Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill göra Autechreliknande saker

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill köpa lite nya musikprylar och göra lite mer elektroniska saker. Som Suicide blandat med Autechre eller något.
Jag vill inte köpa någon stor synt då jag vill att allting ska ta så lite plats som möjligt utan vill antagligen ha mjukvara (har en Powerbook med Logic) eller små ljudmoduler (heter det så?).
En Nordlead rack har jag funderat på men vad borde jag köpa mer? Har alltid velat ha en Akai MC2000 (?) då det verkar kul att kunna slå på små rutor så spelas det ljud.
Vad det kostar är inte så viktigt bara det är små prylar och dom klarar av det jag vill. Om dom inte är så små så måste dom vara riktigt snygga. Har redan ett digitalpiano som förstör ett helt rum.

Som Autechre? Deras musik är just mest trasig och ringmodulerad så någon synt behöver du knappt. Duger mjukvara så finns det med säkerhet jättebra och enkla lösningar och du kommer att få många bra förslag från de som vet. Vidare har jag aldrig träffat en missnöjd mpc-brukare så det verkar vara en säker satsning.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-29 21:21

Autechre körde med en micro modular (målad med svart tuschpenna av Sean) innan de bytte upp sig till en NM. Nu tror jag de har en G2 (om de inte som jag tycker att NM räcker gott).

Autechre sound... hmm, jag förstår hur du menar... tror jag Lyssnar man på deras skivor så hör man dom mest konstiga ljud som säkert ingen synt har i sin fabriksbibliotek. Du får nog ta och vrida fram sånt själv genom att kombinera olika effekter och blanda olika vågformer. Samplingar via en vanlig dator och en mikrofon duger gott. Om du är ute efter deras mer atmosfärsika melodiska sound på tidigare skivor... så kanske du bör skaffa typ en gammal Roland JX-3P eller nått sånt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 23:07

En laptop med max/MSP

Ursprungligen av makari:

En laptop med max/MSP

Där kan vi ha något! Jag läste att Radiohead använde max/MSP på en Powerbook när dom spelade in Kid A så jag laddade genast hem det och provade men förstod absolut ingenting. Kan man göra sådana saker med max/MSP?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-29 23:33

Fanns det inte Max/MSP-prylar att hämta hem från just Radiohead (ngn remixgrunka med filer)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 23:33

Har jag inte hört nånting om och jag tycker inte det låter alltför troligt, mycket på Kid A är ju synthar, gitarrer och annat genom mycket effekter och grejer.
max/MSP har rätt hög inlärningströskel, det är i princip ett programspråk för musik och ljud (om jag har förstått det hela rätt så är max språket och MSP ett bibliotek med klasser och grejer för musik och ljud) Man kan nog göra i princip vad som helst med det.

Mårre: remixgrunkan var bara ljudfiler vad jag kommer ihåg.

Ursprungligen av makari:

Har jag inte hört nånting om och jag tycker inte det låter alltför troligt, mycket på Kid A är ju synthar, gitarrer och annat genom mycket effekter och grejer.

Jag tror det är sant. Tittade på skivan nu och dom tackar Cycling74 på den...

Googlade lite och här är ett citat från Greenwood:
"I felt that all direct contact with computers had been taken away from me, until I found Max/MSP.

Max/MSP? suits my chaotic, wire-filled constructions. Lots have half-finished ideas embedded in them, which aren't used, and they've a tendency to crash during concerts. But I love it all: I could fill pages with obsessive stuff about Max/MSP. I've even started lurking in chat rooms, and idolizing shadowy figures like jhno and Karlheinz Essl."

I ditt fall skulle jag titta på en G2 Engine, G2an är superkul att bygga obskyra sequnesers med. Kombinera med en sampler kanske...

Autechre händer på G2an, lätt! :kaaaka!:

(I den mån det går givetvis, talangen får du ju stå för själv )

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-29 23:35

Aha! Ja, Max/MSP kommer jag aldrig prova igen. Maken till skumt program finns inte...

  • Medlem
  • 2005-07-29 23:57

...Max/MSP eller ej, "Kid A" l å t e r inte så särskilt mycket mer än "synthar, gitarrer och annat genom mycket effekter och grejer" likväl...

