Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creatives nya X-FI ljudkort för musik???

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-28 02:02

Creative släpper snart sitt nya ljudkort X-FI som tydligen är något i hästväg!

Frågan är om det kommer att säljas som musikljudkort också(E-MU)???

Kortet skall tydligen inte belasta datorns processor, vet ej hur mycket ett vanligt ljudkort belastar men det kan ju aldrig skada med lite extra kraft över!

Tydligen skall ljudkvaliteten vara helt enorm jämfört med tidigare ljudkort, intrerssant att testa när det finns i handeln!

Eftersom Creative äger E-MU så kan man ju hoppas på att de kör med drivrutinerna från E-MU, så man kan använda det till softsynthar o dyl, men vem vet?

Kanske kommer ett kort med samma teknologi fast med E-MU:s logga på senare i år?

Spännande är det i alla fall!!!!

Creative utvecklar och släpper allt som är till för musiker under EMU-loggan. Creatives egna profil är helt inriktad på hemdatormarknaden.

"Kortet skall tydligen inte belasta datorns processor"

Det var någon sida som gick ut med ett par rakt igenom falska påståenden om sådant. Fler kanske har gått i samma spår. Räkna inte med några urhäftiga funktioner för musiker. Däremot så har de utvecklat vidare deras hårdvaruaccellerering som är väldigt användbart för spel. Det verkar även som att de lagt ner en massa tid på att utveckla deras lilla "mastringsdel" i kortet som iaf tidigare legat på både in och utgångarna för att snygga upp ljudet. Drivrutinen kommer antagligen belasta datorns processor minst lika mycket som t.ex. emus (som iofs inte har någon drivrutinsutveckling de direkt kan skryta om).

"Tydligen skall ljudkvaliteten vara helt enorm jämfört med tidigare ljudkort, intrerssant att testa när det finns i handeln!"

Tydligen så verkar nästan alla tro att man kan "se" hur bra ljudkvalitet det har genom att titta på siffror. Upplösning osv säger inte särskillt mycket om ljudkvaliteten i praktiken.

"så man kan använda det till softsynthar o dyl, men vem vet?"

Det kan man även sedan tidigare.

"Kanske kommer ett kort med samma teknologi fast med E-MU:s logga på senare i år?"

EMU's kort ser redan jättebra ut på papper. Och varför anpassa de korten för EAX osv?

  • Medlem
  • 2005-07-28 10:41

Jag läste på Creatives egna hemsida om det att kortet inte skulle belasta processorn, konstigt om de skulle våga ljuga om något sådant?

Ljudkvaliteten har verifierats av div tester tex Tomshardware mfl.

Jag tror och hoppas att dettas kommer att yngla av sig till E-MU!!!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-28 12:01

Fast vad vet Toms Hardware om musikhårdvara?

  • Medlem
  • 2005-07-28 12:13

De vet säkerligen ingenting om musikhårdvara men de vet ju vad bra ljudkvalitet är!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 14:07

Vad det inte creative som påstod att deras ljudkort kunde få mp3or att låta lika bra som 24 bitars okomprimerat genom att på nåt intelligent sätt återskapa alla information och mer som förvunnit i kodningen

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 22:48

Creative är, och kommer alltid att vara, ett satans otyg som endast duger till systemljud och spel!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 23:34

Classic; Korrekt!

Classic & Platon: det där är inte sant.

Jag har både ett M Audio Audiophile och ett Creative Live! II (med kx Projects ASIO-drivisar) i min hemdator. Och jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Tvärtom är Creative-kortet stabilt, har låg latency och har dessutom en 16MB Soundfont-sampler inbyggd. Plus dedikerad hörlursutgång och en nästan acceptabel mic-ingång. Helt OK för ett 5 år gammalt amatörkort.

För studiobruk duger det inte riktigt, men för att köra softsynthar och göra spontaninspelningar hemma funkar det finfint.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 18:32
Ursprungligen av sawtooth:

Classic & Platon: det där är inte sant.

Jag har både ett M Audio Audiophile och ett Creative Live! II (med kx Projects ASIO-drivisar) i min hemdator. Och jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Tvärtom är Creative-kortet stabilt, har låg latency och har dessutom en 16MB Soundfont-sampler inbyggd. Plus dedikerad hörlursutgång och en nästan acceptabel mic-ingång. Helt OK för ett 5 år gammalt amatörkort.

För studiobruk duger det inte riktigt, men för att köra softsynthar och göra spontaninspelningar hemma funkar det finfint.

Jo, jag står fast vid det jag skrev och "att köra softsynthar och göra spontaninspelningar" faller väl under de kategorierna jag nämnde...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-29 19:25

Jag sitter på ett audigy, har egentligen ingen anledning att byta förutom att få fler kanaler in/ut. Som sågen skrev, creatives kort funkar fint för att köra softsyntar och spela in sång hemma.

"creatives kort funkar fint för att köra softsyntar och spela in sång hemma."

Mjukvarusyntar går inte igenom kortet annat än när du skickar ut signalen till högtalarna (om du inte skickar ut och in signalerna till externa effekter eller liknande).. så det blir helt opåverkat av vad för ljudinterface du har. Sången däremot.. går även att spela in via min halvkassa digitalkameras inbyggda mic.. men resultatet är inte så imponerande.

Kortfattat: Creatives ljudkort bråkar med signalerna. De går ofrivilligt genom olika algoritmer för att "snygga till" ljudet. Det ser jättefint ut på specarna.. men går stenhårt emot jakten på "det perfekta ljudet".

Volantiz: det där hade jag ingen aning om.

