Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skaffa bärbar för klassisk musik

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag kan inget om datorer och vill inte lära mig något heller. Hur som helst så behöver jag skaffa en bärbar dator att använda i mitt kompositionsarbete, bl.a. att göra syntetiska utkast av orkestermusik, filmmusik etc, samt att göra proffsiga notationer i Finale. Jag vill också kunna använda den till att göra enklare inspelningar av akustiska instrument.

Det lutar åt en Mac PowerBook G4 12", för jag har hört mycket positivt om dem. Jag vill ha något som är stabilt och är kompatibelt med en lätt förståndshandikappad schimpans. Kort sagt, jag vill inte behöva lägga en klockcykel på att sätta mig in i datorn, jag vill bara ha den som ett musikaliskt verktyg.

Jag har dock växt upp med PC och Windows och kan om möjligt ännu mindre om Mac. Det enda jag använt på PC är Finale, Internet Explorer och Word.

Jag hade tänkt att köra Pro Tools för inspelning och mixning. Jag behöver också ett bra orkestersamplingsbibliotek och ett bra sequencerprogram.

Folk säger att PC är billigare, och att det finns ett mycket större produktutbud, men också att Mac är mycket enklare och stabilare.

Hur enkelt är det att flytta filer mellan PC och Mac? Om jag exempelvis gör en Finalefil på Mac:en och skickar den via email, kan den laddas in i Finale på en PC utan problem? Eller vice versa?

Om jag handlar något, var ska man handla? Jag har 10% rabatt på Apple Store. Var handlar man PC?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 18:41

Apple släppte en ny iBook-serie idag, som står sig extremt väl jämfört med nuvarande PB-serie.

  • Medlem
  • 2005-07-29 19:40
Ursprungligen av OlleBrabbarn:

Hej! Jag kan inget om datorer och vill inte lära mig något heller.

Vilken jävla inställning!

edit: skit samma.

Ursprungligen av Kloon:

Vilken jävla inställning!

Jag har samma inställning. Killen är ju uppenbarligen musiker och vill, som jag, bara att sakerna ska fungera. Jag startar min dator, klickar på Logicikonen, programmet öppnas, jag trycker Record och det spelar in. Så länge den gör det så är jag nöjd och mer behöver jag inte kunna om datorer.

Ursprungligen av OlleBrabbarn:

Hur enkelt är det att flytta filer mellan PC och Mac? Om jag exempelvis gör en Finalefil på Mac:en och skickar den via email, kan den laddas in i Finale på en PC utan problem? Eller vice versa?

Ja, det ar inga problem. Det gar aven att flytta filer fran Finale till Sibelius, vilket jag tycker att du borde overvaga att byta till, men dar kranglar det ofta lite. Att flytta fran Sibelius till Finale gar dock inte.

PF: jag har tittat lite på den nya iBooken och priset är ju onekligen lockande. Dock verkar prestandan vara lite i underkant om man som jag vill köra stora samplingsbibliotek, effekter och troligen också mjukvarusyntar (t.ex. Synful).

Om jag förstår saken rätt har iBooken ingen L3-cache alls och bara 133 Mhz systembuss. Går det att göra något åt detta? Folket på 99mac menade att avsaknaden av L3-cache verkligen sölade ner maskinerna. Samma sak verkar gälla 12" PowerBooken.

Hur är det med prestandan egentligen? Och hur mycket "mer maskin" får man om man går upp till en 15" PB?

Jag lyckas inte heller hitta några bra sidor där man kan kolla på bärbara PC:s och jämföra olika modeller (och priser). Det är ju betydligt enklare på Macsidan iom att det bara finns en tillverkare.

Finns det inga snygga bärbara PC förresten?

Öh...okej. Köp du en PB12" då och tro att den kan driva ett av dom stora samplingsbiblioteken. Lycka till :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-30 22:42

Det finns mycket snygga bärbara PCs, t ex Sony Vaio (Reality check här: http://b2b.sony.com/Solutions/category/notebooks). Acer Ferarri är också rätt nice. Men om du vill driva "de stora samplebiblioteken" så är det nog egentligen inte laptop du ska ha. En laptop förutsätter att man kan skala ned sin kreativitet till mindre CPU (=datorkraft)-krävande applikationer. Perfekt är t ex Reason (bägge), Logic Express (Mac), FL Studio (PC), Ableton Live (bägge)... osv.

Ska du skapa en sonat för 153 stråkar är det snarare en Dual G5-maskin / alt en vass P4-PC du ska satsa på. Stationär dator alltså. Egentligen inte "bara" för CPU-frågan utan även att en stationär dator kan ge dig så mkt som 5-10-ännu mer ggr större diskutrymme. Stora samplebibliotek ryms garanterat inte ihop med allt annat man vill ha på en liten laptophårddisk (maxstorlek ca 60-80-100 GB).

