Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland Juno 6, en myt?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-23 18:49

Har aldrig sätt någon i verkligheten, har aldrig träffat någon som påstår sig ha ägt en.

Finns den verkligen

// indigo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 19:02

Självklart finns den... Spelade på en 1991 på Second Hand Music i Stockholm... Här är en poster...
http://www.synthmuseum.com/roland/rolju601.jpg

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-23 19:10

Hur kommer det sig att den är så "bortglömd"? Läste på synthmuseum att 60 kom året efter, tillverkades det inte så många 6:or då eller? Har inte hört den nämnas i någon låtproduktion heller. Läste dock att Level 42 och A flock of seagulls lär ha använt sig av den.

Ursprungligen av indigo:

Hur kommer det sig att den är så "bortglömd"? Läste på synthmuseum att 60 kom året efter, tillverkades det inte så många 6:or då eller? Har inte hört den nämnas i någon låtproduktion heller. Läste dock att Level 42 och A flock of seagulls lär ha använt sig av den.

Juno-60 kom faktiskt ut samma år som 6:an, dvs i slutet av 1982.

A flock of Seagulls använde sig av en Juno-60 (bland andra synthar), inte en
Juno-6.

Hursomhelst, här är en liten lista på några fler artister/band som jag vet använde sig av Juno-60:an:

Howard Jones (på debut albumet "Human's Lib" tex)

Mark Shreeve ("Assassin")

Eurythmics (när dom uppträdde i Svensk Television nån gång under hösten '83 så använde keyboardisten en Juno-60 för "brass" riffet i låten "Sweet Dreams". Har dock för mig att originalet spelades in med en SH-09, som var en av Dave Stewart's favorit synthar på den tiden)

Cabaret Voltaire (från '83 framåt)

Kirlian Camera

och enligt Peter Forrest's eminenta bok "A-Z of Analogue synthesizers":

China Crisis, Wham, Men at work, George Michael, Rob Sabino/ Madonna "Like a virgin", Lol Tolhurst/The Cure, Vince Clark mm mm.

I programserien "Jag & min Juno" har vi nu kommit fram till "Juno-60 på Parkfestivalen i Oskarshamn förra året". På bilden synes även en av PF:s favvosyntar Kawai K4.

Och nedan (lite offtopic) följer Polysix, MS-10 och SH-09 på grönbete + vår gitarrist i spännande kostym + en massa får.

Den är väl inte så bortglömd?
Däremot så är den lite krångligare att styra.. de flesta syntmusikerna numera spelar ju inte på syntarna mer än nödvändigt.. kanske därför inte alls lika många använder dem?
Och ne.. jag tror inte att det tillverkades alls lika många ju6 som 60 eller 106.

Den finns i allra högsta grad Trakterar ett ex dagligen! I en direkt jämförelse med min 106:a så låter den dessutom bra mycket fetare.

jo men problemet med en juno-6 vilket gör att den kan tyckas vara bortglömd är väl att den inte har nåt minne/möjlighet att spara patchar

samma synth som juno-60 fast utan patch-platser alltså, det gör ju en hel massa

fast detta kanske var så givet att ingen ville skriva om det, nåja nu gjorde jag i alla fall det, kanske upplyste det någon och kunskap är ju aldrig tungt fick man höra till leda under grundskole-åren

Vi använde både Juno-6 och Juno-106 när vi spelade in Baron Bane-CD:n och jag kan lätt påstå att 6:an låter, som sagt, mycket fetare. Sen kan jag inte heller för mitt liv förstå varför Roland inte lät arpeggiatorn följa med i utvecklingen till 106:an - den är ju grym på Juno-6!!

Avsaknaden av minne är inget problem tycker jag. Jag sparar heller aldrig några inställningar i 106:an (går i princip aldrig in i nåt preset-läge, utan startar alltid från scratch). Fast det där har ju förstås bara att göra med vilket arbetssätt man föredrar .

märkligt är det faktiskt litegranna, jag spara gärna min patchar men ärligt talat så borde jag fan inte göra det, ibland så struntar jag i det och då blir jag glad...

varför(?) jo för att ibland känner jag att jag bara sitter o samlar på en massa patchar o pular med dessa när jag egentligen borde köra på med låtarna där ljuden ska få vara med...ljuden tar överhand vilket jag inte gillar alls, men förlåt detta var off-topic och en högst personlig reflektion över min svaga karaktär

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-23 23:19

Robyn pillade på en i ett reportage i DN i veckan, i Klas Åhlunds studio, vilket naturligtvis innebär att även Teddybjörnarna sthlm använt densamme. Har själv pillat på en på Jam tror jag det var.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 01:04
Ursprungligen av platon:

Robyn pillade på en i ett reportage i DN i veckan, i Klas Åhlunds studio, vilket naturligtvis innebär att även Teddybjörnarna sthlm använt densamme. Har själv pillat på en på Jam tror jag det var.

