ibland bara kör jag fast tycker jag, oftast är det för att jag är lat och ägnar alldeles för mycket tid åt att sitta o dregla över nåt snyggt ackord eller riff som jag kommit på...
men det räcker ju inte riktigt med detta dårå
superviktigt är ju bas-slingor (synthbas that is) i all typ av elektronisk musik, mina favoriter har ju alla fantastiska bas-parter, New Order, DM, Erasure för att nämna nåra...
några gånger har jag själv lyckats med att få till den dära perfekta (nåja grymma i alla fall) bas-pumpen som bara är underbar och lagom enformig (läs: ganska jävla enformig)....en upptäckt gjorde jag nån gång i våras då jag fixade till en bas-slinga, säkert halvt av misstag (kommer inte ihåg riktigt) och jag använde exakt samma basslinga, samma toner o allt över nästan hela låten, det funkade skitbra och jag tyckte att jag hade kommit på DET...
men nu tycker jag hela tiden att jag kör fast vid just basen...hur arbetar ni andra snickrare av elektronisk pop eller närliggande med nämnda part. vilken ordning och så...själv brukar jag försöka börja med ett beat och sen spela juste bas till, men bäst resultat tycker jag att jag får om jag börjar med att knacka in en massa bastoner för att sedan plocka bort för att få till en läcker rytm...
avslöja hela eller halva eller kanske 5% av era hemligheter om ni vill, det vore kul att höra
/Johan