Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FL Studio vs Reason

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 13:40

Jag vill börja göra elektronisk musik på min dator men jag vet inte vilket program jag ska testa. Jag har funderat mest på FL Studio och Reason eftersom det är de jag hört mest om. Vad är skillnaden på dem? Är de bra till olika saker?

Är dessa de två bästa programmen att börja med eller finns det någonting annat som är bättre?

Tack för hjälpen (på förhand).

  • Medlem
  • 2005-07-26 13:47

Ptja, beror ju på vad man vill göra. Själv använder jag Cubase och Cooledit. Med tanke på programmen du nämnde kanske det inte är vad du är ute efter, men du specifierade inte vad du har för krav, så det är lite svårt att säga...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 13:53

Jag är inte helt säker på vad jag har för krav eftersom jag aldrig använt musikprogram innan. Jag vill börja göra musik bara och få reda på skillanden mellan de här programmen eftersom jag hört många som använder de båda.

  • Medlem
  • 2005-07-26 14:00

Tja, till att börja med. Hade du tänkt använda enbart mjukvara? Är du beredd att skaffa lite plugins till programmen eller vill du ha "allt i ett" redan från början?

Dom jag nämnde låter inte alls av sig själva, så att säga. Det gör ju däremot Reason (och tror även FL gör det men jag har aldrig testat). Reason har många anhängare här fast jag skulle nog hellre rekommendera Ableton Live som jag tycker är mer inspirerande att jobba med. Om du är ute efter en allt-i-ett-lösning, d.v.s....

Tror inte att du skall stirra dig blind på vad man kan göra för musik i de olika programmen.
Med lite påhittighet och fantasi kan du nog skapa det mesta i musikväg (kanske inte stora symfonier dåra) med både Reason och FL Studio. Tror snarare det är hur du arbetar i de olika programmen som du bör fokusera på. Iom att du skriver att du är en nybörjare så är det bara att ladda ned och testa de olika programmen för att se vilken du finner mest tilltalande. Tyvärr är Reason demots 20 min alldeles för kort tid för att man skall vara nöjd. Så fort man sätter igång och börjar experimentera så flyger tiden iväg. Men som sagt testa och lek runt i de båda så finner du nog svaret på dina frågor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 14:20

För mig: Kom igång och gjorde en låt i Reason direkt, på en gång, utan knussel.
Drog igång FL Studio: Snyggt gränssnitt, fattade ingenting alls, tröttnade.

Jag skulle också rekommendera att plocka hem demoversionerna och testa. Både Fruityloops och Reason har sina anhängare, och är fullt kapabla till professionella resultat, så det handlar mer om vilket gränssnitt du kommer bäst överrens med.

Jag har inte använt FL (använder Mac), men Reason verkar vara mer polerat och sammanhållet, och med mer medföljande ljud. Å andra sidan är det ett mer slutet program - det är krångligare att spela in vanliga audiospår, och det går inte att använda externa pluggar utan att gå omvägen via andra program. Men, som sagt, det är mycket en smaksak.

Ableton som krank nämner är också ett alternativ, men där följer det inte med alls lika många pluggar. Det finns å andra sidan en uppsjö av gratissyntar, men det är kanske inte det första man vill börja leta efter som nybörjare.

Tracktion kan också vara värt att kika på. Mer inspelningsorienterat, men lättjobbat och kraftfullt och med ett lågt pris. Eftersom det har Rewire kan man slava Reason till det, om man väljer det programmet och vill spela in ljudspår.

Mer exakt vad för slags elektronisk musik har du tänkt att göra? Techno, house, triphop, idm, syntpop? Med eller utan sång? Med eller utan "vanliga" instrument?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 14:44

Technoaktigt, melodiöst kan man väl säga i stil med artisterna på t.ex skivbolaget Kompakt eller så. Jag kommer nog vilja kunna använda mig av sång också ibland men mer sällan "vanliga instrument" för jag spelar mest klaviatur ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 14:48

Bägge programmen gör vad du vill göra, så det är testdags

Ursprungligen av PF:

Bägge programmen gör vad du vill göra, så det är testdags

Jag håller med PF till 100%. Folk kan överösa dig med info om deras personliga upplevelser men eftersom du inte har någonting att fästa detta vid så hjälper det dig inte. Testa först och fråga sen.

har inte föjlt tråden så noga. men jag kör själv med Reason. Har kört FruityLoops en gång i tiden. Men det "kändes" inte rätt.
Reason kändes väldigt motigt i början, men trägen vinner och nu kan jag inte leva utan det. Får du rätt "skruv" på FL så kan du få ett riktigt bra ljud ur det! Fråga Westerberg här på forumet:D

Men det finns inga genvägar, det är bara att sätta sig vid datorn, och leka leka leka/jämföra och experimentera!

Lycka till!

Sång är meckigare att få in i Reason, men annars borde vilket som funka. Kika på Ableton Live också, det kan nog också passa! En fördel med det och FL är att det går att använda externa pluggar, tex för kompressorer med schysst pump. Nu har jag inte kollat in Reason 3 särskilt mycket, men tidigare imponerade inte effekterna särskilt mycket på mig.

jag har använt FL i ett par år, men har nu införskaffat Reason, riktigt kul är det med ett (för mig) mycket mindre irriterande gränssnitt, ingenting som gömmer sig bakom nånting annat bland annat

sen gillar jag verkligen soft-syntharna som finns i reason, men framförallt är min uppfattning att det går mycket fortare att komma igång

/Johan

Tja, Reason fick mig att inse att mjukvarusynthar kan vara riktigt bra och roliga. Speciellt roligt blir Reason tillsammans med Cubase (eller liknande), då får man den kontroll man behöver, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 18:04

jag har ju använt båda en hel del så:

FL: Fördelar: kör VSTpluggar, dvs du kan använda hela VST-paletten av mjuksyntar & effekter utöver det som kommer med FL. Den inbyggda samplern+stepsequencern är något av det bästa som finns för elektronisk trum&rytm-programmering. Har även audiospår nuförtiden. Förnämlig beatslicer.