Var appliceras de där algoritmerna? Vid A/D-omvandlarna? Och vad är det för algoritmer? EQ-prylar, stereobreddare eller såna där skumma enhancer-grejer som sitter i sunkiga stereo-system? Kan man påverka dem på något sätt?

Men som sagt: jag hör ingen märkbar skillnad mellan Audiophile och Creative Live!. Förutom då att jag inte kan spela in sång alls med Audiophile utan extern förstärkning...

Naturligtvis kan inget av dessa kort konkurrera med proffskort som är 3,4,10 gånger dyrare, men det är det väl ingen som förväntar sig heller?

"Var appliceras de där algoritmerna?"

I samband med omvandlarna kan man väl säga.. precis efter omvandlingen antar jag. På ingångarna sitter någon typ av limiter och antagligen lite annat som jag inte kommer ihåg nu. På utgångarna nu så vet jag inte riktigt.. men med tanke på vad de skriver så är det väl på ett ungefär nåt i stil med en behringer dualfex/tc finalizer där. Jag har inte suttit vid någon dator som kör de nyare modellerna av korten.. men iaf förr så har det inte gått att stänga av. Jag tror inte att det går nu heller. De sitter där för att de helt enkelt ska låta "bättre". Jättebra om man använder det enbart till att lyssna på musik, se på film eller spela spel.

"Naturligtvis kan inget av dessa kort konkurrera med proffskort som är 3,4,10 gånger dyrare, men det är det väl ingen som förväntar sig heller?"

Nä, det är ju klart.. men nu finns det kort för ungefär samma pris som man bör höra större skillnad mot på inspelningarna. T.ex. ESI Juli@.

Nej, det är klart att utvecklingen går framåt. Och naturligtvis ska man välja det kort som ger bäst ljud för de pengar man vill/kan betala.

Hur det är med Creatives "ljudförskönande" algoritmer känner jag inte till, men såvitt jag förstått så är exempelvis hårdvaran i Live! och Emu APS identiska. APS var på sin tid ett ganska dyrt semiproffskort. Om Creative nu lagt till sina trixiga algoritmer så är det ju trist, men som sagt ingenting jag märkt hittills.

Jag bara menar att det är lite snorkigt att fnysa åt billiga, fungerande prylar som faktiskt gör ett OK jobb för ytterst lite pengar. Jag vet inte vad ett begagnat Live!-kort kan kosta idag (2-300:-?) men jag vågar slå vad om att bättre kort får man inte för de pengarna. Naturligtvis förutsatt att man kör med ASIO-drivers.

Ursprungligen av sawtooth:

Hur det är med Creatives "ljudförskönande" algoritmer känner jag inte till, men såvitt jag förstått så är exempelvis hårdvaran i Live! och Emu APS identiska. APS var på sin tid ett ganska dyrt semiproffskort. Om Creative nu lagt till sina trixiga algoritmer så är det ju trist, men som sagt ingenting jag märkt hittills.

Jag har hört att ljudkortet i första iMacarna (de runda genomskinliga) var samma som i de tidiga Protoolsriggarna. Så visst, utvecklingen går framåt, men å andra sidan höjer man hela tiden kraven.

"snorkigt att fnysa åt billiga, fungerande prylar"

Javisst! Jag kör själv med en del riktigt billiga saker som jag tycker låter bättre än många gånger dyrare konkurrerande produkter. Det jag vill förtydliga här är att creative är ett företag som gör jättebra produkter.. MEN inte för musiker som vill spela in genom deras konverterare. Sådant märks extra tydligt när man använder datorn som oscilloskop t.ex.. vågformerna blir ibland helt skeva genom just creative-kort.

"(2-300:-?) men jag vågar slå vad om att bättre kort får man inte för de pengarna"

Stämmer bra det
Audiophile 2496 går väl numera för 4-500:- begagnat iofs. Inte mycket bättre det egentligen.. men det är iaf "rent".

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 15:05

"(2-300:-?) men jag vågar slå vad om att bättre kort får man inte för de pengarna"

Till och med gamla kort som endast kör med 16 bitar är att föredra. Då snackar vi väldigt billigt.

Som vanligt är det inte bitarna som avgör ljudet utan AD...

De som sitter i Audiophile 2496 är helt okej (de låter bra) fast de egentligen inte kan utnyttja de 24-bitarna på ett fint sätt.

Test på TH.se
http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/index.html

Den billigaste modellen verkar landa på strax över 1000-lappen. Den värsta modellen Elite Pro landar på cirka 4000.

Saxar lite:
"Elite Pro har Cirrus Logic CS4398 D/A-konvertrar (192 kHz, 120 dB) och en AKM AK5394 A/D-konverter (192 kHz, 123 dB)

PCI-kortet som används för de andra modellerna har Cirrus Logic CS4382 D/A-konvertrar (192 kHz, 114 dB) och en Wolfson WM8775-krets som inkluderar en mixer för fyra analoga ljudkällor samt en A/D-konverter (96 kHz, 102 dB)

Racket som medföljer Elite Pro använder TI Burr-Bron PCM1804 A/D-konvertrar (192 kHz, 111 dB). För hörlurar finns det en Cirrus Logic CS4392 D/A-konverter (192 kHz, 114 dB)."

Dock så nämns inte THD+Noise här. Det är ju det som faktiskt avgör i slutändan. Sen kan konverterare men "sämre" värden låta bättre. Man bör helst lyssna och jämföra.
Observera att de enkla modellerna "bara" stöder 96KHz inspelning.

1
Bevaka tråden