båda ställena... Enhetligt och bra... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-31 19:46

Nej, jag får verkligen ingen ordning på det här... det verkar som att det ligger ett fel kvar någonstans fortfarande när jag ska spela in mitt resultat. Jag hör att det kommer på vissa ställen i låten, som att DÄR lät kicken konstig... stoppar inspelningen, går tillbaka och kollar, japp hihat'en hamnade några millisekunder fel på det slaget och det lät helt knäppt. Trycker PLAY, MIDI går igång och spelar upp "originalet" från syntharna, inga fel... alltså blir det såna här små slumpmässiga fel då och då, och jag har ingen aning om hur jag ska fixa??

Jag har testat det där med ignoreportfilter, jag har kört Anti Virus på hela datorn, jag har kört AdAware, jag har avinstallerat nästan alla program, jag har defragmenterat hårddisken tre gånger, har ändrat Priority i windows till Background istället för Program för att få högre prioritet för USB-drivers (för Midex-interfacet), testat sänka Audio Priority i Cubase till Normal istället för High för att ge MIDI mer resurser. Datorn står t.o.m. i ACPI-läge och det inbyggda nätverkskortet är "disabled" i BIOS så att USB-kontrollern ska ha en helt egen IRQ att köra på.

Ja alltså, jag har nog testat allt som går.... ska jag lägga in mig på mentalsjukhus?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 19:57

Minusdelaya saker bakåt / framåt så de inte hamnar exakt på samma slag, då hinner MIDI-bussen bättre. Mididata "händer" aldrig exakt på samma event, det är seriell information. I ett ackord kommer tonerna efter varann men det låter som om de kommer samtidigt eftersom örat oftast inte hinner höra millisekundsskillnaderna.

Finns många fler tips i detta ämne. En annan sanning är t ex att alla sequencerprogram prioriterar uppifrån, så lägg alltid mer känsliga saker överst, t ex trummor då. En annan är att vissa instrument också funkar så här, t ex Ensoniq EPS / ASR som är snabbast på instrumentplats 1 och långsammast på plats 8. Vilken sampler har du, en Akai någonting får jag för mig - men det är nog bara minnet som spelar mig ett spratt?

  • Medlem
  • 2005-07-31 19:59

Men det är ju slumpmässiga fel. Jag kan höra ett parti som låter fel, stoppar inspelningen, går tillbaka och lyssnar igen, och då låter det helt korrekt. Det är ju alltså instabilt MIDI som "hakar" sig slumpmässigt. Ibland kan jag spela 2 minuter av låten och så hör jag hur det blir ett fel, ibland kan jag hinna spela in upp till 4 minuter och sen hör jag att det blir ett fel, och ibland kanske jag inte ens hinner 30 sekunder. Jag har _aldrig_ lyckats spela in hela låten (5 minuter) utan att det blir ett fel någonstans i låten, och det är _aldrig_ på samma ställe två gånger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 20:01

Det bästa du kan göra timingmässigt är att limma in trummorna som audiofiler direkt i inspelningsprogrammet. Sampla av alla dina kickar och snares å "programmera" trummorna genom att lägga dem på rätt events i några audiospår. Sample accurate.

  • Medlem
  • 2005-07-31 22:12

Vad är bästa alternativet till Cubase om man har PC? Är det Logic som gäller då eller? (eller det kanske bara är till MAC?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 22:29

Fanns till PC förut också, upp till version 5.5. Men jag skulle i så fall snarare gissa på att det är midi-interface och liknande som kan strula för dig. Du kan ju alltid prova med Logic iofs, programmet prioriterar möjligen annorlunda. Och jag tycker alltid man kunnat göra så fint sväng, så lätt och intuitivt, med Logic. Tar en stund att förstå upplägget när man är van vid Cubase, men oj... när man väl förstått, så är Logic verkligen oerhört finurligt. Logiskt.

  • Medlem
  • 2005-07-31 23:26

Jag gör det så enkelt som möjligt för mig nu, för nu är jag förbannad och vill spela in det här.... jag har exporterat från Cubase till en vanlig .MID fil och importerar den i Logic 5.5. Det verkar funka 100 gånger bättre att spela upp i Logic, men när jag ska byta vilken MIDI-utgång en kanal ska använda så byter den för allihopa (typ kanal 1-4 använder "Midex 1", och jag vill ha kanal 5-8 "Midex 2", men ändrar jag på en så ändras det för allihopa). Kan man bara köra med en MIDI-utgång i Logic, eller?

Ursäkta om jag tjatar....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 23:45

Päh, dum fråga där... du kan köra med 8 x 8 midiutgångar i Logic (interfacen Unitor 8 & AMT 8 kan mega-hyperkopplas) = 1024 midikanaler... enough for you? Däremot vill ju förstås inte Emagic att man kör konkurrentens midiinterface, men det finns säkert ngn workaround. Men om din fråga lyder: "Är Logic seriöst?", kan jag bara svara med ett ord: studiostandard.

  • Medlem
  • 2005-08-01 00:05

Då blir det till att göra musiken i Cubase, men spela in den i Logic hädanefter... för det är faktiskt riktigt lustigt, att efter så många dagars slitande och optimerande av sin stackars dator så kvarstår fortfarande problemet med instabilt MIDI i Cubase, t.o.m. i SX3, men i gamla Logic 5.5 så är det stabilt som ett berg. Otroligt, Steinberg.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-01 00:17

Kada: Kanske redan trippelkollat men du kör inga emulerade MIDI-utgångar i SX väl (DirectMusic), utan något annat (Windows MIDI etc)?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-08-01 10:20

Helskumt. Jag kör själv med Midex8 och har inte ens upplevt bättre midisynk på den gamla Atari-tiden. Stabilt som en klippa, helt enkelt.
Det borde vara något driverproblem eller om du har någon annan USB-enhet som bråkar med Midexen och snor bandbredd elelr något...

Hade samma problem med mitt Cubase SE. Mitt problem löste sig när jag körde in de senaste drivisarna till mitt M-Audio Audiophile kort. Så kolla så du har senaste drivrutinerna till ditt ljudkort.

Det finns nån bekräftad bugg i SX3 som har med miditiming att göra. Massor av upprörda trådar på www.cubase.net iaf, har inte orkat sätta mej in i det då jag inte berörs. Kan ha med hyperthreading att göra? Tror det kommer att vara löst i 3.1 åtminstone.

  • Medlem
  • 2005-08-01 13:03

encore: Trippelkollat räcker inte! Dubbla det med 100 så borde du få en uppfattning om hur många gånger jag har kontrollerat detta nu

Peter H: Precis!! Jag sökte genom massor av trådar på cubase.net och såg flera som hade problem, och som skyllde på programmet snarare än datorn/drivrutiner eftersom det funkade bra i andra sequencers.

Men som sagt, jag tänker använda Logic hädanefter till att "spela upp" MIDI, samtidigt som jag spelar in resultatet i Cubase, eftersom jag fortfarande föredrar interfacet i Cubase. Kanske jag rentav kan få klar min skiva innan årets slut nu då...

1
Bevaka tråden