Nackdelar: Lite mystiskt gränssnitt som kan vara lite svårt att komma igång med, flyter dock ganska bra efter att man förstått hur det hänger ihop. två skärmar är rekomnenderat, att arrangera i fruityloops är lite sisådär enligt mig, man klickar pluppar i ett rutnät.

reason: Förelar: Snabbt och enkelt att komma igång med, DrRex-manicken är en grymt smidig beatslicer. Bra sequencer

Nackdelar: Lite begränsat ljudmässigt, har ingen audioinspelning eller audiospår, sådan måste sköts via samplern viket kan bli lite bökigt. du är begränsad till enbart de syntar och effekter som finns i reason, Åsikterna går väl isär om kvaliteten syntarna, min uppfattning är att subtractor är en bra allroundsynt som dock låter ganska kallt och digitalt, Malströmsynten är bra på att låta ovanligt. Ljudbanken som följer med reason är ok men inte mer enligt mig. Orkesterbanken försår jag inte direkt vitsen med... är det verkligen någon orkestralkompositör som använder reason?

ta en titt på orion och cakewalks project 5 oxå.

FrutityLoops har väl ingen audioinspelning heller? Kanske nya verisionen har det...vad vet jag=)

Det är som Fredrik_e säger om Reason; det är begränsat...Och ja, det stämmer bra. Men i mitt fall är den begränsningen något som utmanar mig när jag gör musik. Det gillar jag. Själv använder jag knappt Malströmen, tycker den är för udda, men den har bra filter som man kan tuta genom signaler! NN19 samplern är guld! Svinlätt att använda, ladda en sampling (typ ett ackord), som man styr med Matrixsequensern, på med lite delay...Ratta filtret, lägg en smörig baskagge i ReDrum och vips, du är i himmelriket! (enl. min ringa mening)

Men som jag sa från början, testa båda, och känn efter! Det kan "tyvärr" ta några år förrän du känner att du har hittat "ditt" program=) Eller inte, det kanske tar 5min...vaaad vet jaaag

  • Medlem
  • 2005-08-05 02:24

Jag har suttit med FL Studio i ett par år och det är oslagbart (om vi inte kommer till audio). Dom nyare versionerna kan spela in audio, men gränssnittet är inte anpassat för det och det känns fel att spela in audio. Men du kan ju använda FL Studio som en rewireklient till Cubase så har du audio!

Jag sitter ibland i Reason också, men jag får aldrig grepp om gränssnittet, det sitter inte i fingrarna så att säga. Om du lär dig FL Studio går det snabbt att snickra ihop något

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 04:10
Ursprungligen av VCO:

Jag har suttit med FL Studio i ett par år och det är oslagbart (om vi inte kommer till audio). Dom nyare versionerna kan spela in audio, men gränssnittet är inte anpassat för det och det känns fel att spela in audio. Men du kan ju använda FL Studio som en rewireklient till Cubase så har du audio!

Jag sitter ibland i Reason också, men jag får aldrig grepp om gränssnittet, det sitter inte i fingrarna så att säga. Om du lär dig FL Studio går det snabbt att snickra ihop något

Om han säger sanning, så fixa cubase eller någon annan master, sen ska du se att reason bjuder på lika stora knappar som FL med en tempo knapp på alla seqvenser extra....

I FL spinnar alla maskiner i samma regim, medans en Matrix i reason kann vara i 1/16t medans en redrum är i 1/128

och det är ballt sen, FL kann köra VST.... det kann vilken reason master som helst göra.

i mitt huvud står valet så här:
tycker du om att färglägga stora fyrkanter som tempo latcho..... ja då kommer reasons redrum kännas begränsad gämnfört med FL.....

gillar du att göra olyckor pilla med synthar utan att vara rädd för den farliga kortslutningen, färglägga fyrkanter och latcha ignorant savant midi wizard...
REASON.....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 04:05

kanske är sagt... men det ör dummt att sätta FL i jänförelse med reason. då reason ör ett äckta slav programm....

har du FL.. kann du synca reason externt till det.....

kolla in FL.... om du gillar att skriva på synthar kommer du nog vilja koppla in reason

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 04:15

vaaaa vet jaaaag, annars än att alla vet bättre än mig. det är bara jag som vet bättre än dom andra.

FL Studio är mitt favoritprogram alla kategorier. Ovärderligt snabbjobbat för att trixa till groove, ljudlekar, loopskapande. Kör alla vst/dx-pluggar, externa MIDI-källor, fiffiga funktioner som micklar med timing och skapar ett grymt sväng. Helt enkelt oslagbart för dansmusik.

Men när det ska arrangeras och göras låtar blir det mindre skoj. Och gränssnittet är väl inte det vänligaste, men det går fort att komma in i det. På den punkten är Reason och FL ganska jämbördiga.

Mitt tips: gör loopar i FL och skaffa valfri audio/MIDI-sequencer för arrangemang och inspelning av akustiska saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 15:41

glöm allt vad alla har sagt, kör buzztracker!

www.buzzmachines.com

1
Bevaka tråden