Själv tycker jag att Max/MSP är kul, men det kan ta en stund att få ut nåt "vettigt" av det... Autechre intervjuades av Sound on sound förra året och då nämndes Max/MSP, Digital Performer och en hel del annat:

http://www.soundonsound.com/sos/apr04/articles/autechre.htm

På senaste CD:n "Untilted" är det tydligen mycket hårdvara, enligt Sean användes bara lite mjukvara. På vårens och sommarens spelningar har bl a Elektrons MachineDrum ( t o m 2 st?) synts till...

Avart: Tack! Jag har letat efter den där artikeln som f.n!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 01:06

reaktor kontakt och synthetic drums 1&2 bitcrusher + & ringmodulator är nog allt du behöver...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-30 02:48

G2 engine? Njae, då rekommenderar jag hellre en G1 Rack eller Key. Möjligheten att skruva i realtid utan massa tjafs e ovärderlig imo.

Ursprungligen av Mårre:

G2 engine? Njae, då rekommenderar jag hellre en G1 Rack eller Key. Möjligheten att skruva i realtid utan massa tjafs e ovärderlig imo.

Njaaee, om inte jag minns fel så har väl inte G1 midi-out moduler (s.a.s), man vill ju kunna trigga samples och annat.

Dessutom finns det så många bra midikontrollplattor att kompletera med ju.

IMHO såklart

Du behöver en arkitektutbildning, Max/MSP samt tillgång till Suicides favoritdrog.

Ursprungligen av ZebraPares:

Du behöver en arkitektutbildning, Max/MSP samt tillgång till Suicides favoritdrog.

Hahaha....

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-31 00:31

Det beror givetvis på hur man ser på de olika funktionerna. Jag har ännu inte sett/hört ngn anledning att pensionera G1 för en G2 även om pengar finns...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 00:50

Fokusera på idéerna, inte utrustningen. Ny utrustning = stort avbrott i produktionen eftersom det tar tid att lära sig bemästra... särskilt så avancerade saker som t ex NM / NMG2.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-31 00:53

PF: helt rätt! Det var därför jag pyntat iväg mkt under den senaste tiden (å mer ska iväg). Man har för mkt avancerade prylar så inget blir gjort. En smidig setup e t.ex. en Korg ES-1 å en dx200. MIDI-synca ihop å röj!

ES-1 + NM är en höjdarsetup för sådant!

  • Medlem
  • 2005-07-31 17:49

Personligen tycker jag inte ljudkällorna har sådär våldsamt stor betydelse när man gör sådan musik. Om jag skulle vilja låta som Autechre skulle jag först jamma ihop något lagomt knepigt med några hårdvaruburkar och kanske nå'n effekt (vilka som helst egentligen). Sedan klippa, klistra, trasha, mangla, vrida och vända på denna inspelning i lämpligt datorprogram...

Helt rätt krank, så skulle jag oxå gå tillväga tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-31 18:00

krank
is pertinant!

Förutom programmen som nämnts skulle jag kolla in Reaktor, PD, csound, Metasynth och Kyma (inte så smidigt med en bärbar kanske) och mer udda sequencers som Numerology och Audiomulch. Åtminstone Reaktor har ett par färdiga byggen som gör instant Autechre. Och allt som kan mangla samplingar är bra i de här sammanhangen. Har du mac ska du kolla in Prosoniqs Sonicworx.

Mycket av Autechres sound bygger på hur de sequencar musiken. Så vitt jag vet har de jobbat en hel del med generativ mjukvara (inklusive en del hemmagjorda saker), så det är också något att kika på.

Jag skulle börja med en Micromodular eller Nord Modular och jag vore i din sits. MAX/MSP är inte särskilt lättanvänt, men en Modular är (ganska) lätt att komma igång med och det finns många här på forumet som har dem.

Autechre blandat med sucide, det låter ju hur gött som helst.
Jag använder Max/Msp endel, så lägg till mig på icq: 43656724 eller msn: mikael_bonk@hotmail.com, så kan jag ge dig nånslags crash-course

1
Bevaka tråden