Vet hon hur en sådan funkar... :rolleyes:

Juno-6 är en grym synth. Tyvärr är den lite ovanlig på begagnatmarknaden.
Lite som Yamaha SY-1 som jag försöker få tag i just nu.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-07-24 00:34

Hmmm...jag pillade på en när den kom...är lika oimponerad av den nu som då...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-24 01:06

Jag hade en Juno 60 och älskade den, men den såldes då jag hade den i en MIDI-fierad tid. Samplade mkt ljud från den dock. Sedan fick jag chansen tillbaks till soundet på nytt i och med en Juno 6 långt senare, köpte den billigt av en "gubbe i skogen", 1300:- fick han har jag för mig. Men oj, den var skitsnygg och i superfint skick... men SÅ tråkig. Just att man inte kan lagra ljud, kändes faktiskt helt värdelöst. Och som grädde på moset så skulle det kostat typ 4000:- att kunna styra den via MIDI. Så nej, Juno 6 ger jag inte mkt för. En Juno 60 - ja, det är en av de roligaste subtraktiva polysyntarna - om priset är rätt. Och gärna om den då försetts med MIDI. Något man trots allt gärna vill ha tycker jag. Att programmera upp ett gäng ljud är ju vad man vill kunna göra. Helt klart. Om vi däremot tar en simpel monosynt, missförstå mig rätt, typ Minimoog eller Pro One, så är det helt OK med icke-programmerbarhet (= att kunna lagra sina ljud). För med en monosynt är det mer för mig så att jag rattar in en schysst bas och använder den en låt igenom. Nästa låt får en ny bas, simpelt och kul. Med polysyntar kan man göra så mkt annat, där vill jag absolut kunna bygga upp ett litet ljudbibliotek. Så tänker jag iaf.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 01:10

Jag håller fullkomligt med där, Juno60 var den första riktiga synth jag köpte, hade otrolig nytta av den både live och i studion under många år, sålde den i ett svagt ögonblick under en svart period i mitt liv då plånboken var tom. Köpte en igen senare i livet, fick den renoverad och helt genomgången, satt i kentonmidi och monterade chassikontakt för ström istället för fast kablage. Tyvärr blev den stulen ur sin holmberg som låg i en replokal som var låst, bandet som repade i lokalen var inte mitt band, och ingen "hade en aning om " var synthen tagit vägen ... kul...

en dag ska jag ha en igen när jag har lite mer plats för en sådan best, funderade ett tag på att köpa en kentonmidifiera och racka den rackaren....

---

"du är aldrig tuffare än din juno60"

Jag har haft en Juno-6 i början av 90-talet. Körde arpegiatorn i fedesync ihop med min Sequential Circuits Tom. ..

Tyvärr bytte jag bort den mot en kompis Polysix...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 04:25

HEHE Polysix hade jag oxå en, men jag skruvade isär den för jag skulle fixa nåt minns inte vad.... sen fick jag sälja den isärskruvad till en polare efter lååååång tid som den legat under sängen isärskruvad....

---

"du är aldrig tuffare än en hopskruvad polysux"

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-09-22 05:57

Souvlaki: Såg faktiskt er när ni spelade på Parkfestivalen. Är ju gammal Oskarshamnare och har själv spelat på den festivalen 2 gånger, trevlig liten festival. Minns att jag tyckte ni var bra, och att ni lät lite åt Placebo-hållet tror jag.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-23 16:18
Ursprungligen av indigo:

Souvlaki: Är ju gammal Oskarshamnare och har själv spelat på den festivalen 2 gånger, trevlig liten festival.

det var faktiskt kul att stå på scenen med dig indigo. även att det blev konstigt i början...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-23 20:12
Ursprungligen av leere:

det var faktiskt kul att stå på scenen med dig indigo. även att det blev konstigt i början...

konstigt?

Dessa namn anger Vintage Synth som användare av ärevördiga 6:an
Nick Rhodes of Duran Duran, Enya, Sean Lennon, Sneaker Pimps, Vince Clarke of Erasure and Banco De Gaia.

Jag har en, det är en helt galet grym synt, låter fetare än juno-60an, och även om man kan tycka det är drygt att det inte går att spara patcher på den, så blir det efter ett tag lite av charmen, den är ju helt proppad med sköna ljud som man lurar fram lite då och då.
Om nån är peppad och har ett vettigt pris så är min till salu dessutom, ska flytta och behöver pengarna. PMa isåfall...

  • Medlem
  • 2005-10-22 22:53
Ursprungligen av martin wijk:

Jag har en, det är en helt galet grym synt, låter fetare än juno-60an, och även om man kan tycka det är drygt att det inte går att spara patcher på den, så blir det efter ett tag lite av charmen, den är ju helt proppad med sköna ljud som man lurar fram lite då och då.
Om nån är peppad och har ett vettigt pris så är min till salu dessutom, ska flytta och behöver pengarna. PMa isåfall...

Ursäkta, men vad gör att en juno6 låter fetare än en 60????? Är ju exakt samma maskin ??? :kaaaka!:

Juno 60 är fruktansvärt prisvärd smör och bröd analog!(saknar min nått fruktansvärt)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 01:53

Kan vara att martin vid test mot j60 upplevt att dom låter olika, men det har nog mer att göra med slitage ålder etc. har haft 2 j60 i min ägo, och jobbat med flera olika båda j6 o j60 ... det är synthar med väldigt individuell karaktär per exemplar om du frågar mig...

Min första hade snälla filter, den andra var mycket råare...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-23 12:15

Kan det inte vara så att 6:an utan minnen inte har så otroligt lågupplösta reglar som 60:n och då upplevs låta bättre när man skruvar på ljuden?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-23 12:34

Exakt !

L

1
Bevaka tråden