Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-25 13:38

Har upptäckt en död pixel på min laptop. Finns det något man kan göra åt saken, eller är det bara att leva med det? Bör tillägas att den funkar med väldigt ljusa färger, men med mörka färger blir pixeln röd.

Mvh// Indigo

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-25 13:52

Det får du troligen leva med. Om det finns döda pixlar, så måste hela skärmen bytas, så frågan är om det räknas som ett garantifel eller inte... Kolla på tillverkarens hemsida eller ring och fråga angående pixelpolicy. Vissa har 0-tolerans (väldigt sällsynt), medan andra tillåter förhållandevis många fel...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-25 14:05

Eftersom den är köpt begangnad, så garantierna väldigt begränsade. Googlade lite och hittade en som påstod att man kunde "massera" bort döda pixlar? Är det bara rappakalja, låter lite riskfyllt?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-25 15:18

Visst kan du försöka... Det enda du riskerar, är att allt annat runt den döda pixeln skadas...
Jag tror inte att man kan få bort en död pixel på något mer eller mindre fantasifullt sätt, eftersom det rör sig om ett elektriskt fel...

Det blir nog till att leva med. Mina föräldrar råkade ut för detta på sin nya laptop. Jag kämpade frustrerat med alla dess möjliga hot om att få byta ut den, men det blev tvärstopp hos försäljaren/supporten/tillverkaren. De hade 2st döda pixlar. Så deras alternativ blev till att vänja sig. Tyvärr.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-25 16:53

Surt

Hittade en död pixel på min laptop härom dagen. Men what the heck, den är så jäkla liten, alltid har man fjorton dammkorn som stör mer på skärmen, enda skillnaden är att den här inte går att flytta på.

Jag har en död insekt under min skärm ... den kröp visst in där en varm sommardag på jobbet. Lite jobbigt faktiskt - men den är också väldigt liten. Hoppades på att den skulle ta sig ut på egen hand när jag stängde av maskinen, men icke ... så klaga lagom

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-25 17:19

Jo, hur illa man än har det så finns det alltid någon som har det värre

  • Medlem
  • 2005-07-25 18:38

Faktum är att tillverkare är mycket svårövertalade när det gäller pixelfel på deras skärmar. Jag jobbar lite extra på en stor hemeletronikkedja och vi har fått avslag från tillverkare på så mycket som 10 pixlar eller fler, inom garantitiden... Beror på vilken färg dom döda pixlarna har, hur många det är inom samma område, exakt vart på skätmen området är o.s.v... det är helt galet...

OBERFUNK... jag vill se en skärmdump på din skärm-insekt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-25 22:43

Jag har inte en enda död pixel. Bara så att ni vet...

Fick en på min Samsung Syncmaster 172v men den fick jag bort med lite försiktig "massage"?!! (Jag tryckte lite lätt på stället så försvann den helt enkelt..)
Antagligen så hade jag en j-a tur bara men ändå......

1
Bevaka tråden