Vilken plattform du väljer är egalt, det är mer en fråga om smak / vana / etc. Jag trivs i bägge miljöer och ser för och nackdelar med bägge men tycker helt klart Apples bärbara mosar det mesta på den bärbara PC-sidan. (Varför? Tja, Apple har otroligt schyssta lösningar på i princip allt - design, stöd för nya tekniker som Bluetooth, DVDR, trådlöst internet osv... plus att det inte bara är tomma löften som i 90% av PC-annonserna man ser - utan att allt sånt verkligen funkar otroligt smidigt och bra). Förutom just Sony Vaio då, som faktiskt är rejält attraktiv, både design- och prestanda / f'låt - utrustningsmässigt.

Om man ser till de finaste laptops tillverkarna har att erbjuda just nu; låt säga PB 15-17" gentemot Vaio - så ligger dock Apple i lä just nu prestandamässigt. Men en Mac är alltid en Mac. Snart kommer nästa serie Powerbooks och då kommer "bärbar PC"-världen ligga i lä, prestandamässigt. Det är som Yin och Yang, utmanar / kompletterar / driver på varann hela tiden.

Tublenco: Hur menar du nu? Jag undrar ju bara vilken maskin jag ska skaffa. Varför tog du bort dina länkar? De var ju bra ju!

PF: Tack för tipsen! Vaion var riktigt tjusig. Var hittar man billiga PC-laptops?

Gällande Mac, om man bortser från de riktigt stora biblioteken, hur räcker prestandan till i övrigt? Även ett mindre bibliotek som Garritan kräver väl en del av processor och minne om man använder många röster?

Jag använder själv en PB G4 15" 1.25 GHz. Till det jag gör räcker prestandan väl, jag använder inte samplingsbibliotek själv utan en synt om, det är sällan, jag gör demos.

Måste du ha de största orkesterbiblioteken,? Jag misstänker att du ändå ska lämna det till musiker eftersom du använder Finale och då behöver ju inte demon låta så mycket mer än just demo. Jag antar att alla tillverkare listar systemkrav på sina sidor, vad står det där? Håll dig ovanför dessa så borde det ju fungera.

Mitt råd till dig är att iaf satsa på en större skärm än 12" om du vill kunna göra större ensemble eller orkesterpartitur. Med en 12" kan man visst ha en extern skärm hemma, men poängen är ju att kunna jobba vidare med det varsomhelst.

Annars tycker jag att Powerbook är ett bra val. Du kommer inte att ha några problem komma in i operativsystemet, det är väldigt lätt och trevligt att använda.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-31 19:01

Köpte själv en LG, vilken jag inte tycker är ful i vilket fall som helst. Fungerar strålande och du får mycket för pengarna. Ingenting har strulat, allt har bara fungerat. 13000 kostade den, LG LS70 heter den. Länk: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010082260

Jag skaffade mig en toshiba qosmio f10, mäkta nöjd. Ganska slick, silvergrå och raka linjer. Helt fantastisk skärm, lika ljusstark som en lcd tv. Lite bulkig pga skärmen men det var det värt. Norpade det sista exet på dustin för 10,5K

När det gäller stora samplingsbibliotek är det framförallt hårddisken och minnet som är flaskhalsen, och där halkar alla bärbara efter stationära datorer, oavsett tillverkare. En snabb extern hårddisk hjälper förmodligen en hel del, dito för att stoppa i så mycket minne som möjligt i datorn.

En bärbar dator är alltid en kompromiss, men jag tror att en Powerbook kommer funka bra för det du vill. I alla större audioprogram finns det frysfunktioner som får datorns prestanda att räcka betydligt längre, men vill du köra de största samplingsbiblioteken fullt ut är det inte en bärbar dator du ska ha.

Eftersom Logic numera är Apples program så brukar det finnas i Applestore-butiker. Du skulle kunna gå förbi en sån och se om den räcker till för dina behov, och också jämföra sådana saker som storlek på skärm osv. Många säger att 12" räcker till för dem och att de föredrar portabiliteten, men jag skulle personligen inte klara mig utan min 15"-skärm. En del musikaffärer, som Estrad i Stockholm, har olika datorer uppställda med mjukvara, så om du har möjligheten att titta förbi där så är det ett ännu bättre alternativ än Applestore. (Fast Estrad håller på och bygger om, så jag vet inte om de har saker och ting uppställda just nu.)

Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden