Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthbas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ibland bara kör jag fast tycker jag, oftast är det för att jag är lat och ägnar alldeles för mycket tid åt att sitta o dregla över nåt snyggt ackord eller riff som jag kommit på...

men det räcker ju inte riktigt med detta dårå

superviktigt är ju bas-slingor (synthbas that is) i all typ av elektronisk musik, mina favoriter har ju alla fantastiska bas-parter, New Order, DM, Erasure för att nämna nåra...

några gånger har jag själv lyckats med att få till den dära perfekta (nåja grymma i alla fall) bas-pumpen som bara är underbar och lagom enformig (läs: ganska jävla enformig)....en upptäckt gjorde jag nån gång i våras då jag fixade till en bas-slinga, säkert halvt av misstag (kommer inte ihåg riktigt) och jag använde exakt samma basslinga, samma toner o allt över nästan hela låten, det funkade skitbra och jag tyckte att jag hade kommit på DET...

men nu tycker jag hela tiden att jag kör fast vid just basen...hur arbetar ni andra snickrare av elektronisk pop eller närliggande med nämnda part. vilken ordning och så...själv brukar jag försöka börja med ett beat och sen spela juste bas till, men bäst resultat tycker jag att jag får om jag börjar med att knacka in en massa bastoner för att sedan plocka bort för att få till en läcker rytm...

avslöja hela eller halva eller kanske 5% av era hemligheter om ni vill, det vore kul att höra

/Johan

• Medlem
  • 2005-07-23 21:48

Jag satt själv och fick lite lätt ångest i studion i dag. För min egen del brukar det bli bäst om jag låter det vara enkelt och monotont. Det kan ju bero på bristande musikalitet iofs... Ett sätt att få lite dynamik i en monoton slinga utan att det börjar låta larvigt är att jobba med velocity för att lägga accent på vissa toner.

Styr gärna filtrets cutoff med velocityn.. det brukar liva upp stämningen lite

ja absolut Volantiz, det är snyggt och det är en av anledningarna till att jag tycker det är roligare att göra basgångar med min microkorg jämfört med casio cz-5000 som egentligen kan åstadkomma rätt coola basljud, men den saknar ju filter dårå

Mario: jag läste förut nånstans att (das) "man(n)" generellt jobbar med att sätta velocityn högre i början och slutet av en takt/pattern/runda, detta verkar ju klart som korvspad när man läser det, men jag har inte medvetet jobbat så (kanske omedvetet) men det är nog juste

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-24 01:15

Steg nummer ett tycker jag är att alltid ha ett öppet sinne och inte falla till förenklingar i stilen: "så här gör man en schysst syntbas, per se, alltid". Till vissa låtar kan en akustisk bas kännas grymt rätt, till vissa behöver man 3 subtraktiva osc och chorus... men gör annorlunda varje gång. I alla fall mentalt. Om sedan lyssnare alltid tycker det låter likadant är upp till dem lixom, du har iaf gått igenom din process där du inte alltid gått efter exakt samma typ av sound.

Men visst - ska jag nämna min absoluta favvobas så är det helt klart en Minimoog *så* som den använts i produktioner av Stevie Wonder, Earth, Wind & Fire, Michael Jackson (Thriller! SHIT!!! FÖLJ basen genom hela låten, den är livespelad... helt j-a fucking...), Scritti Politti (Small Talk! Sugar & Spice... Shit, lyssna in basen), Janet Jackson (något spår på en av 90-talsplattorna har en underbart levande mini).

• Medlem
  • 2005-07-24 01:35

Håller med Volantiz, att velocity-styrt filter kan blåsa nytt liv i gamla trötta basljud. En perfekt synth för just detta är (inte helt otippat) Yamaha DX7, och som sann old-school synthare så har jag givetvis en sådan i min arsenal...

Jag brukar gilla att kombinera två basljud med varandra, fast inte som ett "layer". Utan dom får spela två olika sekvenser, fast i samma ton så att dom möter varandra... det tycker jag brukar bli bra för det mesta.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-24 01:51

Prim-oktavbasgång über alles. Använder mig en del av genomgångstoner i basen, känns lagom avslappnat och sticker ut tillräckligt utan att störa melodin.

När jag gör trance brukar jag göra en bas som är lite konstig i rytmen. Jag kom på det av en slump. Jag slog in lite toner som jag sedan editerade. Jag fick det inte att funka hur jag än försökte och tänkte kasta skiten. Men då slog jag på bastrumman som låg på varje fjördedel. Då insåg jag att basen och bastrumman jobbade skitbra ihop.

1
Bevaka tråden