Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mixer till datorn

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-07-20 23:02

[FONT="Comic Sans MS"] Mixer te datorn [/FONT]

wòÓT!?

Mjukvarumixer? Ren summerare? ..?

  • Medlem
  • 2005-07-23 17:58

MIxer

ja har hålt på me musik i ett tag.. och nu tänkte ja köpa en mixer men hur kopplar man den till datorn???????

Mer exakt vad ska du använda den till? Vad har du för ljudinterface till datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-23 18:05

Med en sladd Du får gärna utveckla lite, vad det är för mixer och vad du ska ha den till.

  • Medlem
  • 2005-07-23 18:17

mixer

Tänkte koppla in nån synth och mic.... jag har använt flstudio 5 och några andra progz men har tänkt på att skaffa cubase.. ere bra???????

  • Medlem
  • 2005-07-23 18:20

mixer

Hur funkar det om vi säger att jag kopplar in en midi synth direkt in i midi ingången....sen om jag har den i t.ex flstudio då kommer vell d ja spelar up i piano rollern..(tycker d e lite jobbigt att sitta me musen):(

  • Medlem
  • 2005-07-23 18:29

TTB: Om du bara ska koppla in en synth och en mikrofon så kan du väl köra med ljudkortet som sitter i datorn redan nu? Alla ljudkort (mer eller mindre) har ju line-in och mic-in ingångar. Bara plugga o köra. Och japp, om du kopplar din synths MIDI-out till MIDI-kontakten på ditt ljudkort (som dom flesta ljudkort också har, det är samma kontakt som används för joystickar i datorspel) så kan du styra piano rollen i Fruityloops med din synth/keyboard.

  • Medlem
  • 2005-07-23 18:34

inte med saken att göra

Okej... till en fråga som inte har med saken att göra så satt ja å spela piano med en kille för två dar sen... då råkade ja spela på tre tangenter efter varann och han sa att det var djävulens toner som var förbjudna att spela efter varan på 1600-talet... det är c#,F#,G... nån som vet om d e sant..... :hmmm:

  • Medlem
  • 2005-07-23 22:59
Ursprungligen av TTB:

Okej... till en fråga som inte har med saken att göra så satt ja å spela piano med en kille för två dar sen... då råkade ja spela på tre tangenter efter varann och han sa att det var djävulens toner som var förbjudna att spela efter varan på 1600-talet... det är c#,F#,G... nån som vet om d e sant..... :hmmm:

Jodå det stämmer, ackordet heter tritonus och det vanligaste är C + F#. Att spela detta var på medeltiden belagt med dödsstraff, eftersom det sades framkalla djävulen själv. Känns som att varje kyrko-organist hade en jourhavande bödel sittande brevid sig...

Citat:

ljudkortet är skit ja ska köpa ett nytt men jag vet inte vad för nåt...

Soundblaster Live är typ det bästa.

"(som dom flesta ljudkort också har, det är samma kontakt som används för joystickar i datorspel)"

Vad var det där nudå? Det där gäller ju enbart "spelkort" och gamla så kallade "multimedialjudkort"

Sen så beror det på vad för mikrofon som ska köras till.. testa koppla in en typisk kondensatormick till en mikrofoningång på ett kort med joystickport

ttb: På det här forumet så kan man skapa nya trådar när man vill ta upp nya ämnen
För övrigt så behövs lite mer info för att kunna ge dig bra svar på de andra frågorna. Vad har du för ljudkort nu? Vad för mikrofon funderar du på att inhandla?

  • Medlem
  • 2005-07-23 19:47

,

Jag har redan en mic...jag vet inte vad dom heter :hmmm: .. en vanlig mic som e rund högst upp med svart nät av metall .....
ljudkortet är skit ja ska köpa ett nytt men jag vet inte vad för nåt...
nåt förslag

  • Medlem
  • 2005-07-24 00:08
Ursprungligen av Volantiz:

Vad var det där nudå? Det där gäller ju enbart "spelkort" och gamla så kallade "multimedialjudkort"

Sen så beror det på vad för mikrofon som ska köras till.. testa koppla in en typisk kondensatormick till en mikrofoningång på ett kort med joystickport

När jag började göra musik på seriösare nivå körde jag faktiskt med Sound Blaster Live och jag var helnöjd! Enda anledningen till att jag bytte var för att latency var för hög i Cubase. :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-07-24 02:24

latency

Blir det hög latency om man harn en synth som man kopplar till usb.. lr blir d mindre om man har en som man kopplar till midi???????

