Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmabyggt Jupiter 4 CV/gate-interface är klart!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-25 13:00

Förra veckan fick jag äntligen tid att sätta mig ner och bygga det CV/gate-interface till Roland Jupiter 4 som jag tror att jag har nämnt här på 99musik tidigare under året(?)

Eftersom jag själv tycker att det är väldigt kul när folk dokumenterar de grejer de bygger så att man själv kan försöka sig på det så satte jag av en dag för att dokumentera bygget också.

Artikeln med schema, bilder och byggbeskrivning finns här:
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/JP4_cv/

Det är möjligt att denna artikel flyttas senare, men jag får försöka komma ihåg att lägga in den nya adressen här i så fall.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-25 13:13

Oj, jag fattar inte hur folk bara kan bygga ihop en massa skittuffa prylar? Själv är jag född med lödkolven mitt i handen och kan ingen el alls. Är alla synthentuiaster utbildade elektriker?

Älskar att du dokumenterat det! Fler borde gör på det viset när dom bygger ihop saker.

• Oregistrerad
  • 2005-07-25 13:18

Thomas Kahn: Jättefint! Riktigt snyggt faktiskt. Kul att se bilder från tillverkningen. Vågar man fråga hur mycket kalaset gick på?

Indigo: Kan ingen el jag heller. Sitter och velar om jag ska köpa en Kenton Pro Solo men nojar mig över el-adaptern och annat trams...

• Medlem
  • 2005-07-25 13:23

Snyggt jobbat Thomas! JP4:an i studion används för sällan just för att man måste "spela" på den. Det här kanske vore något att fundera på.

Också impad! Själv faller jag in under skaran "vad är en lödkolv"?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-25 13:32

Wanted!

Ljudexempel på rapidprogrammerade 16-32-64nd-sequencerorgasmer skickade till JP!

• Oregistrerad
  • 2005-07-25 13:43
Ursprungligen av PF:

Wanted!

Ljudexempel på rapidprogrammerade 16-32-64nd-sequencerorgasmer skickade till JP!

Ska försöka komma ihåg att testa det nästa gång jag kommer till studion. Vore kul att höra hur den låter om man tokmatar den med 64-delsnoter.

• Oregistrerad
  • 2005-07-25 13:40

Tack allihop!

Jag har ingen som helst utbildning i elektronik, men jag har köpt och lite böcker, kollat på massor av webbplatser, lött ihop några syntkit och så har jag alltid SAS-listan att fråga.

Detta var ett bygge som var mycket billigt. TL084 kostar 6-7 kr styck, jacken runt 4 kr styck, de två 10-trådarskablarna kanske gick på 10-15 kr styck(?) och så en ratt för ett par spänn. Resten var antingen saker som jag har hemma (experimentkort, sladd etc.) eller "skrot" som jag har återanvänt.

Det som kostar är dels min tid (tvåbarnspappa) och så MIDI -> CV konverteraren (Pro-2000). Tror att jag gav ett par hundra pund för den, men den kan å andra sidan användas för att styra fler syntar än bara Jupitern.

Jag gjorde en liten experimentlåt med Jupiter 4, ProOne, en Korg DDD-1 för trummor och så Futureretro 777 som ligger och surrar lite i bakgrunden:

http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/Jupiter_4_experiment.mp3

Det är bara en 48 sekunders snutt, ingen färdig låt, men jag bara älskar att få med Jupiter 4:an i matchen.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-07-25 13:54

Klart imponerande jobb!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 14:09

Du borde fixxa en snygg logga att sätta på den och sedan sälja den på nätet eller nåt. Den ser bra gjord ut från bilderna iaf.

• Medlem
  • 2005-07-25 15:03

Snyggt jobbat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-25 15:24

Kollade din sida nu, snyggt! Oerhört detaljerad sida, snyggt jobbat i kvadrat!

• Oregistrerad
  • 2005-07-26 13:34

Den ser helt okay ut för att vara ett hemmabygge av mestadels återanvänt skrot, men den ser inte så fabriksmässig ut när man ser den på riktigt.

PF: Hur blev det? Sålde du din Jupiter 4? Om inte så är kanske detta ett projekt att satsa på. Jag finns ju till hands om du har frågor eller så.

En stor del av pillet är om man vill ha en löstagbar kabel som jag har gjort på min. Om man skippar det slipper man allt meck med att ansluta kontakterna. Först ska varje kabel skalas, förtennas och lödas fast på pinnen i kontakten. I andra änden ska 18 kablar skarvas ihop och sedan på med krympslang. Och detta ska göras på två ställen: i boxen och i synten. Tålamodsprövande...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 14:18

Sålde min, tyvärr.

1
Bevaka tråden