  • Medlem
  • 2005-07-23 19:50

Låter som om det är dags att börja om från början med tråden.

1. Vad har du för dator idag?
2. Vad har du tänkt dig för ljudkort?
3. Vad skall du ha mixern till?
4. Vad skall du stoppa in i mixern?
5. Hur mycket pengar är du beredd att lägga`

Rent konkret så kopplar du mixern till datorn med ett par sladdar.

Ge oss utförliga svar på ovanstående numrerade frågor så kan vi kanske hjälpa till.

"Soundblaster Live är typ det bästa."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-24 02:31

I suspect someone is kidding wit us fellas.

  • Medlem
  • 2005-07-24 04:46

Tror du har rätt PF, ungefär den uppfatningen jag fick efter 2 eller 3 posts.

Om inte så skulle jag kolla i valfri FAQ hos ex. Steinberg eller varför inte söka i forumet.

  • Medlem
  • 2005-07-24 07:12

Nåjor som fjantar sig. Lås tråden och fila ner nyckeln.

  • Medlem
  • 2005-07-24 10:35
Ursprungligen av 18db:

Nåjor som fjantar sig. Lås tråden och fila ner nyckeln.

Yep instämmer, fast jag tycker fortfarande detta med tritonus är ett intressant ämne.

  • Medlem
  • 2005-07-24 18:06

TTB

1. Vad har du för dator idag?-AMD64 3000mhz
2. Vad har du tänkt dig för ljudkort?-jag kan inga namn..ett sånt man sätter där fram vid cd-romen
3. Vad skall du ha mixern till?-koppla in några micar och nån synth
4. Vad skall du stoppa in i mixern?-II-
5. Hur mycket pengar är du beredd att lägga-vet inte tänkte köpa d biligaste man hittar.

  • Medlem
  • 2005-07-24 12:09

Det här är inget att låsa en tråd för. Låt bli att läsa den så blir ni inte upprörda.

Själv väntar jag på svar på mina frågor.

  • Medlem
  • 2005-07-24 12:44

nej du har nog rätt jgb.. men det säger vad jag tycker om sådant här "trams"

men inte lätt att låta bli att läsa den innan man vet vad den handlar om och hur det gick för killen.

Du lär nog få vänta länge på dina svar

De som numera finns att stoppa in som 5,25":are i fronten är väl typ bara creative soundblaster.. och det vill du inte ha om du inte nöjer dig med att spela in lågkvalitativa demos. Det bästa är nog om du funderar igenom mer exakt hur många micar och då även vad för typ av micar (starta gärna en ny tråd om du vill veta mer om vad det finns för utbud) du vill kunna använda. Även hur många syntar och även vad för syntar du vill använda dig av (iofs inte alls lika viktigt som micarna). Istället för att tjacka ett externt mixerbord (som tyvärr i de flesta fall där ekonomin står i vägen bara pajar ljudet ändå) så tjänar man numera i många fall på att tjacka ett bra ljudkort med rätt ingångar redan från början.

Vill du göra bra musik så ska du köpa en sån här:

Ska du göra halvdan musik räcker det med en sån här:

Vill du göra riktigt bra musik så är det en sån här:

..men nu tog jag bort den bilden

Om du inte riktigt har nån/några mille att spendera på ett mixerbord så finns det väldigt många bra alternativ mellan hypade bord som mackie och detta

Men iofs.. det är ju oftast inte filuren som sitter bakom mixerbordet som gör den säljande musiken

  • Medlem
  • 2005-07-25 17:08

mixer

MPX-1 e bara skit va?

  • Medlem
  • 2005-07-25 17:50

Men herregud, man gör väl inte bättre musik bara för att man har en Mackie-mixer istället för en Alto eller Behringer

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-25 18:24

Har man en synt frå Yamaha blir musiken iaf bättre, mixern spelar inte så stor roll, nuförtiden har man dator istället....

Bevaka tråden